Jag är på nivå 0

Nu så...
Hann inte få hela frekvensen... men på 26.någonting fick jag vad jag tror in en Dansk lastbils chaufför.
Så FK kabeln fungerar!
 
Det stämmer att du kan börja köra radio på 27 MHz, men tänk på att följa, av PTS, angiven bandplan och effekt. Bra att du har fått kontakt med en lokal radioklubb. Genom klubben kan du få mycket svar på dina frågor och få hjälp på vägen till ett certifikat.
 
Jo, man märker att man har ett ordentligt behov för kunskap...
Skall väl inte plåga forumet för mycket... ;)
Får ta en del lokalt...
Men är väldigt glad för att forumet existerar och att det finns så många trevliga och hjälpsamma personer här.
Utan er så hade man nog rätt tidigt lagt allt på hyllan, då det ju är mycket man måste ha rätt för att få det att fungera.
Nått litet fel och man får inte utrustningen till att prestera...
 
Mitt råd är att först ta kontakt med en klubb. Var sedan framfusig och se till att du får göra ett hembesök hos någon aktiv amatör.
Då kan du få en mycket bättre inblick i radiohobbyn och kanske redan från början kan veta lite bättre vad du vill satsa på.

Jag var mycket intresserad under många år. Lyssnade lite på kortvåg och hörde även en del amatörer.
En sommarkväll tog jag mod till mig och knackade på dörren till ett hus med misstänkt stora antenner.
En man öppnade och jag frågade blygt:
-Är du radioamatör?
-Kom in, sade han.
Han drog ner mig i källaren och satte igång sina radioapparater. Det blev en förevisning på ett par timmar och sedan insåg jag att jag förmodligen hade fastnat i den här hobbyn på livstid.
 
He,he... jo jag är också lite nyfiken av mig.
Så det blir nog något liknande...
När man kör omkring så letar ögonen efter antenner... ;)
 
Får in en del lastbilschaufförer på banden 28-30Mhz.
De flesta är inte Svenska... och vad jag kan gissa så har jag en antennräckvidd på ca 5km.
Så det är inte många sekunder jag kan följa dem.
Är ju i alla fall lite kul...
 
Om det kliar för mycket i PTT-fingret kan du alltid ratta in 27MHz och snacka. Det vill säga om det finns någon trafik på bandet där du just bor. På 27 MHz-bandet får alla prata.

Vad är max effekt jag får sända med?
Går det bra med 5w... vet att handenheten kan växlas mellan 1w och 5W...
 
Det blev tokigt när jag försökte svara nyss. Ta en titt på den webbadress jag angav, det är hemsidan till en privatradioklubb och där visar de en del av det man behöver veta om 27 MHz. OBS att 27 MHz INTE är ett amatörradioband!
Lycka till Frank!
SM0APK
 
Ok, tackar för detta... om jag har förstått det rätt, så är det max 4W för min del som gäller inom 27Mhz bandet.
(sparade PDF filen på datorn)
 
Räknade ut att det stämmer rätt bra för den utrustning jag kommer att ha... (4w)
Sändarens uteffekt, antennens förstärkning och kabelförlust + övergångar...
Såg också att det inte gäller hela 27Mhz bandet.
I vilket fall som helst så börjar jag med att lyssna... vill veta vilka som sänder här så att man inte stör.
Det skall ju vara roligt, trevligt och bildande.
 
Läste också att Morse inte är ett krav att kunna som radioamatör...
men då det blir ett handikapp så får man nog lägga detta till listan av nödvändig kunskap.
Hör lite sådana sändningar men kan ju inte "avkoda" dem.
 
Var inne och läste om den lilla handradion som jag har beställt. Står så här om frekvenserna:
65-108MHz(FM Receive only)
136-174MHZ and 400-520HZ (TX/RX)

Så för mig innebär det om jag har förstått det rätt att jag får hålla mig på 155Mhz bandet om jag vill sända...
 
155 MHz tillåter upp till 5 watt och 444 MHz upp till 1 watt. PMR tillåter bara 0,5 watt på 446 MHz. På 27 MHz är det max 4 watt om du sänder med AM eller FM och upp till 12 watt på SSB.

SSB är det modulationsätt som är mest effektivt då man inte har någon bärvåg. Då kan man använda hela effekten till den modulerade signalen.

Jag började prata radio på 27 MHz. Det är många andra här som också har gjort det. Förr i tiden var inte disciplinen den bästa så frekvenser har historiskt sett ett dåligt rykte. Nu för tiden tycker jag det är tvärtom. På taket har jag en Sirio Gain-Master som går väldigt bra. Sedan jag blev radioamatör använder jag min Gain-master för att sända på 10-metersbandet. Just nu denna höst är det mycket aktivitet på 28 MHz. På morgonen kan man prata med Australien och Japan och på kvällen Nordamerika.

När du blir radioamatör kan du även lägga in amatörbanden på 2-meter och 70 cm i din handapparat.
 
Tackar så mycket för informationen!
Är guld värt att veta vad man får och inte får göra utan lic.
Det här med 2-meter och 70cm har jag inte kollat upp än vad det är...
Men skall göra en djupdykning så jag inte ligger på nivå 0 mer... ;)
 
Back
Top