JBOT

SA5PMG

Well-Known Member
Har byggt en JBOT dvs en liten linjär förstärkare för HF. Den hoppade igång direkt men prestanda är tveksam, se nedan.

Just det, skillnader mot originalschemat:
  • PA-transistorernas emittermotstånd är 4.7 Ohm istf 5 Ohm, antagligen marginellt.
  • RFC är 5 varv på en BN43-2402 istf 10 varv på en FT37-43, vilket bör bli samma induktans. Vill minnas jag mätte den till 38uH.
  • T3 är lindad på en BN43-202 istf of 2x2 FT37-47. Det var trångt eftersom jag tvinnade primärsidan, vilket jag nu förstått var onödigt.

Bild på bygget, T3 och utgångskontakten är numera monterade.
build_board2_small.JPG

Resultat:
results.png
Som synes så sjunker prestandan redan vid 10MHz och tittat man på FFT på oscilloskopet så verkar signalen innehålla en hel del övertoner.
1.8MHz.png 3.5MHz.png 7MHz.png 10MHz.png 14MHz.png 18MHz.png 21MHz.png 25MHz.png
Fler bilder i nästa inlägg.
 
29MHz.png 1.8MHz_with_LPF_output_too.png 3.5MHz_with_LPF_output_too.png 7MHz_with_LPF_output_too.png 10MHz_with_LPF_output_too.png 14MHz_with_LPF_output_too.png

Så det jag skulle behöva hjälp med är hur jag felsöker. Tips?

Blandade åtgärder man kan göra blint:
  • Ändra antal varv på sekundärlindningen på T3. Det nämns i bygginstruktionerna.
  • En liten konding mellan primärlindningen på T3 ska kunna motverka självsvängningar.
  • Byta T2 till kikarkärna (BN43-202).
  • Byta material från 43 till 61 i transformatorkärnorna.
  • Ferriter på vissa ledningar, vilka i så fall?
Själv har jag en misstanke om att problemen ligger i T2 och/eller T3 och signalen är inte jämt fördelad mellan faserna så in med oscilloskopsproben före och efter T2.

Vad tror ni?
 
å in med oscilloskopsproben före och efter T2.
...och mellan varje steg.
Signalen måste vara i det närmaste konstant överallt för att uteffekten ska bli densamma över hela frekvensområdet.
Transformatorer som inte hänger med i frekvens kan vara ett problem.

Vilka transistorer använder du?
 
Är alla matningsspänningarna noggrannt filtrerade/avkopplade?

Det kan vara litet lurigt att mäta litet högre HF-effekter
med ett oscilloscope. Proben kan lasta mer än man tror.
HF som kilar runt har en viss tendens att koppla till probens jordanslutning.
Att ansluta sig från olika håll kan ge deprimerande olika
resultat.

Jag skulle börja med att verifiera förstärkningen i varje steg
genom att avsluta resistivt och försöka mäta med prob + kortast
möjliga jordanslutning.

Alternativt inte använda prob utan en bit RG-174(316)
som avslutas med ett motstånd vid oscilloscopets
ingång.

Själv pysslar jag mest med VHF/UHF och då är det en jordad
liten loop + en renodlad spektrumanalysator som används för sniffande.

När jag sveper ferrittransformatorer lindar jag två stycken.
Kopplar dom "rygg mot rygg" och mäter Return- och Insertion loss
i ett 50 Ohm system.

Om något går olinjärt / börjar komprimera brukar det generera
övertoner. Vad händer om Du drar ner effekten och jämför?
Är Du säker på att trissorna jobbar linjärt?
 
Matningsspänningen kommer från en 7812:a via banansladdar.

Jag mäter inte effekten med oscilloskopet. Jag gör det via riktkopplarens fwd-port. Ut från riktkopplaren går via en resistiv dämpare och sedan in en 50Ohms-terminering i oscilloskopet. Oscilloskopet används för att titta på vågformen och dess FFT.

Svepa transformatorer: Bra tips, utan att ha tänkt efter ordentligt: Hur vet du vilken som funkar bäst eller justerar du tills resultatet är symmetriskt?

Ska testa dra ned effekten och se vad som händer.
 
Har letat men mest hittat folk som labbat med andra transistorer. Grävde en del idag i BitX20-gruppen.

Drog ned effekten in till -8,8 till -9,2dBm. Uteffekt, nu mätt utan lågpass filter innan JBOT ger i stort sett lika eller bättre uteffekt som mätningarna ovan förutom 1.8MHz ned ca 2dB. Ska testa att dra ned mer.

Har jag tänkt rätt med RFC:n?
 
Nu har jag mätt med lägre in-effekt. Nu helt utan lågpassfilter så det kommer lite övertoner från min DDS-baserade RF-generator...

results_low_power_no_lpf.png

Tabell3 med blå rubrik är en kombo av tabell 1 och 2 för att få jämnare ineffekt. Tycker tendensen är densamma förutom i sista tabellen där "effekt-puckeln" har flyttat till mitten av frekvensspannet.
 
Det där med bredbandiga transformatorer är inte helt lätt.
Det är TLT som gäller om man ska få till bandbredden.
Läs bifogad artikel från QEX.
 

Attachments

  • Wideband transformers_qx3Trask.pdf
    1,9 MB · Views: 16
Japp, så långt har jag kommit i artikeln. Börjar också fundera om 61-material är lämpligare men hittar lite motstridiga uppgifter. Har varit upptagen med annat idag.
 
Börjar också fundera om 61-material är lämpligare men hittar lite motstridiga uppgifter
Du vill få till hög induktans utan att för den skull behöva linda många varv och då är väl -61 sämre än -43.
 
Det var lite svårt att komma åt med min LC-mätare men säg 110nH.

Kändes lågt så jag mätte igen: 303uH.
 
När jag ändå höll på med transformatorkonstruktion i en annan tråd så lindade jag några som kanske skulle passa JBOT-projektet.

1to1 transformers.jpg
Båda dessa transformatorer är lindade med lika många varv.
Det som skiljer är antalet ferritkärnor.

Transformatorerna är lindade med två varv på både primär och sekundär.
Primären skall förses med ett uttag på mitten efter 1 varv där spänningsmatningen ansluts.

1to1_2 cores no comp_s.jpg
Först resultatet med två kärnor.
SWR vid 29MHz ligger på 1,5:1
Detta kan förbättras genom att koppla en kondensator parallellt med primärlindningen.

1to1_2 cores w comp cap_s.jpg
Här ser vi hur en konding på 39pF förbättrade anpassningen. SWR åkte mer till 1,2:1


1to1_4cores no comp_s.jpg
Med fyra kärnor får man högre induktans för samma antal varv vilket förbättrar frekvengången på låga frekvenser.
Kapacitansen mellan varven ökar dock vilket försämrar engenskaperna på höga frekvenser.

1to1_4cores w comp cap_s.jpg
Med 58pF i parallell så fick jag ner SWR till 1,55:1 vid 29MHz.


Kondensatorn brukar finnas med i många slutstegskonstruktioner.

push_pull.gif
I denna konstruktion ser vi att konstruktören har lagt till 220pF.
Hur mycket som behövs får man prova ut från fall till fall och transistorernas kollektorkapacitans skall räknas in som ett bidrag.
 
Sitter och lindar just nu enligt ditt förslag 2:2:4. Sekundären blev 46,5uH.
Tar och gör samma mätning som du, återkommer.

Just det, kondingen var ju en av grejerna jag nämnde att prova fast inte av samma orsak.
 
Back
Top