Jag undrar..

sa6awb

New Member
..hur länge det dröjer tills tillräckligt många medlemmar har gått ur SSA att dom inte har medlemsavgifter nog att driva runt föreningen.
 
Det går att göra en grov uppskattning ur bokslutet och budgeten.
Om alla SSA-medlemmar som kan slutar betala medlemsavgiften skulle underskottet i rörelsen hamna strax under 2 miljoner/år.

Det finns drygt 6 miljoner i tillgängligt kapital, och ifall man förutsätter att ambitionsnivån i övrigt skulle vara samma och att QTC i fortsättningen produceras för livstidsmedlemmarna som inte kan sluta betala så klarar sig därmed SSA 3 - 4 år till innan pengarna är slut.

Om kostymen skulle ytterligare anpassas till en förening utan betalande medlemmar så kan fristen utsträckas till kanske det dubbla.

Så lätt blir man inte av med SSA.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tyvärr är det nog så att så länge man sitter på monopolet med Qsl korts distributionen så är svaret länge än! Utan att avse att vara oförskämd, ursäkta, så är nog åldersstrukturen så att den "äldre generationen" som alltid samlat pappers Qsl är så många att man kommer att finansiera verksamheten ett bra tag till.

Av inlägg och kommentarer här och i andra forum drar jag slutsatsen att det är först med ett rejält skifte i åldersstrukturen hos de aktiva amatörerna som moderna system som LOTW och e-Qsl kommer att få rejält genomslag. Först då, när pappers Qsl börjar spela ut sin roll och man kan välja bort den servicen tror jag SSA får allvarliga problem med "kassaflödet".

Nu skall man dock inte glömma bort att föreningen sitter på ett rejält stort kapital också, vi pratar många miljoner, så man har krigskassa för ett bra tag framåt. Krigskassan räcker säkert för att Tore -DZB och hans hejdukar skall kunna regera ett bra tag till.

Johan

Ps. ser att K-A lagt sitt inlägg nedan under tiden jag skrev och där finns ju lite mer sifferunderlag. Som sagt ... så lätt blir man inte av med SSA :D
 
Last edited:
Back
Top