Jordat eller ojordat?

SM6VTT

Well-Known Member
Håller precis på att sätta upp en ny mast och funderar lite över jordning..

Har hört lite olika tankesätt angånde jordning. Rent spontat så låter det ju bra och korrekt att jorda. Själv har jag möjlighet att jorda i en sjö ca: 25-30 meter från masten.

Men kan risken vara att man drar åt sig blixtrar/åska genom detta? Blixten går ju alltid närmaste vägen till jord?

Jag antar att det måste vara en bra jordning. En dålig jordning är sämre än ingen jordning alls?

Någon som har tankar om detta?

Fredrik
 
SM6VTT said:
Håller precis på att sätta upp en ny mast och funderar lite över jordning..

Har hört lite olika tankesätt angånde jordning. Rent spontat så låter det ju bra och korrekt att jorda. Själv har jag möjlighet att jorda i en sjö ca: 25-30 meter från masten.

Men kan risken vara att man drar åt sig blixtrar/åska genom detta? Blixten går ju alltid närmaste vägen till jord?

Jag antar att det måste vara en bra jordning. En dålig jordning är sämre än ingen jordning alls?

Någon som har tankar om detta?

Fredrik

Hej!!

Väldigt aktuella frågor i dessa tider! och man kan nog se både för och nackdelar men så som man bör se det enligt min mening är att vad händer den dagen blixten slår i masten??

Ingen jordning så är det ju stor risk att åskbollen följer lättaste vägen, och det kanske råkar vara koax kabeln som går in i huset!!!

Huruvida en jordad mast drar till sig mer åska finns det garanterat några här på reflektorn som känner till.

Vill samtidigt passa på att tacka för alla trevliga ämnen som kommit upp här senaste dagarna.

73 Concorde
 
Det är absolut tid att fundera över detta. jag har en mast på 9 meter idag som jag inte har jordat men den kan jag veva ner och fälla om det blir för jäkligt väder.

Jo, är oturen framme så är det klart bäst att ha en bra jordning annars lär varendra radio mer mer än så förvandlas till kol. Fast å andra sidan så vill man ju inte dra till sig blixten heller...

Jag har iallafall gjort en sak för att få bort strömmarna från huset. På väggen utanför mitt hus har jag möjlighet att skruva loss antennkablarna när jag åker bort. Det är klart att det ger lite mer förluster i kabeln men den smällen får man ta. Det är betydligt enklare än att skruva ur antennkabeln ur radion, dessutom får man bort kablarna in i huset...

Håller med om att det är mer intressanta ämnen, det är bra att skippa det onödiga skitsnacket..
 
När det gäller åska så finns det många olika sätt att göra...

Men du har rätt i att åskan alltid tar enklaste vägen, dvs att jorda i sjön "långt bort" kommer inte att hjälpa dig. Om blixten träffar går den garanterat rakt igenom masten och fundamentet (fundamentet spräcks) och linan ner till sjön är kvar där den är (utan att ha hjälpt).

Det bästa sättet "enligt mig" (hi) är att man tar en tjock wire ca 3-4m upp på masten och slopar denna i en båge till ca 3-4 m ut från fundamentet. Det krävs nog 3 sådana wirar, som går till rejäla spett i backen.

Detta är nog den bästa chansen att blixten tar vägen via den slopade wiren ner i jordspättet istället för att gå igenom och spräcka fundamentet ;-)

Vill man ha masten som vertikal el dyl på 160m kan det ju antennmässigt vara bra och tatta iväg en radial ner i sjön.

73 de Teemu SM0WKA
 
Jag kan också samtidigt ta dör på myten att blixten alltid slår ner i högsta punkten. Detta stämmer inte! Egentligen vet vi inte riktigt hur blixten funkar, eller i alla fall var den slår ner.

Jag har en bekant i USA vars mast stog 10 m ifrån en hög tall. Masten var 6 m högre än tallen, ändå behagade blixten slå ner i tallen 10m bort ? Naturen är bra mystisk ibland.
 
SM6VTT said:
Jag har iallafall gjort en sak för att få bort strömmarna från huset. På väggen utanför mitt hus har jag möjlighet att skruva loss antennkablarna när jag åker bort. Det är klart att det ger lite mer förluster i kabeln men den smällen får man ta. Det är betydligt enklare än att skruva ur antennkabeln ur radion, dessutom får man bort kablarna in i huset...


Har funderat på något sådant, har lite gamla elskåp att tillgå. Frågan är hur man gör det bäst?

Har funderat på plastskåp med en plåt i - men om åskan slår ned kanske hela skåpet smälter och börjar brinna?

Kanske är bättre med metallskåp?

Om man låter koaxarna som går in till shacket vara kvar i skåpet efter att man tagit bort anslutningen, kan åskan då fortfarande hoppa över till koaxarna och ned till källaren?


Jag har merparten av mina antenner på stagat maströr satt på min skorsten. Om åskan slår ned där - är det då risk för att skorstenen spricker?

Bör jag jorda den maströrsmasten som sitter på skorstenen??? Den är ojordad nu.
Om jag jordar den, kan det påverka min QRN och brusnivå positivt? Hört rykten om sådant.

Jag har nått lurt hemma ! HI HI
Köpte kåken i Oktober och har lurat lite på vad fasiken det är för wire som går igenom huset. I en garderob på andra våning hittade jag en tjock kopparwire som går från tak till golv utmed skorstenen. Jag följde den nedåt och fann att den tog vägen i källaren och ned i backen. Uppåt så har den gått till maströret som TV-antennen har suttit på.
Detta måste väl vara nån slags åskledare? Är det så smart att ha en åskledare som går rätt igenom huset???? Ska inte de gå på utsidan? Om åskan tar den vägen är det inte då hög risk för att brand uppstår inne i väggar eller golv?

Många dumma frågor kräver många bra svar !

73 Magnus
 
SM6WET/8S6T said:
Har funderat på något sådant, har lite gamla elskåp att tillgå. Frågan är hur man gör det bäst?

Har funderat på plastskåp med en plåt i - men om åskan slår ned kanske hela skåpet smälter och börjar brinna?

Kanske är bättre med metallskåp?

Jag har användt luckorna till kabelgenomföringarna från äldre elskåp. Hålet passar bra till en vanlig koaxkontakt. Jag har helt enkelt satt fast en chassikontakt i hålet och lött in koaxen på insidan.

Jag håller på med min nya hemsida och det kommer bilder på det, jag kan återkomma med det men jag tycker att det blev en väldig bra lösning.

Hehe.. den där jordningen genom huset lät inte hälsosam =)

Kanonbra länkar... mycket att läsa!

73 de Fredrik SM6VTT
 
Just det, den var jag inne på för ett tag sen.
Du hade några snygga bilder. Men då fanns det inget om skåp.
Tittar in igen om några dagar.
73 Magnus
 
Back
Top