Jingtong JT-800

SA6APZ

Well-Known Member
...är en handapparat för 136-174 MHz som säljs bl.a. på tradera. Någon med erfarenhet som kan berätta lite om den?

SA6APZ
 
Billig och tämligen plastig apparat från hong-kong eller taiwan, saknar 1750-tuta så du får vara bra på att vissla, som radio betraktat fungerar dom ganska bra men är lite väl intermodkänsliga.
En sak att se upp med när det gäller asiatiska lågprisapparater är att laddarna är inte godkänta i Sverige och batterierna har i några fall expanderat/smält fast på apparaten och även brunnit i några fall.
 
På TWIAR hade dom ett test av en sådan apparat, för ett tag sedan. Den funkade.... , men ljudkvaliteten var urusel.
 
Manual Jingtong JT-208

Någon som vet var man kan hitta manualer till bl a. JT-208 som beskriver hur man programmerar in kanaler och vad som behövs för att att kunna programmera via PC.
Finns det möjligen någon ägare till en sådan apparat eller någon återförsäljare i Sverige som kan svara på denna fråga, radion är inköpt på auktion i Sverige men bruksanvisningen är ofullständig när det gäller detta.

Passar också på att önska alla en riktigt God Jul & Gott Nytt År.

Stefan
 
Jingtong JT-208 och JT-800 är två olika apparater.

Jag har själv testat JT-208 och ljudet i högtalaren är uruselt som SM7TJC skriver. Men låter riktigt bra med monofon / öronsnäcka.

För övrigt är bruksanvisningen ganska komisk, översättningen är väl inte så bra....

Dom är ju inte CE märkta och det kan ju vara ett problem. Men det är en billig radio för projekt som APRS etc.. .

Programmering av kanaler:

Set Frequency.
Press "B" and select channel by "Λ","V" keys.
To Store, press "C" for RX, "D" for TX.
RX freq. is used if no TX stored
TX freq. by shift & offset is stored automatically.
 
Inte Ce märkt? Är den R&TTE märkt då? Hur ligger det till med RoHS godkännande? Är den Notifierad hos PTS för försäljning i SM ?
Utan dessa kan den då störa annan eleketronik godtyckligt, låta sig störas av annan eleketronik, vara giftig, hälsovådlig, och innehålla stora mängder bly. Att den dessutom med stor sannolighet kommer att hamna i naturen med allt bly är troligt, när ägaren blir förbannad på alla reset och slänger bort den.
Eller är det konkurrens genom brottsligt förfarande genom att skita i EUs lagar och bestämmelser?


Är det en amatörradio eller en Piratradio för 137 - 174 MHz ?
 
Inte för att jag är så himla glad för Kina-grejor, men de är väl minst lika bra som hemma byggen gjorda av radioamatörer och de får man ju använda
(än sålänge) :rolleyes:
/Ingvar
 
ISO9001 är den enda märkning jag har sett på dessa apparaterna..
Några av modellerna torde vara reggade hos PTS eftersom det finns minst en handlare i Sverige som tar in apparaterna, jag förutsätter att han har sett till att dom är CE-märkta, annars begår han väl ett brott.. -sen att fabriken kanske bara trycker upp klistermärken och sätter dit må vara en annan sak.

Tur är väl iallafall att dessa plastiga apparater knappast konkurrerar med våra mer kända varumärken på någon punkt mer än priset, som kanske trots allt är avgörande för många.

Apropå störningar Roy så har jag inte någonsin haft några problem med att någon apparat stör en annan, förutom i ett fall och det är min 706mkIIG som stör sig själv när jag använder den i delat montage ;-)

Det förekommer även mobilriggar, VHF och UHF, som är slående lika Kenwoods proffesionella radios.. (lite enklare plastfront men annars samma rigg?)
 
Inte Ce märkt? Är den R&TTE märkt då? Hur ligger det till med RoHS godkännande? Är den Notifierad hos PTS för försäljning i SM ?

Finns nog inte mycket till märkning på dom. Tror knappast att dom är godkända av PTS och det finns säkert dom apparatar som sprider mycket "skit" omkring sig. Dom är säkerligen inte godkända i EU.

Jag har sett dom marknadsföras som jaktradio och amatörradio alla möjliga firmor. Dock inga större och kända företag.

Utan dessa kan den då störa annan eleketronik godtyckligt, låta sig störas av annan eleketronik, vara giftig, hälsovådlig, och innehålla stora mängder bly. Att den dessutom med stor sannolighet kommer att hamna i naturen med allt bly är troligt, när ägaren blir förbannad på alla reset och slänger bort den.
Eller är det konkurrens genom brottsligt förfarande genom att skita i EUs lagar och bestämmelser?

Som konsumet ser du mest till priset.

Ett problem som jag ser det är att vi har för tok för höga priser i Sverige, både på nya och begagnade riggar. En ren gissning är att över 50% av dom som köper "amatörradio stationer" köper i EU eller i Asien. Med tanke på hur lätt det är att köpa direkt från EU och asien så lär det bara öka.

Visst är det förståligt att dom blir dyrare i Sverige men det är alldeles för stor skillnad. Vi har många bra firmor som säljer Amatörradio i Sverige. Man får bland annat en utmärkt service och ett trevligt bemötande. Tyvärr tror jag att vi inte kommer ha så många amatörradio firmor i framtiden.

Det är en ond spiral. Istället för att sälja mer till lägre pris säljer man mindre till högre pris. Om man sålde mer kanske man kan få bättre rabatter från tillverkaren och få en bättre marginal? Ju fler som får upp ögonen för att kunna köpa utomlands ju mindre kommer dom svenska företagen sälja. Till slut blir det spiken i kistan.

Fundera på detta...

Exempel 1
Jag behöver en handapparat för 2 meter.

Pris för en begagnad handapparat modell större med halvbra batterier i Sverige ca: 6-800kr (om jag hinner först...)

Pris för ny smidig handapparat från Asien inkl. frakt, nya batterier (oftast med högre kapacitet), bordställ och (ce märkt) 220 laddare ca: 400-500kr.

Går den sönder, köp en ny och du har inte gett mer än en begagnad i Sverige.

Funktionsmässigt saknar Tjingtjong apparaten 1750Hz. I övrigt har den säkerligen fler funktioner och frekvensområde än den begagnade handapparaten för VHF. Prestanda mässigt så är iallafall inte mottagningen på tjingtjong apparaterna direkt sämre. Jämförde en Wouxun och en Yeasu handapparat och mottagningen på VHF var inte sämre, snarare bättre på Wouxunen..

Skall jag har ett nytt batteri till den bagangade radion så kostar det mer än en ny radio från Asien..

Exempel 2
Jag skall köpa en HF/VHF/UHF rigg av nåt känt fabrikat i 9-13000kr klassen. Spelar inte så stor roll vilket fabrikat man väljer. Det skiljer 3500-4500kr på en station i Sverige och i EU. Det är exakt samma radio. Det är tok för mycket.

Fraken från EU är billigare än i Sverige, dessutom snabbare. Man har fortfarande garanti även om frakten till EU är dyrare. Skulle radion gå sönder efter garanti så finns det duktiga amatörer eller firmor i Sverige om kan laga den om man inte kan göra det själv.

I värsta fall kan du köpa en ny radio och ändå inte ge så mycket i mellan med tanke på hur mycket man sparade på det första köpet. Säljer man den trasiga i Sverige en stor del av pengarna tillbaka.

Finns en massa anledningar och orsaker, marginaler, svenska skatter, återförsäljare, garanti ärenden etc etc. Men det är fortfarande alldeles för stor skillnad!
 
Last edited:
Det förekommer även mobilriggar, VHF och UHF, som är slående lika Kenwoods proffesionella radios.. (lite enklare plastfront men annars samma rigg?)

Har inte jämfört dessa men jag tror det är exakt samma stationer. Har haft en sådan kenwood station och jämfört dtmf mikrofonen med dom som säljs i asien och dom är exakt samma.

Nu finns det ju även en del kopior , bland annat Motorola och Kenwood handapparater som inte alls är samma som orginalet..
 
Tackar för synpunkterna. Blir nog ingen Jingtong för min del.
Jag tar dock gärna emot tips på andra prisvärda stationer, nya eller begagnade. Jag ska inte använda den till att lyssna på polisen, FM-radio eller mellanvåg, så avancerade scanningfunktioner eller bredtäckande RX behövs ej. 70 cm kunde vara kul men inget jag vill betala allt för mycket extra för.

Den ska användas hemma på skrivbordet för att bevaka den lokala repeatern, tas med i bilen och kopplas till yttre antenn samt användas vid fielddays.

SA6APZ
 
Ja, FT-60 är ruggigt prisvärd och trevlig, även VX-6 kan rekommenderas om du vill ha en Yaesu.
 
Back
Top