Jag har blivit radioamatör

Jag kan rekommendera en Yaesu FT7900 eller en begagnad FT7800 (brukar dyka upp billigt på eBay).

Den är enkel och nära nog stridsvagnssäker! Kan det du behöver och lite till utan lull lull.

Jag har kört dessa sedan 7800:an kom nånstans andra halvan av -00 talet.

Jag har även haft både FT8800 och föregångaren FT8100. Visst, dessa kan en massa
kul saker som då t.ex. crossbandsrepeater, men hur ofta behöver du det egentligen ?
I bilen ??

Jag hittade aldrig nån vettig användning för det så jag sålde iväg 8800:an och monterade
min gamla 7900 istället.

En annan sak som kan vara extremt irriterande med 8800 / 8900 är de små, sladdriga, knapparna
samt svårigheten att justera dessa samtidigt som du försöker se de pyttesmå symbolerna i displayen
och på fronten samtidigt som du skall köra bileländet :(

Lika irriterande är när båda mottagare går igång på full volym samtidigt och du skall dra ner rätt RX
och välja vilken du skall TX:a på. Återigen samtidigt som du skall köra bileländet.

Missförstå mig rätt, 8800 och 8900 är bra och roliga radio (minus de urusla reglagen) men jag
tycker efter att verkligen ha provat och kunnat A/B -testa inte att dessa är så lämpade att ha i bil,
tyvärr. Särskilt om det är föraren som skall sköta maskineriet...

Jo just det, satsa på en duobandare, särskilt här i SM0 då det är många repeatrar endast går på 70cm
och det kan vara skilda QTH på 2m/70cm på dem som är crossade = på vissa ställen går du endast in
på ett vettigt sätt på ena eller andra bandet :)

Lycka till !
 
Har en 7900a i bilen som jag är otroligt nöjd med, effekt så det räcker och duoband.
Med mikrofonen kan du (som de flesta andra idag) styra nästan alla radions funktioner.
Tror limmared har kampanj på den nu.

Funderade på en fyrbandare först men hur mycket aktivitet är det på 29Mhz egentligen och knappast nåt på 50Mhz fm.

Viktigt är dock att förse dig med en BRA extern högtalare som passar för bilbruk.
 
Viktigt är dock att förse dig med en BRA extern högtalare som passar för bilbruk.

Höll på att glömma det, absolut! :p

Dålig högtalare eller den inbyggda (ännu värre) gör ditt mobila QSO:ande närmast omöjligt...
 
Någon som har något att säga om Kenwood TM-V71? Jag har suttit och läst igenom bruksanvisningen och den verkar vara lätt att handha.
 
Ett litet tips (testade det själv i helgen) är att ta en billig enkel FM-sändare typ
den du kopplar in dator eller mobillur för att skicka musik till din bilstereo via
FM-radion. Jag kopplade in den i Yaesun´s utgång för extern högtalare och
fick ljudet ut i bilens stereosystem. Det blev ett otroligt bra ljud :)

73 de Christian SM0O/SA0AYF
 
Bra tips där. Jag har ingångar för externa ljudkällor i radion så jag behöver bara en sladd.
 
Någon som har något att säga om Kenwood TM-V71? Jag har suttit och läst igenom bruksanvisningen och den verkar vara lätt att handha.

Jag har bara provrattat den då jag skulle köpa ny duoburk, jag gillade handhavandet men köpte istället en TM-D710 som jag är stormförtjust i, jag upplever (subjektivt) mottagaren som mycket mindre brusig och framförallt behagligare jämfört med Yaesus 7800/8800 och mindre känslig för störningar än ICOM 2200/208.
 
Jag har svårt att bestämma mig. Just nu har jag bara en radio för 10-metersbandet. Kul med de fina konditionerna som är just nu. Radion, en Magnum S9 är lite krånglig att ratta runt då den inte har någon riktig VFO eller några filter överhuvudtaget. Apparater som jag har läst om på sistone är:
  • Icom IC-7000 - dyr liten kompakt apparat med bra filter och krångligt menysystem. Den klarar även VHF/UHF men för det skulle jag hellre välja en separat radio.
  • Icom IC-7200 - verkar vara mycket radio för pengarna. Inbyggt ljudkort för digitala moder. Att den saknar FM är inte så viktigt. Det är bara på 29 MHz det är användbart och där är aktiviteten låg.
  • Kenwood TS-480 - kanske inte den mest moderna radion
  • Yaesu FT-450D - mycket radio för pengarna. Tillräckligt kompakt för att kunna användas mobilt. Större låda ger bättre översikt på knappar och display.

Kenwood och Yaesu har en tuner som klarar att stämma SWR på 3:1. Frågan är hur långt det räcker. Jag har bara råd med en radio så den kommer att användas hemma, mobilt och portabelt i husvagnen.
Icom har en funktion som heter autonotch. Hur bra är dem?
 
Det låter som du skulle haft en yaesu ft-857D när du skriver att du behöver en mångsidig radio? I princip allt finns i menyer men efter lite pillrande så lär man sig snabbt hantera dess funktioner och frontens multifunktionsknappar.

FT-450n är det många som är nöjd med och har lite extra funktioner jämfört med 857an.
Nackdelar som jag ser det: ingen löstagbar front, saknar vhf/uhf
Fördelar: DSP som faktiskt gör nytta och lite lättare handhavande än 857an.

IC-7000 gör allt som en 857a gör och lite till men till ett högre pris.
Själv tycker jag en manuell notch är mkt bättre än autonotch men jag har inte provat tillräckligt många apparater med autonotch för att dömma ut den.

Tillägg: Autotuner kan väl vara trevligt men i dessa riggar krävs det iaf en antenn som är i nära resonans på det band Du avser köra.
Behöver man tuner med ett större omfång bör man kanske undvika coax-matning pga förlusterna och en sån hittar du inte inbyggd i en modern radio av dessa slag.
 
Last edited:
Back
Top