J-beam. Slot beam 2 x 8 element 144 MHz

SM4ANQ

Well-Known Member
Denna antenn var poulär på 60 talet och kanske 70-talet över hela världen. Har en sådan i källaren som använts under slutet av 60-telet och halva 70-talet med massor av kontakter på aurora, es, tropo, ms etc. Gick senare över till 10 elements longyagi med ungefär samma egenskaper gissar jag.
Sökte på internet efter antenntypen men NIL i stort sett.
Frågor:
- Varför är antennen helt bortglömd?
- Var det något fel på den? Matningen var 75 ohm men det går ju lätt att transformera till 50 ohm?
- För mycket material i relation till antennens egenskaper?
- Har någon simulerat antennen i dagens antennmjukvara?
- Det är ju populärt att hävda att man skall mata en yagi med loop-element för att få lågt brus. Det är ju vad man gör här så antennen kanske till och med är bra?
Bästa 73 de Ulf
 
Last edited:
Det var inget direkt "fel" på skeleton-slot antennen.

I allt väsentligt var den samma som två stackade 8-elementare med ett gemensamt drivet element.

Har för mig att den importerades till Sverige av olika mindre företag under 60-talet som sedan av olika skäl inte fortsatte med detta.

J-beam kom också senare att inrikta sig på andra antenntyper, som "Parabeamen" och "Multibeamen".

Möjligen kan det vara så att man får lite mer antennvinst ur samma mängd aluminium om man gör long-yagi antenner med de senaste moderna måtten i stället.

Vill man läsa mer om slot-beamar rekommenderas RSGB:s VHF-UHF Manualer av 70-tals årgångar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Karl-Arne!
Tack för tipset om RSGB handböckerna. Det hade jag förträngt att antennen fanns med där. Har RSGB VHF-UHF manual från 1971 samt RSGB Radio Communication Handbook från 1968 så det får bli eftermiddagsläsning.
Bästa 73 de Ulf
 
Back
Top