Jag har blivit radioamatör

Jag tänkte börja med en lagom portabel radio. Yaesu 450 verkar vara en prisvärd burk med inbyggd antennavstämning. Kenwood 480 verkar också intressant. Icom 7000 är lite för dyr tillsammans med AH-4 och den klarar inte 80 meter. Frågan är hur bra tunern klarar av att stämma av det 2,8 meter långa stålspröt jag redan har till bilen. Det sprötet går att förlänga med en krokodilklämma och tråd när jag står still.
Tjena Per!

har en kommentar om tunern i FT-450, den kan du glömma om det är mer än sisådär 2,5:1 i stående våg. Det är en "stödtuner" brukar jag säga för att hjälpa till när man har relativt bra antenner men behöver det där lilla sista.

Kenwood FT-480 har jag bara kört på bra antenner, så där vet jag inte hur kompetent den är. Det kommer nog någon annan att fylla i med. Tvivlar dock på att den skulle vara något undantag och lätt stämma av stålpinnar, kronans järnsängar å allt vad man hört ryktesvägen ...

Skall du stämma av korta spröt, eller lösa trådar med godtycklig längd, ja då lär du behöva helt andra grejer oavsett vilken radio du väljer. Spara dig en massa arbete och börja med att köra åtminstone dom lite lägre kortvågsbanden bara när du står stilla och kan hissa upp en dipol i din lilla teleskopmast av glasfiber. Då slipper du en massa skit med tuners, dålig uteffekt och du kan verkligen köra radio.

Sedan finns det ju en del andra här som kört mycket mobilt och dom kan säkert ha tips om bra mobilantenner, men då kostar det som sagt en frackskjorta och så blir det ändå rätt måttliga mängder effekt som verkligen går ut i etern och inte värmer avstämningsenheter, förlängningsspolar å sån skit.

Bra teleskopantenner av lite kraftigare sort finns både hos Spiderbeam och hos DX-Wire i Tyskland. Peter på DX-Wire är kanon att handla av och allt jag fått i materialväg därifrån har kommit snabbt, varit mycket bra kvalitet och hållit bra pris.

Han har en lite kraftigare 10m mast som kanske skulle passa dig: DX-Wire kolla under rubriken GRP Masts och hans 10m Heavy Duty pinne.

Passa på att handla lite av hans miniisolatorer å lite tråd, sedan fixar du snabbt till en dipol för 80m (2 x 19,5 m cirka) för att hissa upp. Jag har gjort det enkelt för mig, satt en extra liten miniisolator på mitten ungefär av 80m dipolens ben, viker sedan bara ihop benet in mot mittisolatorn å hakar fast den där. Då tror plötslig dipolen att den bara är ca 9,5m lång och då är den inte längre en 2x19,5m dipol för 80m utan en för 40m istället .. Två antenner i en och snabbt som fn att byta från 80 till 40m ;)

Då har du efter lite småjusterande två kortvågsband med stående våg på kanske 1,5:1 om du finlirar lite, tunern i radion klarar sig galant och du går ut som en rundradiostation jämfört med polaren som stämt av en svindyr järnpinne på kanske 2,5m längd på bilen. Visst han kan köra, du får stå stilla, men skall man ändå inte skilja på att köra bil å köra radio? I många länder får man ju inte ens snacka mobiltelefon utan handsfree och helst skall man inte ens göra det när man kör.

Dessutom är det sjutton så mycket behagligare att parkera sig, bilar, familj, flickvänner/pojkvänner (stryk det som ej passar), plocka fram kaffebord, grill å hela konkarongen och köra radio med lite stil och finess!

Så tycker jag apropå mobilantenner för kortvåg, att köra och prata kortvåg på samma gång, samt hur dålig inbyggda tunern är i lilla FT-450. Nu får alla andra tycka vad dom vill och banka på mig bäst dom vill, ja dom som inte håller med mig tänkte jag på då :)

Lycka till!

Johan / SA3BYC

Ps. sedan kapar du till några tråd dipoler till att hissa upp så kör du hela världen med stil och 59 i rapport ...
 
Last edited:
Jag kör en Yaesu 857 och en ATAS120 (screwdriver) mobilt.

Det är ju långt ifrån en bra antenn, men den är tillräckligt bra för att kunna köra några QSO'n när man har tid över i bilen.

Nu har ju jag bara 8 minuter körtid till jobbet så det blir ju inga ragchew, men någon station hinner man köra.

När man är ute på lite kängre resor hinner jag ju köra fler, och byta band ett par gånger, då är det skönt med Yaesu rigg/ antenn.

Ett tryck på "Tune" knappen på radion och antennen stämmer av sig själv.

Jag åker flakbil med kåpa, så att sätta antennen på flaket var inget alternativ för mig, så det fick bli ett fäste i frontbågen istället.

Jordning och att jorda ihop bilens alla delar är viktigt, speciellt om man har en rambil med gummikuddar mellan ram och kaross, avgassystemet är en annan gummiupphängd del som kan agera störantenn, jorda röret längst bak i ran och kaross.

Jag kör en diesel med lite elektronik så egengenererade störningar är få.

Undvik Xenonljus som pesten!
 
Hej!

För den som söker mobila lösningar så finns det lösningar utanför amatörvärlden.

Låt mig ta ett exempel, Harris har en ATU som heter RF-382.
Den är specad för 500 W PEP med "lite större antenner" men klarar 150 W PEP inom 1.5-30 MHz tillsammans med en piska som är så kort som 9 ft. ATU'ns gränssnitt mot omvärlden är enkelt.
Den kostar nog en skaplig peng och är lite större än de flesta amatör-ATUer.
Men, den klarar av både det ena och det andra.

Det kanske inte är vad trådskaparen tänkt sig, men kanske kan fungera som en vinkling av problematiken och möjliga lösningar?
 
När det gäller VNAer vill jag slå ett slag för DG8SAQ VNWA. Mycket kompetent, ypperlig programvara och framför allt superb support från utvecklaren och användarna.

En antennanalysator är dock ett betydligt enklare instrument att använda, och användningsområdet är delvis ett helt annorlunda. I alla fall om jag inte fått det helt om bakfoten---jag har en VNWA men ingen antennanalysator :)


Edit: Se här för exempel på vad man kan göra med en VN[W]A.
 
Last edited:
Är verkligen en nätverksanalysator en "bra antenn-mätare"? När TS skriver "första inköp i verktygslådan" så menas nog något enklare. Här vore väl en någorlunda bra SWR-meter bättre att börja med. Oavsett vad man köper sedan så finns alltid användning av en SWR-mätare. Nästa steg kanske är en analysator av typen MFJ259B som är en praktisk sak. Jag har en känsla av att de flesta klarar sig långt med detta.
Sedan är det förstås ingen tvekan om att en nätverksanalysator är en trevlig grej att ha... :)
 
Resonansfrekvensen och lägsta SWR är inte alltid på samma ställe. Jag tycker det är intressant att se mer än bara SWR. Att kunna mäta är att veta. Annars får man bara tro det blir rätt.
 
Är verkligen en nätverksanalysator en "bra antenn-mätare"? När TS skriver "första inköp i verktygslådan" så menas nog något enklare. Här vore väl en någorlunda bra SWR-meter bättre att börja med. Oavsett vad man köper sedan så finns alltid användning av en SWR-mätare. Nästa steg kanske är en analysator av typen MFJ259B som är en praktisk sak. Jag har en känsla av att de flesta klarar sig långt med detta.
Sedan är det förstås ingen tvekan om att en nätverksanalysator är en trevlig grej att ha... :)

Håller fullständigt med SM3UKE,
känner man sig bekväm med uttryck som S-parametrar och return loss skall man absolut köpa sig en VNA,
har man en uppfattning om vad impedans är och gillar att experimentera med dipoler och kanske nån balun så är en MFJ-259 oumbärlig, känner man till att antennen måste anpassas och att stående vågen, SWR, måste vara låg, då räcker det absolut med en vanlig SWR-meter.

Skynda långsamt, eftersom jag är helt övertygad om att du passerat delen med SWR-meter så köp dig en MFJ, det blir väldigt mycket lättare att hitta rätt och trimma antennerna med den, du skräpar dessutom inte ner omgivningen med onödig sändning (den svaga signalen från MFJ:n når bara något kvarter bort..)
 
Håller fullständigt med SM3UKE,
känner man sig bekväm med uttryck som S-parametrar och return loss skall man absolut köpa sig en VNA,
har man en uppfattning om vad impedans är och gillar att experimentera med dipoler och kanske nån balun så är en MFJ-259 oumbärlig, känner man till att antennen måste anpassas och att stående vågen, SWR, måste vara låg, då räcker det absolut med en vanlig SWR-meter.

Skynda långsamt, eftersom jag är helt övertygad om att du passerat delen med SWR-meter så köp dig en MFJ, det blir väldigt mycket lättare att hitta rätt och trimma antennerna med den, du skräpar dessutom inte ner omgivningen med onödig sändning (den svaga signalen från MFJ:n når bara något kvarter bort..)

miniVNA pro ger även besked om SWR, reaktanserna, inte bara belopp utan även om den är negativ eller
postiv samt resistansen. Detta förutom de hiskeliga TL, RL ....

Just att veta om antennen är reaktiv och om den är induktiv eller kapacitiv underlättar mycket när man ska
justera in den.

En fördel är att den har bluetooth så du kan hänga upp den i matningspunkten och mäta direkt utan kablar.

En nackdel är att den bara täcker 0,1 till 200 MHz men det finns en extender som går upp i GHz området

Med en liten linkspole kan du använda den som griddippa för att t.ex justera traps.

Du kan mäta längden på koaxer.

Du kan lätt spara en bild av en mätning, för att jämföra eller skicka som skryt till andra.

Jag ser det som att miniVNA pro eller liknande enheter är något att växa med som amatör.
 
Oavsett slags skall man vara medveten om att mätningar med en VNA kräver ett visst mått av eftertanke och kunskap, i alla fall om man vill ha _rätt_ mätresultat.
 
Oavsett slags skall man vara medveten om att mätningar med en VNA kräver ett visst mått av eftertanke och kunskap, i alla fall om man vill ha _rätt_ mätresultat.

Nu är det så att t.ex miniVNA inte är en riktig VNA utan snarare en vidarutveckling av
instrument som MFJ 259.

Om du inte tänker efter kan du mäta godtyckligt mycket fel även med en MFJ :)
 
Och även med vanliga SWR-mätare dras det tyvärr slutsaster dagligen som är väl långtgående. "Jag har nu stämt av min antenn till resonans, det ser jag här på SWR-mätarn". "Nu får jag ut alla effekt i etern." O.s.v..
 
Jag har tänkt att köpa en mobilstation till min bil. Det är väldigt svårt att välja var jag ska börja. Ena dagen vill jag köpa en Yaesu 8800 med en massa funktioner som dubbla mottagare och crossband repeater. Dessvärre kostar den 4000 kr. Idag går tankarna till en Yaesu 2900 som kostar mer lagom 1600 kr.

Just nu har jag en Baoffeng 3R+ i fickan. Liten och smidig apparat som kräver en repeater att köra mot.
 
Back
Top