Jag har en Diamond X-510N

Hejsan alla i den sköna höstsolen.
Jag har nu efter många år av tystnad (läs ca 20 år QRT) nu bestämt mig att äntligen göra min röst hörd i etern och har bland annat beställt en Diamond X-510N för att kunna bli aktiv på både 144 och 432 MHz. Då jag har möjlighet att också köra andra trafikmode än enbart FM på dessa band så undrar jag om det finns någon erfarenhet på forumet då det gäller denna antenn på exempelvis cw/ssb på 144 MHz eller 432 MHz? Dvs om jag hjälpligt skulle kunna köra lite månadstest, aurora eller till och med sporadiskt-E med antennen. Jag har nämligen ingen möjlighet att sätta upp riktantenner där jag bor.

Hoppas att ni kan dela med er av era erfarenheter ...

73 Micke

Rundstrålande vertikalantenn, vilket medför ca -20dB i signalstyrka jämfört med de flesta, som kör horisontellt polariserat. Bedömer att du kan köra 10-15 mil under en månadstest med SSB. Kanske 20 mil med CW och datamoder.

Med en 7 ele eller längre horisontellt polariserad antenn tror jag att du kan komma +30 mil.

Bara mina 2 korvören...

73 de Kai

Hejsan Kai ... jo jag misstänkte någonting sådant. Men då jag ej har någon möjlighet alls att sätta upp en riktantenn där jag bor så får jag se det som en stoooor utmaning istället att sträcka mig så långt det går. När jag tidigare var aktiv (läs ca 20 år sedan) så hade jag Cuedee antenner med 15 element och då var det andra bullar :)

Men tack för ditt svar som tyvärr besannade mina farhågor.

73 / Micke

en bockhornsantenn är ju inte heller nämnvärt iögonfallande på ett befintligt maströr, bättre än inget :)

Hejsan Kai ... jo jag misstänkte någonting sådant. Men då jag ej har någon möjlighet alls att sätta upp en riktantenn där jag bor så får jag se det som en stoooor utmaning istället att sträcka mig så långt det går. När jag tidigare var aktiv (läs ca 20 år sedan) så hade jag Cuedee antenner med 15 element och då var det andra bullar :)

Men tack för ditt svar som tyvärr besannade mina farhågor.

73 / Micke

man kan ju tänka sig en eller två halo, rätt polarisation för ssb/cw trafik, och tillräckligt bra för FM lokaltrafik. En klöverantenn kanske vore bättre men den syns kanske mer än vad en halo gör. eller så kopierar man DVB-T s.k gitterantennen, dvs. en eller flera dipoler med gemensam reflektor.

144 MHz Halo Antenna Construction & NEC Model

Mycket som inte går i teorin men i praktiken, har kört en hel del med en X-510N+ICOM-910 och med E skip har jag kört Frankrike som längst, med tropo har det blivit runt 40 mil, aurora funkar bra det med (allt på cw).

Ren markvåg typ månads testen är väl det svagaste kortet men 25 mil tror jag är det längsta men då bor jag relativt högt så där avgör ditt qth.

En bra antenn som funkar där plats möjligheter är begränsade.

Ren markvåg typ månads testen är väl det svagaste kortet men 25 mil tror jag är det längsta men då bor jag relativt högt så där avgör ditt qth.

Inte markvåg, förmodligen troposcatter i de flesta fall.

En halo är inte att förakta.
Körde länge med en på radhustaket ca 8 m AGL.
Körde OZ4EDR varje tisdagstest (som jag va igång på) på SSB 20W även om jag fick fuska lite med strömbrytaren för bärvågsutsändning emellanåt.
Sätt upp "vad som helst" och prova. Det är alltid bättre än inget.
Lycka till
Göran

Bortsett från själva antennen och den eventuella problematiken att inte kunna köra så många på låga delen, så skulle jag vilja ge dit tipset att titta närmare på programmet WSJT. Helt säkert kan du köra ett eller annat på MS med din vertikal. Om än inte ofta så i alla fall såpass att det ger en mycket spännande dimension trots din antennbegränsning.
73 - Bengt

Tack snälla för alla tips och trix. Jag får förhoppningsvis alla grejor under nästkommande vecka - både för HF och VHF/UHF - och det skall bli så spännande att komma in i etern igen efter dryga 20 år av QRT.

Back