Jag bygger mig en mekanisk frånskiljare!

SA6TUT

Well-Known Member
Hej där! Inspirerad av den antennutdragare som @SM6POP byggt och som man kan se en bild av så har jag bestämt att det får bli något liknande bygge här.

Jag tror att jag skulle vilja avskilja 2-3 antennanslutningar och varför inte även avskilja både 230V och 13.8V när man ändå håller på? Man får se till att inte bryta strömmen till själva avskiljaren bara. Jag ser vissa fördelar att driva motorn till avskiljaren med 12VDC från ett batteri, det där kan man fundera lite över. Jag behöver en avskiljare för jag har börjat röra mig i riktning mot att skaffa ett remote QTH. Just nu så fjärrstyr jag min radio som finns i friggeboden medans jag själv sitter i huvudbyggnaden, det ger en del övning och jag kan se att mina idéer fungerar i verkligheten.

Jag tänkte lägga ut lite bilder från mitt bygge allteftersom det fortskrider. Bra ställe också att ställa frågor till er som har större erfarenhet. Åsikter, tips och kritik är uppskattat. Även andra som vill visa eller diskutera sina lösningar på mekanisk frånskiljare får gärna låna tråden.

En utmaning när man bygger en avskiljare är att få det stabilt.
Då har jag tittat på en sån här:
1719386641132.png

Det finns massor av modeller om man söker på "sliding table".

Det verkar även finnas komplette glidande bord med "stepper motor"
1719386932185.png

I en sådan lösning så gissar jag att det är jag själv som måste se till med hjälp av mikrobrytare att motorn stannar i sina ändlägen och kanske en Arduino controller behövs? Det blir ju i så fall en källa till att det uppstår fel och börjar krångla med påföljande brandrisk. Kommentarer på det?

Jag vill helst inte hålla på och krångla med mikrobrytare och därför kanske en linjär aktuator är att föredra som den som @SM6POP använt sig av. Jag förmodar då att den själv stänger av sig när den når sina ändlägen?

1719387782569.png

Medans jag funderar lite på det och kanske får lite tips av er så kan jag ju försöka införskaffa några lämpliga antennkontakter av typen "slip on" eller "push on". Dessa verkar bara finnas av typen PL259 och mina sökningar hittills har bara hittat en enda inköpskälla och den ligger i USA.
1719387979361.png

Någon som vet var man får tag på dessa i Sverige eller i Europa?
 
Jag har för mig det satt liknande PL-259 på SRA500-stationer, i montageracken. Det kan nog finnas kvar i nån skrotsamlares junkbox.
/Jan
 
SRA 500 lösningen var en hylsa som skruvades på stationens honkontakt. Hankontakten i kasetten var special som saknade yttre hylsan.

BNC fixas genom att slipa bort piggarna på honkontakten, eller bättre, ta bort hylsan på hankontakten. N kontakten fixas på samma sätt,
avlägsna hylsan på hankontakten.

/Christer
 
SRA 500 lösningen var en hylsa som skruvades på stationens honkontakt. Hankontakten i kasetten var special som saknade yttre hylsan.

BNC fixas genom att slipa bort piggarna på honkontakten, eller bättre, ta bort hylsan på hankontakten. N kontakten fixas på samma sätt,
avlägsna hylsan på hankontakten.

/Christer
Tack Christer! Det är nog ingen dålig idé att använda sig av N-kontakter. Det ska jag prova. Hylsan på hankontakten kanske inte är jättelätt av avlägsna (vinkelslip?) men det borde gå lika bra att fila bort gängorna på honkontakten tänker jag...
 
Tänker direkt på denna lösning som är att skilja isär signalledare, videon är från SJ2W,s station i Norrland.

Kul lösning :)

 
Last edited:
Om man nöjer sig med lite klenare kabel och inte kör kW-effekter
så finns det en kontakt som skjuts på och som sitter med fjädertryck,
Belling-Lee kontakten eller IEC 61199 som används som antennkontakt för
TV.

För oss som var VHF-amatörer som fattiga högstadieelever och där veckopengen
inte räckte till BNC-kontakter så satt sådana i mer än en sändare och mätinstrument.

I mer modern tid har jag försökt mäta skillnaden hos dämpning och reflektionsfaktorer
hos sådana och BNC, med både TDR och nätverkare men misslyckats. På frekvenser under 100 MHz är den i princip samma som hos motsvarande stycke kabel.
 
Fjärrstyrning av mekaniska mojänger är ju i många fall en utmaning, om man känner att det finns en säkerhetsaspekt att ta hänsyn till. Jag tänker mig att en mekanisk frånskiljare (som ju också ska vara en "kopplare"), som man inte kan bevaka på plats, borde ha ändlägeskontroll och gångtidsbegränsning. Det är ju lika viktigt att vara säker på "frånläget" som på "tilläget" (en dåligt ihopkörd kontakt kan ju skadas om man har lite effekt att hantera). Hur man väljer att göra lägesindikeringen är ju en smaksak; jag har inget emot mikrobrytare, men det finns ju tungelement, optisk eller induktiv avläsning etc. "Processorkraften" som krävs i systemet kan nog hanteras med några reläer, men det finns säkert modernare lösningar...
 
Staffan, SM3JGG, gjorde en switch för många år sedan som fortfarande är i daglig drift.
Vad jag vet så har den aldrig krånglat. Troligen pga att inga datorer eller PIC: ar är inblandat.


73 Classe
 
Ändlägesbrytare är nog nödvändigt.
Det är mer kraft än man tror i "ställdon" och man riskerar att
bryta sönder saker, eller elda upp motorn, om man fortsätter att "köra" förbi ett ändläge.
 
Ändlägesbrytare är nog nödvändigt.
Det är mer kraft än man tror i "ställdon" och man riskerar att
bryta sönder saker, eller elda upp motorn, om man fortsätter att "köra" förbi ett ändläge.
Det är absolut nödvändigt med ändlägesbrytare då man inte ser när man skall stoppa om man har den remote och det ställdon jag använder har en maxlast på 2500N så då förstår man vad som händer om det får fortsätta förbi ändläget.
Jag använder två dioder till ändlägesbrytarna för att komma ur ändläget när polariteten till ställdonet växlar för att köra åt andra hållet.
Jag styr både antennväxlar och ställdonet vid min remotestation med ett reläkort som är kopplat via USB till en Windowsdator och når det med Google Remote Desctop.
Som syns på bilden är den inte helt utdragen, fullt ur är avståndet mellan kontakterna ca 10cm.
Det har nu suttit där i 5 år och det har aldrig krånglat.
antennutdragare.jpg
 
Dags att avrapportera!

Jag är inte helt färdig ännu. Det blev stabilt kan man säga. Den blev också onödigt lång eftersom slaglängden på det linjära ställdonet är hela 35 cm. Det hade varit optimalt med 15 cm. För min del gör det inte så mycket. 4 st kullagrade klossar glider på skenorna och det blir superstabilt med plattan som håller dom ihop. Ställdonet har inbyggda lägesbegränsningar som stänger av vid ändlägena. Reläet växlar polariteten åt mig så det enda jag behöver är 12 V och till det så har jag en växlande kontakt som styr det hela.

Nu behöver jag skaffa några L-formade bitar av aluminiumprofiler för att fästa antennkontakterna i. Jag kommer ha 4 st då det är så många ingångar som min SPE Expert 1.3K-FA har.

Det är inte så lätt att hitta bra profiler om man bara ska ha 2 små bitar... PXL_20240706_145720727.jpg
 
Kanske du hittar vinklar till kontakterna bland byggbeslag? Galvad plåt är lite tyngre att bearbeta än aluminium, men din granne verkar ha resurser. Det finns både vinklar och balkskor som inte kostar mycket.
/Jan
 
Fint bygge. Jag hade nog satt dit några "styrpinnar" som centrerar det hela INNAN koaxkontakterna möts. Då kan mekaniken i släden vara av enklare konstruktion. Samt att jag nog hade haft en "fjädrande" dragstång så kontakttrycket blir lagom och inte kört tills det tar stopp eller ändlägesbrytaren slår ifrån.
 
Back
Top