Jordning av radio/antenn i sommarstuga

SM3WSV

Active Member
Finns det någon här på forumet med erfarenhet av jordning i sommarstuga? Jag håller för närvarande på att installera en gemensam jord för radio och antenner och har några funderingar. Jordskyddet är i första hand tänkt att skydda mot statisk uppladdning av trådantenner. Behöver ej tåla blixtnedslag då jag kopplar ur min utrustning. Stugan är varken ansluten till elnät eller telefonnät och radiostationerna är kopplade direkt på ett 12V bilbatteri med polanslutningar.

Idag består jordskyddet av ett 1,5m koppar jordspett anslutet via en tjock koppar lina till ett vinkeljärn på husgrunden. På vinkeljärnet sitter 2st chassikontakter (UHF) med skärm ansluten till jord. (se hela arrangemanget på bild nedan). Vinkeljärnet är alltså tänkt att vara den gemensamma jordpunkten för radio/antenner.

Min fundering nu är om jag även bör ansluta minuspolen på bilbatteriet till vinkeljärnet? Har någon här erfarenheter av jordning av antenner/radio anslutna till 12V system?
 

Attachments

  • jordpunkt.jpg
    jordpunkt.jpg
    98,3 KB · Views: 1.140
Det blir dåligt med svar när man frågar om jordning.

Själv är jag kritisk mot jordning, kritisk så till vida att man bör veta vad man gör, annars kan man skada med en dålig jordanläggning, och menar att jordnig utan ett visst mål är meninslöst, och brukar fråga den som försöker göra en jord på en amatörradioanläggning vad han vill med jorden. Det är ju så att jord och jordledningar har funnits så länge radio funnits i alla manualer och dokumnet. det är dock sällsynt att den gör någon nytta, eller den måste nog specas mer vad det är man vill uppnå.

Jord för att gräva ner den döda katten går bra, då funkar alla typer jordmån, brukar jag ironiskt säga.

Du är ju i alla fall ute efter att skapa någon form av skydd mot statiska urladdning, dvs mot "åska i luften". Och det bör väl vara bra

Mitt förslag är att studera lite på den här hemsidan: Information om Blixten Åska Åskskydd Åskforskning
Där finns vetenskap i ämnet och praktiska tillämpningar för tält, villa, sommarstuga och husvagn.

Att ge goda råd om jord och åskydd kan vara farligt, då det goda rådet nästa dag har gett en totalt urblåst radiostation.... vem hänger man då?

Att som du, SM3WSV inte har el eller tele draget är nog det bästa åskyddet.

Idag rekommederas ju en sk PUS, potetialutjämningskena, dvs en gemensam jordpunkt för alla saker som skall jordas. Ditt vinkeljärn liknar en sådan PUS. Även em en PUS brukar vara en koppar platta vid elcentralen.
Det är dit du då skall dra alla saker du vill jorda, och att då ansluta batteriets minus, radions jordskruv, koaxen skärm, avstämmningsenehetens jordskruv och själva jordspettet borde bli så rätt som möjligt med de förutsättningar du har. Dessa ledningar bör vara gjorda med HF känsla, dvs de skall ha stor area, låg induktan, vara korta, dragna raka vägen.
Sen är då frågan hur bra jorden är, leder den överhuvudtaget ? Detta som vi inte vet något om, det där svarta eller gula under gräset vad har det för egenskaper?

Egenskaper för HF, eftersom ett åsknedslag i grannskaper som skapar urladdningar hos dig är snabba förlopp som liknar HF egenskaper.

Ett enda rejält jordtag på det sätt du visar är OK, börjar man med fler jordtag blir det spänningskillander mellan dem när åskan slår ner i omgivnigarna, (flera km ifrån)

För de med el och tele är dessa att betrakta som fler jordar, och vi får spänningskillander mellan alla dessa, som skadar eleketroiken.

Vi talar om samma sak som händer med hästen när han står med ganska stort avstånd mellan fötterna och får en spännigskillnad mellan dessa, vi som människor rekommederas ju att stå ihop med fötterna när det åskar, eller helst på ett ben.
 
Svårt att få bra tips om jordning

Tack för dina synpunkter. Det var intressant. Jag har pratat och diskuterat jordning med många men det råder en hel del förvirring kring hur det bör göras rätt. Litteratur och manualer tar som du säger upp jordning men fördjupar sig sällan i ämnet och/eller är inaktuell. Det finns ju idag som sagt ett flertal "jordpunkter" då man ofta har elektrisk utrustning ansluten till flera olika nät samtidigt t.ex. dator till eluttaget sedan kanske datorn har ett modem som i sin tur är kopplad till telefonnät osv.

När jag började konstruera mitt jordskydd försökte jag tänka på vad skyddet ska användas till. I mitt fall statisk urladdning orsakad av typ regn, snö, blåst osv. men ej direktnedslag. Ofta brister radio/antenn manualer på just den punkten. Sedan påstår många att man bör jorda för att förbättra mottagningen (sanning eller myt?). Jag märker då ingen skillnad när jag kopplar in radion till mitt jordskydd. Dock har jag nog redan ett bra åskskydd genom att stugan ej är ansluten till el och telenät.

Tack för länken du skickade. Det var intressant läsning och påminner mycket om det jag redan gjort. Vinkeljärnet är omslutet av en bit kopparplåt (svårt att se på bilden) och är tänkt att fungera som en PUS. Det som står i länken fokuserar dock mycket på jordning av en elansluten villa.

Det jag funderar på nu är att förlänga jordspettet 1,5m så att det når ned till grundvattnet. En del littertur rekommenderar även att "mätta" jorden kring spettet med grovsalt. Tänkte även koppla in batteriets minuspol på PUS:en.
 
Back
Top