Jordning

SA5BYS

Well-Known Member
Skall ordna jorning av samtliga apparater i mitt shack på övervåningen. Har 2 alternativ, endera dra en kabel ner till ett jordspett ( ca3 m ) dock ligger huset på berg så det blir svårt att hitt ett jorddjup på mer än en halv meter. Alternativt dra kabeln ytterligare ca 2 meter och ansluta i röret ner till brunnen som är drygt 90 m djup!
Synpunkter?
 
Först måste du nog berätta, SA5BYS, vad du är ute efter när det gäller "jord".
Skyddsjord?
Gulgrön?
Avstörningsjord?
Jord som soptunna till den RF man inte vill ha? dvs den RF som hamnar i chassit vid användande av osymmetriska antenner.
EMC och EMP jord?
Jord som jordplan till antennsystem?
Eller Åskskyddsjord?

Något universellt jord lär vi inte hitta.

Ser vi på länken som Roland hade så ser vi tennlödningar på kopparfolierna vid mastfoten, ett skämt om åskan slår ner....
Ser vi samma länk och skärmning i appratskåp där man inte på ett EMC mässigt riktigt sätt anslutit sig till skåpen så är även det skämt.

de
Roy
 
Ser vi på länken som Roland hade så ser vi tennlödningar på kopparfolierna vid mastfoten, ett skämt om åskan slår ner....

Det är inte tennlödning Roy. Läs texten innan du kommenterar.
Jag tyckar det är en mycket bra genomgång av framförallt problemen vid överströmmar pga åska. Han har dessutom fått det testat genom många direktträffar i sina 100 meter höga master.
 
Last edited:
Dåligt med svar Benny.

Kanske du har för höga krav på din jord.
Jag var väl lite ironisk med listan på önskade jordegenskaper.
Men jag är lite ute efter att provosera lite, för att få igång en bra debatt, för att få fram lösningar som kan vara brukbara.

Lösningar som oxo måste gå att verifiera.
Det duger inte att säga och tro att mitt jordspett skyddar mot åska.
Eller att min "RF-jord" ger mig bättre signalstyrkor och en mer väl fungerande antenn.
Min tältpinne i gräsmattan bildar RF jord till min XYZ-antenn.
Jord är nog bland det svåraste vi har.

Gulgrön som elsäkerhet kan fungera och rädda liv, men där skall behörig eleketriker göra installationen.

"RF-soptunna", ja jag vet av erfarenhet att öskan om en sådan soptunna finns.
Men hittils har jag nog inte sett någon sådan.
Själv försöker jag göra min antenn så symmetrisk och balanserad, undvia osymmetriska antenenr som G5RV, FD4 etc. Och på så vis slippa dumpa dyr HF i maskvärlden. Dvs RF jord behövs inte. Man kan även köra QRP så blir det inte så mycket RF att dumpa.

Avstörningsjord då?
Där får jag nog överlåta åt någon som kan ge ett bra förslag på en avstörningsjord, dvs även det en soptunna för signaler man inte vill ha.

För några år sedan skrev jag ett aprilskämt, om att man nu kunde köpa sig ett "svart hål" i olika storlekar, från golfboll till stor som en fotboll, försedd med polskruvar. Svarta för RF, gulgröna polskruvar för elsäk, etc. Den lilla gick att hänga vid jordpunkten uppe vid antennens matnigspunkt och som slukade allt oönskat. Man kunde få den perfekta jorden varhelst man önskade. Med en slang fick man en perfekt damsugare, RF-sugare, det svarta hålet absorberade ju allt, dvs sög i sig.
Tyvärr blev det svarta hållet med tiden så tungt att det sjönk genom jorden. Men en "drömjord" var det.


de
FPD (jordkritisk)
 
Back
Top