Jaktradio en form av PR radio

SM4FPD

Well-Known Member
Nu är det älgjakt på gång.
Så jag lade in jaktfrekvenserna för skanning. samt även 156,000 MHz.
Tydligen används dessa som leksaker för barn, andra bra ropar, visslar, jollrar, eller till och med fiser i radion.
Jägarna ja de försöker väl använda komradion, men den ena viskar med radion 3 dm från prathålet, en annan verkar äta upp radion, en tredje spottar, blåser, flåsar och tydligen är det vinden från näsan som är närmat miken.
Verkar inte som särsklit många sändningar fyller något syfte.
Så nu menar jag att seriösa komradio på 155 MHz används på ett sämre sätt än 27 MHz gjorde för 30 år sen.
156,000 MHz, ja även där visslingar skrik avgrundsrop, barn.
den frekvensen hör man ibland att vägvakter, vid vägarbeten använder för att slöpp fram trafiken använder.
De verkar ju ibland i alla all, lyckas få iväg ett meddelande som motstationen förstår.

Verkar väldigt svårt för folk det här.

Varför kräver inte PTS som televerket gjorde förr, att man använder anropsignaler, ett klrt och tydligt (svenskt) språk och inga onödiga sändningar.
Utbildning, ja varför finns inte sådan, inte vad jag vet inom jakten heller.

Det finns ju krav på de som skall prata i en Marin VHF, i alla fall fanns det???? Men där pratar ju ingen numera.

Flyget däremot är mycket duktiga men så ingår det i utbildningen oxo.

Radioamatörer då? njae, hörde detta på 28 MHz igår:

stn 1. Hello, tänks for call, my name is Tom, and I am located in Stockfors, QSL-....
stn2. QSL, Hi Tom you are five nine, what is you name pse, QSL
stn1. QSL, my QTH is stockfors, over and QSL
stn2. QSL OK 59 for you my name is Peter, oooover
stn.1 QSL what is your name Peter, and pse my report, QSL

Det var inte SM stationer....

Ja så fortsatt det ett tag. Mig verligen har man slutat med överaskningar i Cornflakes-paket numera. Så var har de fått sitt amatörradiotillsånd tro?

de SM4FPD
Som börjar tycka det är mindre kul att lyssna på amatörbanden.
Radiofyrar däremot är intressanta, de pratar ju inte skit, har hört 62 fyrar på 28 MHz. Men då måste man ju kunna lite Morse.
 
Jo kanske....
Stod det inte i B90 att man skulle prata klar och tydligt språk?
Nej någon överhöghet inom radiokommunikation lär vi nog inte få se i framtiden.

Nu fick jag ytterligare en fyr på 28 MHz, 28,256 MHz CW, C30P/C3OP i JN02SM 100 W.
Den sänder med flera minuters vila, och är därför svår att hitta. Ja tydligen använder man bråkstreck som "jag repeterar" konstigt.
Endast någon enstaka av de över 60 fyrarna jag "plockat" sänder numera frekvensskiftat.

SM4FPD
 
Det här har varierat åtskilligt...

I B:53 från 1946 stod detta:

"h) All trafik mellan amatörradiosänclare skall föras på klart språk och vara begränsad till meddelanden rörande experiment eller anmärkningar av personlig karaktär, alltfor oviktiga att frågakomma för befordran över de allmänna teleförbindelserna
Det är innehavare av amatörradiosändare förbjudet att befordra internationella meddelanden för tredje parts räkning
."

Exakt samma stycke fanns i B:90 från 1968

Sedan blev det B:90 från 1982:

1665663425562.png

Sedan försvann sådana pekpinnar.

När det gällde privatradio så var länge bestämmelserna dessa:

1665664128815.png

Tänk om användarna bara tagit bestämmelserna på allvar.
 
stn 1. Hello, tänks for call, my name is Tom, and I am located in Stockfors, QSL-....
stn2. QSL, Hi Tom you are five nine, what is you name pse, QSL
stn1. QSL, my QTH is stockfors, over and QSL
stn2. QSL OK 59 for you my name is Peter, oooover
stn.1 QSL what is your name Peter, and pse my report, QSL

Det var ju trots allt en ganska lång och innehållsrik förbindelse. Flertalet stationer särskilt på telegrafidelarna där jag mest lyssnar har inte tid mer än till rapporten. Några enstaka upplyser visserligen om sitt namn innan de hastar vidare till nästa offer att terrorisera.

Om man tänker efter lite djupare (inte bra) så är allt detta dravel som förekommer på banden egentligen helt meningslöst att lägga tid på. Det är konstigt att i princip alla radioamatörer låter sig ledas in i samma fålla och likt papegojor repeterar en massa uttryck som de inte riktigt tycks förstå den riktiga betydelsen av. Allt är QSL nuförtiden och sen frågar de lika förbannat om vad som blev sagt.

QSL QSL, five nine, please repeat all.
 
Ja det är störande. Samma med såna som skall upprepa ’73’ flera ggr under samma pass och ändå som slutkläm lägga till:
’Ha de gött så hörs vi snart igen’ följt av ännu ett 73.

Som nybakad amatör skulle jag följa med min kompis som tog sitt cert bara ngt år tidigare..på 2m contest mobilt.
Stod högt upp i en skogsglänta med ngn lealös Yagi på ett maströr bak på bilen.
Minns jag tyckte det kändes lite spännande och såg fram emot det.

Gjorde då mitt först allmänna anrop på 2m ssb och fick svar tämligen direkt.
Det lät ngt i stil med ’SigurdMartin Sex ViktorRudolfLudvig osv osv och som rapport angav jag ’fem sju’.
Då säger han bredvid ’fem nio heter det, ta hit micken..’
Sen när han skulle säga sin egna signal börja han med ’SugarMike Six ’osv.

Jaha, här har man ältat Sigurd/Sierra för S i flera månader när man läst för certifikatet o plötsligt skall det heta ’Sugar’ och ’London’ när Ludvig eller Lima skulle funka lika bra.

Ifall äldre amatörer använder ’Sugar eller London’ är väl inte hela världen…det kanske hette så förr och de kör det av gammal vana…men när vi nya amatörer fått lära oss mer modern bokstavering kan man ju kanske använda det också.

Numer bokstaverar jag min egna signal med alternativa ord också…det är en riktig tungvrickar signal jag har åkt på.
Fem nio säger jag däremot aldrig om det inte är sant. Ifall ngn har ’5/9’ förtryckt i ngt loggprogram är det iaf inte mitt fel.
 
När FM-trafiken via repeatrarna tog fart i början/mitten av 70-talet lockade det in många från PR-bandet som skaffade sig T-cert. De tog med sig sina "trafikmetoder" därifrån och plötsligt talades det om lådor (radioapparaten) kråkor (GP-antenn) och krattor (Yagi-antenn). Språkbruket var inte heller det bästa. Många av de äldre etablerade amatörerna hade svårt med dessa nymodigheter och försvann från repeatrarna en efter en. Allt fler nya tillkom och som lyssnade på läromästarna. Så har det fortsatt. Gissar att de är samma fenomen som spridit sig över hela världen.

Men det är väl en generationsfråga precis som de som går med bakvänd keps osv... Vi lite äldre som uppfostrats i den gamla skolan himlar med ögonen och suckar lite försynt. Svårt att hänga med i samhällsutvecklingen. :cool:
 
Kamrater,

Jag kan inte motstå frestelsen att än en gång lufta en av mina käpphästar. Förr i världen fanns det någon bestämmelse som föreskrev att ”över amatörradio får endast framföras meddelanden som är för oviktiga att framföras över allmänna telekommunikationer” e dyl. Jag minns att Karl-Arne kunde den exakta formuleringen.

Min idé är således att nu gå ett steg längre och någonstans introducera ett allmänt återhållande råd ang. ”meddelanden för oviktiga att framföras över amatörradio”. :)

73,
Rolf

P.S. Ser nu att Karl-Arne redan tillhandahållit sin pärla ovan!
 
Last edited:
Förutom på HF och det evinnerliga signalbabblet i realtid då konditionerna med sin QSB hela tiden varierar så tycker jag att angivelsen, du är 10 deciBoston över S9 här på repeatern , stark och präktig. - Kan man få ett bättre erkännande? - Hi-hi..

/Sven.
 
Beträffande samtalsämnen på banden enligt B:53

"h) All trafik mellan amatörradiosänclare skall föras på klart språk och vara begränsad till meddelanden rörande experiment eller anmärkningar av personlig karaktär, alltför oviktiga att ifrågakomma för befordran över de allmänna teleförbindelserna.
Det är innehavare av amatörradiosändare förbjudet att befordra internationella meddelanden för tredje parts räkning
."

En del tog detta bokstavligt;

1665679057357.png

"du é la fyra tomater å tre bananer"

"seffrorna å klart slut"

(Ledning: översta raden syftar på signalstyrkeindikatorn med röda och gula LED:ar
på en FM transceiver från sent 70-tal; understa på bruket att säga "73" som avslutning) :)
 
Ja och detta evinnerliga mätande av frekvens i meter, till och med i länder där de mäter antennens längd i fot, så är frekvensen i meter.
De vet kanske inte ens vad meter är för något.

Q-förkortningar och 73 ja, suck, borde finnas klart och tydligt svenskt språk.

Hej Ola! kul att höra dig, du är fem nio, man vad var det ditt namn var nu? klick.....

Man skall prata om oviktiga saker, där platser ju faktiskt sjukdomar, VC-besök, ja även personliga tandläkarbesök, och medicinsorter. Jo även att skjutsa frun till x-ställe, och besiktning av bilen.
Så många håller sig till reglerna i alla fall de gamla reglerna, men det är nog de äldre amatörerna som läste sin B90.

Men vad skall vi göra åt jargongen på komradio, jaktradio, så kan det väl inte få fortsätta, snart blir de radioamatörer oxo och tar med sig snacket.
Det var ju denna styggelse jag började tråden med. Vad skall vi gör åt detta oskick? Använda dyra frekvenser på dette viset.

Faktum är att Televerket, lade sig i hur man talade i trådbunden telefon på sin tid.
Ja annars kunde ju trådarna som mödosamt hängts upp, bli för varma och smälta.

ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Man skall prata om oviktiga saker, där platser ju faktiskt sjukdomar, VC-besök, ja även personliga tandläkarbesök, och medicinsorter. Jo även att skjutsa frun till x-ställe, och besiktning av bilen.
Så många håller sig till reglerna i alla fall de gamla reglerna, men det är nog de äldre amatörerna som läste sin B90.
"Jag kan inte köra 80 meter, för jag har ingen sjukjournal..."

Faktum är att Televerket, lade sig i hur man talade i trådbunden telefon på sin tid.
Ja annars kunde ju trådarna som mödosamt hängts upp, bli för varma och smälta.

För länge sedan, innan den fullständiga digitaliseringen av telenätet, fanns det restriktioner på hur hög nivå man fick mata in i en förhyrd förbindelse. Om "trådverket" ertappade en med att överskrida -13 dBm medelnivå för någon längre tid blev det smäll på fingrarna.

Anledningen till detta var att analoga bärfrekvenssystem var uppbyggda med hårt reglerade nivåplaner, där i synnerhet "entonsutstyrning" över -13 dBm kunde förorsaka distorsion även i andra kanaler i systemet. Detta försvann med PCM-systemen, och analog bärfrekvens var föga saknad.

I princip gällde detta även för vanliga telefonledningar, men eftersom "publikum" sällan visslade eller talade högt i telefonen timmavis var detta inte så kritiskt.
 
Roy.
Även jag är fyrlyssnare på 28 MHz med lista över hörda på min webbplats. De i Nordamerika på den färska listan har jag fångat in de två senaste eftermiddagarna kl 15-18.

Lennart
 
Ang nivån på ledningarna, och hyrd ledningar.Jag minns att vi på SRS hade krav även på anpassning i 600 Ohms ledningarna, fick bygga en reflektionsbrygg för LF.
Idag ligger alla koppartrådar och väntar på framtidens arkeologer.

Hörde radioamatörer som tyckte att det borde vara krav även på anpssningen till mikrofonen på riggarna, dvs reflektiosndämpning (SWR) på mik till mickingång på riggen. Slutstatsen var att det dåliga SSB ljudet måste bero på missanpassning, micken kanske är på 200 Ohm och mickingången 1 kOhm. Ja de må hr rätt men det lär gälla om mikrofonsladden är ett större antal km lång....

Kul att det finns fler som lyssnar på 28 MHz fyrar, finns tydligen väldigt många, 63 stycken nu på min lista. Endast 4 st är kvar vid det gamla frekvenskiftnycklingen.

SM4FPD
 
Ang nivån på ledningarna, och hyrd ledningar.Jag minns att vi på SRS hade krav även på anpassning i 600 Ohms ledningarna, fick bygga en reflektionsbrygg för LF.
Idag ligger alla koppartrådar och väntar på framtidens arkeologer.
Orsaken till detta var att prestanda hos en del utrustning i telenäten var beroende av att
impedansen var någorlunda resistiv och konstant. Ett sådant exempel var "gaffeln" i två-tråds till fyrtråds interfacen i t.ex. en större telefonväxel.

Det kunde bli rundgång i "två-trådsöverdrag" om man inte var noga med det. Lyckligtvis så försvann sådana överdrag ganska fort, men man kunde råka på dem i riktigt gamla glesbygdsnät ännu på 80-talet.
 
OK KA intressant , visste inte detta, dvs skälet till anpassningskravet.
redan på 60 talet, vid mina första år som radioamatör byggde jag en telefonkopplare.
Dvs med den kunde någon som ringde mig höra vad som min mottagare tog emot, pratade han i telefonen slog VOX till och det sände, dvs automatisk telafonstyrd amatörradio.
Ja B90 sade att radiostation får INTE anslutas till allmänna telefonätet, men spännande var det.
Men den här grejen byggt på ett pr transforamtorer med tre 600 Ohms lindinangar hade en balanstrimmer, och den var smal.
Dvs ljudet från mottagaren skall ju bara gå ut på telefontråden, och ljudet från telefonlinjen skulle bara gå till sändaren med VOX.
Dvs en ganska stor dämpning, då ju ljudet från mottagaren var i storleksordningen Volt, medan mikrofonkänsligheten var några mV.
Har för mig rundradiostationer som tog in telefonsamtal hade en sådan grej då....

Idag finns någon på TADERA som säljer en sån, från Heatkit, det var ju tillåtet i USA. Priset han sätter som utgångspris är så högt att han hållit på i flera år nu.....

Nå vad gör vi åt eländet på komradio då?
Fördömer eller anmäler?
För så kan de väl inte få hålla på.

SM4FPD
 
Förr, när linjekvaliteten var mycket varierande, var det svårt att göra en bra "phone-patch".
Man var vanligen tvungen att kunna justera balansen i den vid olika uppkopplingar, beroende på vilken väg samtalet kopplats och på vad som fanns i andra änden.

Moderna "phone-patch" är ofta adaptiva så de anpassar sig till den uppkoppling som erhållits i nätet. De tvåtråds till fyrtrådsövergångar som finns i det nya systemet på Stockholm Radio är sådana, och är ursprungligen gjorda för ett konferenssystem där flera telefonlinjer kan ringa in och kopplas ihop.

På något sätt betraktar jag komradioanvändarnas problem som deras egna.
De är undantagna från tillståndsplikt och från individuella kompetensprövningar,
och får därför bokstavligen skylla sig själva.
Inte heller kan deras apparater förorsaka störningar hos andra spektrumanvändare.

Det skulle vara mycket värre ifall PTS skulle uppmärksammas på radioamatörernas bristande kompetens och allmänna uppträdande.
 
Jag bara jämför med hur det lät förr och 27 MHz då verkar det ha varit radioamatörernas stora intresse att slå ner på.
Dvs lite ironiskt av mig. Då vekar det ha varit mer avundsjuka på de som fick prata i radio utan vare sig tillstånd eller kunskap.

Men det är nog bara att skita i vad som sker på komradiobanden, att dom kör icke CE-märkta Kina radio är förstås en sak, men.....
Dessutom har vi ju som radioamatörer numra ingen plikt att anmäla oegentligheter på radio.
Men en tid såldes Amerikanska hundpejlar som gick på helt andra frekvenser, där blev det problem....
Förmodligen busas det även på 69 MHz. Men vad väntar sig PTS när dom släpper frekenser lösa?

SM4FPD
 
Nå vad gör vi åt eländet på komradio då?
Fördömer eller anmäler?
För så kan de väl inte få hålla på.

PTS har varit tydliga med att meddela att myndigheten inte har mandat att reglera innehållet i en radiosändning. Det gäller för såväl jaktradio, PMR, komradio som amatörradio och annan radioanvändning som ingår i undantagsföreskrifterna. Alla kan alltså prata om vad som helst hur som helst. Svära och sjunga eller spela allan. Yttrandefrihetslagen och andra övergripande lagar gäller dock.

Den stora skillnaden ligger i att för amatörradio är det den enskilde användaren som provas och skall uppfylla vissa kompetenskrav och ha kännedom om trafikmetoder och regelverk för att kunna erhålla ett certifikat som sedan ger det formella tillståndet att nyttja amatörradiofrekvenserna för amatörradiotrafik. För komradio m m är det apparaterna som provas och skall uppfylla vissa tekniska krav.

All kommersiellt tillverkad radioutrustning för såväl komradio som amatörradio och som sätts på den gemensamma marknaden skall uppfylla visa tekniska krav som visas genom CE-märkning. Egenbyggd och modifierad utrustning för amatörradio tillåts. Här har vi radioamatörer påtagit oss ett ansvar att säkerställa att apparaterna vi använder uppfyller relevanta krav så att störningar på annan utrustning och för andra radioanvändare inte sker. Några formella krav på provning och CE-märkning finns alltså inte. Detta privilegiet har vi fått eftersom vi av myndigheten anses ha den tekniska kunskap som krävs för att kunna mäta och verifiera att vår egen utrustning uppfyller skyddskraven i de relevanta direktiven. Det är här certifikatet kommer in i bilden och som är själva bekräftelsen på att vi anses ha den kunskap som behövs. Sen om vi har den kunskapen eller ej är en annan femma.

Jag lyssnar över olika frekvensband från tid till annan. Trafikdisciplinen på 69 MHz är inte sämre än på amatörbanden. Snarare bättre. Det är i mångt och mycket samma personer som hörs. De flesta som tidigare var aktiva på 2 m och 70 cm repeatrarna tycks ha flyttat över till 69 MHz. Någon menade att de på så sätt kunde prata med andra som inte hade amatörradiocertifikat och att aktiviteten på amatörradiobanden var så låg att det var svårt att få några kontakter. Ett skäl att många flyttar bort från 2 m är att det under mer än 20 år pågått radiokrig orsakat av några få amatörer som borde veta bättre.

Andra skäl är att det finns en extrem överetablering av repeatrar men som inte används. Några passar den ena och andra den andra. Ingen ropar och om någon till äventyrs ropar så är det sällan någon svarar. Jag passar klubbfrekvensen 144,425 MHz och vår 70 cm repeater. Det kan gå en till några veckor mellan att någon hörs där. Om en kompis ropar på mig svarar jag alltid. Om någon jag inte känner ropar allmänt anrop så skall det mycket till för att jag skall svara. Det går ju att räkna ut hur en sådan kontakt blir. Namn och ev position och lite allmänt prat om vilken köperadio och antenn som används. Jag orkar inte engagera mig på det planet längre. De flesta tänker precis likadant som jag även om de kanske inte har råg i ryggen så de vågar erkänna det.

Den sparsamma 27 MHz trafik jag hör är oklanderlig. Bra trafikdisciplin och alla de knäppgökar som man hörde på 70-talet som jävlades med andra verkar ha försvunnit. Men aktiviteten är låg. Det hörs en handfull danskar från köpenhamnsområdet och några från malmöregionen. De flesta använder amatörförkortningarna som på amatörradio och är i flera fall radioamatörer precis som på 69 MHz.

Jaktradiokanalerna har jag inte lyssnat på.

Same same but different....
 
Tysk läsövning

"Worin unterscheiden sich CB- und Amateurfunk?
Im CB-Funk wird das Gerät geprüft, im Amateurfunk der Funker.
"

Sedan väntar jag bara på den dag när PTS först finner ut omfattningen av användningen hos de 300 kHz som finns runt 69 MHz och hur mycket besvär de får av klientelet vilket frekventerar detta frekvensband, och sedan gör jämförelsen med amatörradiobanden...
 
Back
Top