Jordning utan spett

SM7UZY

Well-Known Member
Första steget här så kommer jag inte kunna slå ner jordspett, även om det är bara att banka ner ett, så är det mycket som måste till. Så det kommer senare.

Fram tills dess, hur skall jag jorda HF riggen (och alla andra radiogrejer, dator etc.) på bästa sätt?
Är mitt uppe i testande av antenner, placeringar etc. Och snart kommer HF riggen igång på allvar.

Men hur skall jag jorda upp allt?
Idag körs allt på samma vägguttag med en inkommande jord (dock är inte agget till HF riggen jordat, så riggen är noll jordad idag. Är ett switchat litet agg, kommer bytas ut!).

Finns många versioner på nätet om jording, och alla säger spett.. men innan dess då?
 
Gokväll UZY
Jo, på nätet finns mycket att läsa om jordning. Har själv funderat en del kring jordning. Det som man gör skillnad på är DC och RF jord.
En bra "DC" skyddsjord från vårt vägguttag, som skyddar oss mot farliga elektriska fel i utrustningen, är ju inte en bra RF jord för vår rigg/antenn.

Saxat från radioworks
  • "The ground wire should be as short as possible, preferably much shorter than a quarter-wavelength long on the highest frequency band operated."
  • "Clamp this short, heavy ground wire to your ground rod(s) or radial system. "
Som du säger; En bra RF jord verkar endast vara möjlig med en kort tjock (koppar) ledare till ett jordspätt nedkört i fuktig mark.

Men det svarar ju inte på din intressanta fråga. Möjligen kan denna från MFJ vara en lösning om man inte kör för hög effekt, och samtidigt har en god DC jord.
Man skapar sitt eget lilla jordplan, på gott och ont ?

Lägger in en tilläggsfråga :), till de som vet mer.. Väl balanserade dipoler, och loopar, behöver de verkligen RF jord ?
 
Last edited:
Det finns fler jordar.
HF-jord vilken är den mest komplexa, och som har flest myter omkring sig.

DC-jord vet jag inte vad det är.
Jag tolkar det som att man använder chassit i en bil som återledare.

Skyddsjord är den gulgrön tråden i husets eller lägenhetens 230 V nät.
Skyddar effektivt mot elfel och är viktigt för elsäkerheten.
Apparater med jordad stickpropp skall anslutas till uttag med skyddsjord.
Dessa apparater är nämligen konstruerade av elsäkerheskäl och EMC skäl att vara anslutna just till skyddsjordsutrustade elnät.
Kanske ett billigare sätt att producera dessa då alternativet är dubbelisolation och svårighet att dumpa störningarna.

HF-jord, gör man en GP för VHF eller UHF så utgör jordplanet ett effektivt HF-jord.
Sätter man en VHF eller UHF pinne på bilen så utgör bilplåten en mycket bra HF-jord.
Gör man en dipol för VHF UHF så behövs inget man kallar för jord.
Gör man en GP eller sk vertikal för HF ja då är ett jordplan med trådar ovan marken det i särklass bäst HF-jorden.

Åskskyddsjord, ja det är en stor sak som kräver åtskilliga egna trådar.

Så man kan nog inte bara se jord som något generellt. de tär mycket komplext.

Slutligen har vi blomjord, en kruka blomjord kan hängas vid dipolens balun för att få jord där.
Särskilt som en lång tråd till jord blir mer att likna vid en antenndel, eller en spole. En rak tråd är nämligen en induktans.

Bara början på jord-diskussionen? jo nog är det så.

de
SM4FPD
 
Har läst en hel del, kollat på yt etc. inom ämnet ett tag nu, och ju mer man sätter sig in i det, ju oklokare blir man..

Ytterligare en bra sida du länkade till. Den skall jag sätta mig in i under kvällen här.
Men det blir nog att påskynda ett spett. MFJn kostade en hel del, när det ändå skall till ett spett framöver.
 
Blomjord var något nytt! :) När kommer detta tillhands?
Dipolen har ju sin jord från riggen.
 
Näe, där blev det lite knepigt. Tänkte nog skriva AC, men det blev DC. Men rätt ord är skyddsjord.
AC/DC är bättre i stereon ;)
 
Ok... läste nyss igenom ESRs dokument. Allt bra tills jag kom fram till att bryta skyddsjorden och att skapa en egen. Det är nog lite för påkostat för mig i det första steget med jordning.

Däremot skapade det fler frågor.


Sida 8.
”Att försöka jorda bort sina RF-problem genom att t.ex. ansluta en jordning till skyddsjorden är ingen effektiv lösning och den kan t.o.m. vara direkt olämplig, även om den kan ge sken av att man löst problemet.”

Detta beskriv i dokumentet med att ha egen jord = löst.
Men man ser ofta att folk kopplar samman PE-jorden med sitt egna spett. Detta är alltså helt galet.. om man skall ha det ”riktigt”.

! Men även om man inte kopplar samman dem så kommer man ändå koppla samman dem i radion via spänningen och dess minuspol via aggregatet och chassi = cirkulerande jord (beroende på agg). Vilket är galet!


Sida 9.
”Övervägande delen RF-problem i din utrustning orsakas inte av dålig jordning eller av högt SVF utan av att du har obalans i ditt antennsystem”


? Exakt, vad menas med obalans i antennsystemet?


”... vertikalantenner med dålig motvikt. ” har nämnts på ett par ställen.

? Vad menas med motvikt?
 
Ok... läste nyss igenom ESRs dokument. Allt bra tills jag kom fram till att bryta skyddsjorden och att skapa en egen. Det är nog lite för påkostat för mig i det första steget med jordning.

Däremot skapade det fler frågor.


Sida 8.
”Att försöka jorda bort sina RF-problem genom att t.ex. ansluta en jordning till skyddsjorden är ingen effektiv lösning och den kan t.o.m. vara direkt olämplig, även om den kan ge sken av att man löst problemet.”

Detta beskriv i dokumentet med att ha egen jord = löst.
Men man ser ofta att folk kopplar samman PE-jorden med sitt egna spett. Detta är alltså helt galet.. om man skall ha det ”riktigt”.

! Men även om man inte kopplar samman dem så kommer man ändå koppla samman dem i radion via spänningen och dess minuspol via aggregatet och chassi = cirkulerande jord (beroende på agg). Vilket är galet!
Det beror ju på vad man har för avsikt med sin "jordning". En perfekt HF-jord är ju en teoretisk sak som aldig går att uppnå i verkligheten. I de flesta jordmåner så gör ett jordspett verken från eller till vad gäller HF. Inte ens i en segelbåt i saltsjön är en ledare ner i vattnet något speciellt effektivt sätt att HF-jorda. I de flesta fall är jordningen snarare till för att avleda statisk laddning och strömmar inducerade av åska i närheten. I dom fallen fungerar ett jordspett ner i fuktig jord bra. Men jag rekommederar ett gnistgap mellan antennjord och PE för att undvika farliga överslag mellan PE (skyddsjord i huset, t.ex. element) och antennkablar m.m. Anledningen till att man inte skulle koppla ihop PE med antennjord direkt är att man vill undvika att PE, och därmed i princip hela elsystemet i huset blir en del av antennsystemet.

Sida 9.
”Övervägande delen RF-problem i din utrustning orsakas inte av dålig jordning eller av högt SVF utan av att du har obalans i ditt antennsystem”


? Exakt, vad menas med obalans i antennsystemet?


”... vertikalantenner med dålig motvikt. ” har nämnts på ett par ställen.

? Vad menas med motvikt?
Här får vi gå tillbaka till grundläggande växelströmslära. En radiosignal är ju (förhoppningsvis) en nästan ren sinus. Växelvis kommer alltså radiosändaren att "dra" laddning från ena sidan av antennens matningspunkt till den andra sidan av antennens matningspunkt, och sedan tillbaka igen. För att detta ska fungera så måste alltså de två halvorna av antennen kunna lagra lika mycket laddning. I en dipol är det enkelt, där är båda halvorna identiska. I en vertikal blir det mer knepigt. Där är det "jord" som ska kunna ta upp laddningen. Om jorden inte är perfekt (vilket den ju i praktiken aldrig är) så måste laddningen ta vägen någon annan stans. Det blir då annat som kopplats till samma "jord" som får ta laddningen, normalt sett el- och rörsystem i huset.

Motvikter är ett sätt att komma runt problemet med att man aldrig kan få en perfekt jord. Det är en eller flera avstämda trådar (=andra halvan av dipolen), och eliminerar behovet av riktig "jord" för t.ex. en vertikal.

Vid fallet of-center-fed dipoles blir problemet än mer komplext. Eftersom båda halvorna av antennen måste ta upp lika stor laddning, trotts att antennen till synes är osymetrisk, så måste laddningen ta vägen någon annan stans. Det blir i form av common-mode-strömmar över antennkabeln och vidare ut i elnätet, precis som för för vertikalen.
 
Men hur skall jag jorda upp allt?
Idag körs allt på samma vägguttag med en inkommande jord (dock är inte agget till HF riggen jordat, så riggen är noll jordad idag. Är ett switchat litet agg, kommer bytas ut!).

Finns många versioner på nätet om jording, och alla säger spett.. men innan dess då?

Om man som jag bor i ett flervåningshus på 5:e våningen så kan man vara säker på en sak, nämligen det att det finns ingen HF-jord endast skyddsjord och blomjord:)
Jag ser till att mina nätfilter i schacket isolerar mig HF-mässigt från husets el-nät utan att kompromissa elsäkerheten d.v.s. anslutning till PE/skyddsjord.
 
OK, med tanke på rådet i ESR artikeln om att isolera sig från husets skyddsjord.
För ett enkelt litet radioschack, med balanserade trådantenner typ Dipol eller loop (utan mast) Koax med 1:1 Balun , och upp till 100 W PEP.

Kanske skulle en isolationstransformator som denna vara bra ? ( Klarar 600 VA - 420 W - på gränsen ? )
Kan den hindra ev HF störningar/ jordobalanser från att vandra mellan schackets elförsörjning och husets elnät ?
isotrafo.png

GLDs nätfilter. Hemmabyggda eller färdigköpta ?
 
Last edited:
GLDs nätfilter. Hemmabyggda eller färdigköpta ?
En kombination. Ett köpefilter där jag adderar en egen drossel i serie med skyddsjorden.
Med drossel i PE kunde jag minska mina störningar i mottagningsläge och dessutom minska HF-strömmarna ut på PE vid sändning.
 
Om ni sätter en drossel i serie med PE, så se till att den klarar kortslutningsströmmarna som säkringen tillåter med god marginal. Om drosseln brinner av vid ett felfall i en skyddsjordad apparat kan det bli riktigt farligt! Jag skulle snarare sätta en bra rf-choke på antennkabeln (förutsatt balanserade antenner).
 
Om ni sätter en drossel i serie med PE, så se till att den klarar kortslutningsströmmarna som säkringen tillåter med god marginal. Om drosseln brinner av vid ett felfall i en skyddsjordad apparat kan det bli riktigt farligt!

Ja detta är ett viktigt påpekande. En kärna med högt µ kräver inte många varv så man kan gott linda med 1,5kvadrat grön/gul kabel.
Jag har dock flera i serie på olika ferritmaterial.

Jag skulle snarare sätta en bra rf-choke på antennkabeln (förutsatt balanserade antenner).
Jag fick köra alla knep som stod till buds, det räckte inte med bara en drossel i PE.
Choke på koaxen vid riggen och ute vid antennen krävdes också för att få en dräglig tillvaro.



Bodde jag i eget hus så skulle jag använda isolationstransformator och jorda mittpunkten.
Har sparat en 5kW dito för kommande behov.
 
SM0XHJ nämnde "perfekt HF-jord". Sådan är svår att uppnå. det jag ser som närmast en sådan är om man säter en pinne på biltaket för VHF eller UHF. Då kan plåten minst en kvadratmeter utgöra en bra HF-jord.
För HF, dvs kortvåg och särskilt de låga frekvenserna, lär man bli ruinerad om man skall köpa plåt och lägga på marken.

Huruvida en tältpinne, jordspett etc skulle ha någon som helst verkan har jag i alla år frågat mig och andra, utan att någonsin få ett svar.
Jag har heller inte lyckats få svar på om någon kunna se olika signalstyrka eller få bättre rapport med en jordspett.
Så igen, vad förväntar ni er av ett jordspett???
Eller är det bara gammal slentrian....

Ett jordspett för åskskydd brukar bli många 5 meter långa kopparspett.....

SM0GLD talade om jord på 5:e våningen.
Det är där en blomkruka kan funka, eller kanske inte mer än i fantasin.
Faktum är att det finns många radioamatörer som har HF-antenner på 5:e eller andra våningar och hörs jättebra utan jord.
det förekommer experiment med sk konstjord, där man stämmer av en tråd så den blir en resonant tråd som "motvikt".

Dock med en symmetrisk dipol och helst en extra symmetri-drossel går det utmärkt ändå.

SA0CNH talar om nätfilter, här är väl ändå avsikten att åstadkomma så att elnätet INTE blir en HF-jord.
Ett köpt nätfilter kan vara utmärkt föra tt t bort HF-från elnätet som annars skulle ledas in i grannarnas LF utstyr.
När man väljer nätfilter finns endera common mode filter, eller differential mode filter att tillgå.
det brukar finns symboler på filtren som skal berätta vilken typ av filter det är, symboler som kan vara tvetydiga att tolka.
Bäst borde då vara ett filter som är en kombination av CM och DM filter.
Då finns bada symboler, som brukar bestå av en cirkel med pil etc. som sagt svårtolkat och fritt från Standard verkar det som.
Idag och i de flesta prylar som testas för EMC är det nästan alltid CM filter, vilka tydligen är på modet nu.
Kunskapen var tydligen större förr, 50 60 70 och 80 tal.

En rejäl toroid på hela elsladden med jord nolla och fas kan bli ett bra hembygge till att börja med.

de
SM4FPD
 
En bild på ett av mina filter.
mains filter_s.jpg
Här har jag tagit ett färdigt enkelt CM-filter (inga DM-drosslar) och adderat två st drosslar i serie med skyddsjorden.
Drosslarna är lindade på en 4C65 och en amorph ringkärna från Vacuumschmelze. Allt inhyst i en petskyddad plastlåda.
 
Tog en titt i databladet, o det ser ut som om filtret dämpar runt 40dB för CM vid 14 MHz.
Hittade en st TDK ZCB2206-11S på Ebay för 11$ :)
Tufvassons trafon som jag blev lite intresserad av kostar runt 3700 kr
 
Jag gissar att 40dB är vid 50 ohm lastimpedans. I så fall motsvarar det 5 kOhm serieimpedans i filtret. Om antennen presenterar 50 ohm så kommer alltså CM-strömmarna minska med 40dB. Om antennen däremot presenterar 5 kOhm dämpar filtret bara 3 dB (vid lite snabb överslagsräkning). Filtrets effektivitet är ju beroende av source- och load-impedansen.
 
Back
Top