Jakradio konfig för CHIRP

SA6HKO

Member
Tjäna,

Jag försöker lägga till 155 MHz Jaktradio config till CHIRP och skulle vilja be dig att granska den. Tack.
 

Attachments

  • Screenshot from 2022-07-18 00-59-31.png
    Screenshot from 2022-07-18 00-59-31.png
    26,1 KB · Views: 17
Jag tycker det mesta ser rimligt ut. Men behöver man CTCSS och DTCS ? Är inte öppna kanaler vanligt på jaktradio? Jag jagar inte själv så jag vet inte just den delen.
 
Men behöver man CTCSS och DTCS ? Är inte öppna kanaler vanligt på jaktradio? Jag jagar inte själv så jag vet inte just den delen.
Det är en bra fraga. Jag hoppade att någon skulle testa detta eftersom jag har ingen jakradio själv.
 
Kravet för att en komradio skall bli godkänd är att det finns selektiv i den.
Dvs så att användaren kan göra sin mottagare seleketiv för endast motstationen signal och därmed slippa störningar, som annars skulle bli klagomål hos PTS
Huruvida man sen använder selektivet är en helt annan sak. Eller ens läst i bruksanvisningen hur man använder det.
Vanligen använder olika jaktlag olika subton för att slippa höra varandra.
I glesbygder används sällan selektiv.
Man envänder oftat bara ett seleketivsystem åt gången.
CTCSS duger väl något digital system, DTCS, behövs knappast.
Genom att alltid sända subton, CTCSS, så kan motstationerna välja att göra sin mottagare selektiv eller öppen för allt, andra komradionät, eller störningar.

SM4FPD
 
Min erfarenhet är att man alltid kör med öppna kanaler.
Gamla gubbar, gamla radioapparater, totalt ointresse för radioteknik.
Och så är det ju intressant att höra vad grannarna har för sig.
Ni förstår nog bilden.
Märkligt nog är man däremot väldigt intresserad av vad man kan åstadkomma med hundpejlen.
I alla fall i min omgivning.
Skitjakt på er!

P.S: Jägarkåren är en annan grupp med hög medelålder!
 
Standardvärden?
Om du menar vilken subton man väljer som första alternativ.
88,5 Hz är väl vad som blir default i en komradio
CTCSS, eller subton är toner under hörbarheten, därav sub, de är svagt modulerade, och hörs endast med bra högtalare och hög volym i en Mottagare. Modulationsindex är nära 1 i en korrekt justerad komradio.
Tonernas frekvens måste sämma väl, obs tiondels Hz gäller.
Vissa billigare fabrikat av komradio kan ha dåliga tolernase på tonerna och klarar därmed inte att samköras mot komradio med standardiserade subtonsfrekvenser.
Detta gör då att systemen inte funkar över vissa fabrikatsgränser. Något som ger myten att det finns flera olika frekvenslistor för CTCSS.
Eller myter om att CTCSS inte fungerar.

Det är nog som CJB skriver, svårt att lära gamla hundar sitta och få in hur selektivet funkar på radion.
Det gick ju förr på 27 MHz utan konstiga förkortningar, så då borde det väl gå idag oxo.

För amatörradio gäller i princip samma saker, men att CTCSS alltid skall användas för att starta relästationer.
Än idag diskuteras vra eller inte vara subton....

Subton, CTCSS som oxo kan kallas pilotton.
Viss militär komradio hade 150 Hz, dvs inte en pilotton enligt standard listan.

SM4FPD
 
Back
Top