Jag trivs med att vara radioamatör

SM0KBW

Well-Known Member
Det finns några trådar där man likt vänsterdebatterna på 70-talet har långa ordrika
inlägg, allt för långa för att man ens ska orka läsa igenom dem, om hur illa det är
ställt med hobbyn nu förtiden och med de som väljer att bli amatörer.

Helt kort vill jag framföra att jag trivs och frodas som amatör, jag välkomnar nya
amatörer och hjälper i mån av tid och kunskap dem tillrätta och är bara glad om
de väljer att stanna i hobbyn och utvecklas men gråter inte heller om de väljer att
inte fortsätta med hobbyn.

Jag har inget problem med att folk kör i ringar, man måste vara en väldigt inskränkt,
asocial teknokrat om man störs av detta, deltar själv gärna i vissa ringar trots att jag
kan tala med familj och vänner på andra sätt.

Har inget emot att testa och bygga egen utrustning och har dessutom haft några tunga
"båtankare" under min amatörbana.

Har viss officiell utbildning inom teknik men har även fördjupat mig av intresse i
tekniken runt amatörradio.

Kort sagt jag är en ringpratande, experimenterande, lärande amatör och jag lider
inte av andra sysslar med andra former av hobbyn OCH kan inte se de motsättningar
som vissa vädrar allt för ofta här på forumet.

Önskar bara jag hade mer tid att lägga ned på hobbyn.
 
KBW skrev; "Det finns några trådar där man likt vänsterdebatterna på 70-talet har långa ordrika
inlägg, allt för långa för att man ens ska orka läsa igenom dem, om hur illa det är
ställt med hobbyn nu förtiden och med de som väljer att bli amatörer."


Jag har ingen personlig erfarenhet av vänsterdebatterna på 70-talet men ser inte problemet du lyfter upp med långa ordrika inlägg och ditt argument att de är så långa att du inte ens orkar läsa igenom dem. Utgångspunkten bör vara att var och en själv måste klara av att avgöra vilka trådar och diskussionsämnen som är intressanta att följa och gärna medverka aktivt i diskussionerna där det känns befogat. Det finns mig veterligen ingen som tvingar någon att läsa allt som skrivs eller ens klicka på någon av trådrubrikerna. De allra flesta här på HAM.SE är passiva läsare. Nu förstår jag naturligtvis att du inte vände dig till mig med din kritik men jag vill gärna ta dem i försvar som du retat upp dig på men inte nämnt vid namn.

Tips! Så här gör jag...

Vissa inlägg i ämnen som är mindre intressanta för mig skummar jag igenom på några sekunder. Andra inlägg i trådar med rubriker som är helt ointressanta läser jag inte alls. Det är ungefär samma effektiva principer som jag tillämpar när jag surfar över nyhets-siterna på morgonen. Jag läser oftast bara rubrikerna och så pass mycket av brödtexten att jag kan bilda mig en någorlunda klar uppfattning huruvida artikeln är läsvärd eller ej. Det mesta i en sådan webbtidning eller i ett forum som HAM.SE är ointressant för mig men kanske intressant för någon annan.

I övrigt tycker jag att ditt inlägg är mycket bra skrivet och jag ansluter mig till ditt synsätt att vara nöjd med amatörradio som hobby. Som jag skrivit tidigare så har det aldrig funnits så fina möjligheter att bygga och experimentera som det finns idag och trots att jag började pilla med radio redan som 12-åring 1965 så är intresset minst lika starkt nu som då.

Ett annat intresse som jag har är amatörradiohistoria och jag tycker det är väldigt inspirerande att blicka tillbaka i tiden och se på de gamla händelserna med nya ögon. Våga ifrågasätta det som händer, vända och vrida på företeelserna. Vi som varit med så länge har ju defacto haft förmånen att få uppleva en enorm teknikutveckling från i mitt fall den första egenbyggda kristallmottagaren med en germaniumdiod till senaste snitt av SDR-mottagare. Någon risk att bli arbetslös som radioamatör ser jag inte de närmaste 100 åren och just nu finns fler projekt i hjärkontoret än jag vågar dra igång med risk för att labbordet blir allt för belamrat med junk.

Har liksom du viss officiell utbildning inom teknik men har även fördjupat mig av intresse i tekniken runt amatörradio. Är även innehavare av flera båtankare plus att jag ibland deltar i ringar men då med de närmaste kompisarna på VHF-banden. Mest socialt snack där med inslag av radio ibland.

Som deltidsarbetare med målet att arbeta så litet som möjligt har jag nästan hur mycket fritid som helst och har aldrig lidit av tidsbrist ens när jag jobbade fulltid. Min filosofi är att alltid ligga före i planeringen och få marginalerna på slutet. De flesta andra jag känner gör precis tvärt om. De gör först ingenting sedan är de konstant efter tidsplanen och alltid stressade då tiden tar slut.

Sorry för ett ordrikt inlägg. Det bara blev så av bara farten.:confused:

Hoppas du orkade läsa det i sin helhet. :D
 
Önskar bara jag hade mer tid att lägga ned på hobbyn.

Jag håller med dig i det du skriver, själv är jag öppen för alla grenar av hobbyn och skulle gärna prova alla innan jag bildar mig en uppfattning, men många av dom är inte realiserbara för mig själv av antingen praktiska, ekonomiska eller utrymmestekniska skäl.

Med ett yrke med viss grad av teknisk inriktning så söker jag hela tiden fördjupa mig inom det radiotekniska området,
På arbetsplatsen finns det aldrig någon tid att slå upp en bok, inte heller tid och pengar att gå en kurs och inte heller någon särskild vilja att man skall vara väl utbildad och det släcker ju de flestas låga efter en tid, naturligt är då att man hänvisas till att fördjupa sig på sin fritid, om nu lågan fortfarande flämtar.
Jag är knappast ensam om att uppleva det så :(

Den sista raden skulle kunna vara skriven av mig själv, med en 4- och en snart 6-åring samt en hund så är just tiden precis som med pengar, det fattas alltid och man önskar alltid att man hade mer.
 
Last edited:
Till alla som upplever att inte ha tid till sin hobby vill jag rekommendera att ta sig tid att läsa Bodil Jönssons böcker. Kan lånas på biblioteken. http://www.dn.se/livsstil/halsa/bodil-jonssons-nya-tankar-om-tid-och-teknik/

Utan att veta det så har jag tänkt i liknande banor som Bodil i hela mitt vuxna liv. Jag brukar dock tänka i termerna verkningsgrad och effektivitet vilket kan tillämpas i alla möjliga situationer. I firman kan man minimera kostnader och på så sätt slippa arbeta så mycket. Det ger hög verkningsgrad. Det går att periodvis stänga av telefonen under några dagar och jobba effektivt i lugn och ro. Mycket gjort på kort tid. Ta vara på väntetid och passa på att göra andra saker klara långt före tidsplan. Det finns också massor av självpåtagna "måsten" som kan rationaliseras bort. Det mesta måste inte göras alls när sakerna ställs på sin spets. På så sätt kan tid frigöras. Det svåraste för att börja öka verkningsgraden är att våga tänka utanför boxen och göra sig fri från sådant som är oviktigt men tär hårt på fritiden.
 
Bodils slutkläm i den länkade texten (vilken var bra rakt igenom och rekommenderas)
stämmer till en filosofisk tankeställare, vilken kan användas i många sammanhang;

"Själv vill Bodil Jönsson, efter 46 år på Lunds universitet, unna sig att komma underfund med vem hon är – nu."


Denna självreflektion bör man nog ta sig tid till för sig själv var femte eller tionde år oavsett vad man pysslar med (!)

Inom radiohobbyn reflekterade jag här ute på ön i Stockholms skärgård en stund över ämnet: "vad är jag för sändareamatör
nu jämfört när jag kom igång ? Vad är mina huvudintressen, vad vill jag utveckla, vad vill jag t.ex. bygga eller fördjupa mig inom ?"

Lite av att effektivisera och renodla verksamheten, för att tala i företagstermer :)

*Jag gillar hembyggen, både enkla och rubusta, men även mycket mer avacerade utrustningar eller tillbehör.
*Jag gillar att exprimentara med och köra digitala moder på HF
*Jag gillar att köra DX på HF, vilket i sin tur gör att antenn experiment inte bara blir en naturlig del utan ett måste :)
*Jag gillar att köra Contest på HF, vilket ställer ännu högre krav och både bättre antenner, PA:n och kringutrustning behöver uppfinnas och byggas
*Jag gillar även försök på VHF, särskilt låga delen 2m, vilket kräver en hel del annat utav uppställningen. Fram med tankehatt och lödpenna !
*Jag gillar även i mån av tid att skriva tekniska atrtiklar, oftast på en en enkel, inspirerande nivå där läsaren får känslan att "jamen, det här kan ju jag bygga !"
*Jag kör även ringqso:n på HF och VHF under stundom med mina radiovänner och klubbkamrater, när andan faller på och tiden finnes.

Så renodlat blir det; Bygga, Experimentera, köra radio (Digi, DX, Contest), mera bygga och slutligen mer av experiment och "tankehatten"

Jo, glömde en viktig sak; komma igång, få tummen ur och börja köra telegrafi (!) såklart..... :)

En beskrivning av mig skulle kunna vara: lite allround, glad amatör som ser ljust på framtiden för mig, hobbyn och glädjen i att alltid vilja lära sig mer !

Byggde förresten idag min första stege (15 m lång), ful som stryk, men fungerar alldeles lysande :)

Ha en skön kommande helg allesammans ! ! ! :)
 
Trevligt inlägg Christian. :)

>>>"Denna självreflektion bör man nog ta sig tid till för sig själv var femte eller tionde år oavsett vad man pysslar med (!)"

Flera gånger om året skulle jag säga. Det är lika nyttigt som att vid jämna mellanrum städa av sina labbord och skrivbord så att det blir kliniskt rent. Sortera tillbaks komponenter och arkivera sådant som inte skall användas mer. Verktygen läggs snyggt i räta vinklar. Lödpennan putsas till och svampen rensas. Därefter gör man inget mer än laddar batterierna och tittar på det städade bordet under en eller två dagar. Jag gör så inför varje helt nytt större projekt jag drar igång. Man får massor av ny energi och ett rent bord är A&O för att kunna arbeta effektivt med sin hobby. Det var ett tips till alla rörepellar... ;)
 
Back
Top