ISS

SM7WSJ

Well-Known Member
Då kommer det köras lite SSTV från rymdstationen till helgen.

SSTV Transmissions from the International Space Station

Friday and Saturday August 6 - 7, 2021, Russian cosmonauts onboard the
International Space Station will transmit slow-scan television
(SSTV) images from the station on 145.800 MHz FM. They will use SSTV
mode PD-120.

he transmissions are part of the Moscow Aviation Institute SSTV experiment (MAI-75) and will be sent via RS0ISS, the ham station in the Russian Zvezda
(Service) module using a Kenwood TM-D710 transceiver.

The announced schedule is August 6, 10:50 – 19:10 UTC and August 7,
09:50 – 15:55 UTC. Dates and times are subject to change.

For ground stations in the ISS footprint, the RS0ISS signal should be easy to copy on a handheld transceiver and a quarter-wave whip. Use 25-kHz
channel
spacing, if available. Free ISS software is available to download.

Pass predictions are available from AMSAT via https://www.amsat.org/track/ .

Representative images from prior ISS SSTV events are available in the ARISS SSTV Gallery at https://www.spaceflightsoftware.com/ARISS_SSTV/index.php
.

73 Håkan
 
Försöker förbereda mig inför ISS sändningen.
Har just kopplat ihop sdr uno med mmsstv via vb-cable och det ser ut att fungera.
mmsstv_20m test.jpg
Hoppas ISS skickar lika fina bilder :)
 
Tack för tipset jag skall försöka att fånga några bilder. Spännande att se när bilden växer fram linje för linje.
 
Jag har inga stora förhoppningar att lyckas. Har bara en J-pole tillgängligt för 2m.
Vi får se om jag hör något.
Höra är ett problem när man kopplar SDRuno till mmsstv via vb-cable. Jag kan inte få något ljud i datorns högtalare men mmsstv hör det den ska göra. Hur gör jag för att få medhörning?
 
Detta var ju jättekul:D
Jag lyckades ta emot två bilder kl 16.53
Passagen före ville xyl åka och handla mat:confused:

ISS_aug 6_1.jpg

Fick inte hela bilden. Jag var dåligt förberedd.

ISS_aug 6_2.jpg

Här var det lite QSB så signalen försvann.
När det var som bäst hade jag ca S7 på min J-pole 5m över marken.

Hoppas kunna göra ett nytt försök i morgon.
 
Fick två bilder
Jag fick också två bilder.
Den ena samma som din och den andra samma som bild2 i går.
Din har bättre kvalitet. Jag har ett stort träd som skymmer söderut som påverkar signalen en hel del.
Gör ett till försök kl 16.06
 
Till och med jag fick lite skräp på skämen nyss. Kul.
1628352347532.png

Max el. 13 grader och svårt störd av "Något" (;-)) på 145,625. 1/4 GP. 4 meter upp.
 
Passagen kl 16.06 gav samma bilder som tidigare.
Måste få upp en riktig antenn högre än träden. Inte kul att bara köra på en temporär portabelantenn.
Roligt att det funkade för det var första gången jag tog emot från en satellit :)
 
Det går bra med både vertikalt och horisontellt. Vid vissa passager droppar signalen lite snabbt även när man som jag sitter med cirkulär polarisation. Tror det är någon del av rymdstationen som skärmar av vid vissa vinklar och passager.. Solpanelerna är enorma!

Jag och SM2CEW studsade lite CW mot dom för några år sedan HI! https://www.sm2cew.com/iss.html
 
Back
Top