Hej!
Är en glad prick från södra Småland.
Fick lite info av en kompis som jag träffar ett par ggr/år.
Kanske är det i dagsläget inte rätt forum för mig, då jag inte innehar en amatör radio licens.
Men jag tänkte börja från en ända och se vart det hamnar... kanske får man också ett brinnande intresse för denna hobbyn.
Min tanke var att börja lyssna lite... köpte en billig scanner... (tänk nu på att jag är på nivå noll... )
Fick hem den och vad kan man få in med en sådan... =inget.
Läste lite på hemsidor osv och förstod att man i alla fall behöver lite bättre antenn än den teleskop pinnen som följer med.
Frågan är då vad man skall införskaffa för antenn... vad jag har läst så får man väl nöja sig med någon form av kompromiss antenn... då man i första hand vill ha in lite ljud...
Hade tänkt mig nått sånt här:
AH-8000 discone antenn 100 - 3300MHz
Vet inte om det duger eller passar min lilla scanner...
Det är denna som jag köpte:
Uniden Bearcat UBC-355CLT
Har även köpt ett par handenheter som skall användas ute i skogen... dels (om jag minns rätt) på 155mhz bandet som jaktradio.
Är tacksam för all hjälp jag kan få, då jag för tillfället har helt tyst här...
Är en glad prick från södra Småland.
Fick lite info av en kompis som jag träffar ett par ggr/år.
Kanske är det i dagsläget inte rätt forum för mig, då jag inte innehar en amatör radio licens.
Men jag tänkte börja från en ända och se vart det hamnar... kanske får man också ett brinnande intresse för denna hobbyn.
Min tanke var att börja lyssna lite... köpte en billig scanner... (tänk nu på att jag är på nivå noll... )
Fick hem den och vad kan man få in med en sådan... =inget.
Läste lite på hemsidor osv och förstod att man i alla fall behöver lite bättre antenn än den teleskop pinnen som följer med.
Frågan är då vad man skall införskaffa för antenn... vad jag har läst så får man väl nöja sig med någon form av kompromiss antenn... då man i första hand vill ha in lite ljud...
Hade tänkt mig nått sånt här:
AH-8000 discone antenn 100 - 3300MHz
Vet inte om det duger eller passar min lilla scanner...
Det är denna som jag köpte:
Uniden Bearcat UBC-355CLT
Har även köpt ett par handenheter som skall användas ute i skogen... dels (om jag minns rätt) på 155mhz bandet som jaktradio.
Är tacksam för all hjälp jag kan få, då jag för tillfället har helt tyst här...
Last edited: