Jordplan av hönsnät

SM6FPG

Fritidskonsulent
Fungerar det med ett hönsnät istället för sedvanliga trådar som jordplan till en vertikal?
I så fall hur dimentionera man storleken och formen?

Jag utgår från att du menar en vertikal på marknivå..

Visst fungerar det men du får mer förluster av att det är galvat stål,
om du rullar ut lika mycket som antennen är lång i vardera fyra riktningar så är det iallafall en början :)

Jag ser också lite svårigheter i att ansluta fyra breda hönsnätsmattor i matningspunkten på ett tillfredsställande sätt. :D

Hej Bosse,

Jag har ett garagetak, som är 7,5 m x 4,0 m med en ås på mitten. Taket sluttar alltså lätt åt vardera hållet. Det har jag belagt med galvaniserat sexkantnät från JULA, som vad jag vill minnas är deras variant med maskstorleken 25 mm. Bredden var 1 m och de fyra våderna på mitt tak har jag lött ihop lite här och där.

I diverse fora, bl a här om jag minns rätt, ställde jag frågan huruvida det går att löda på sådant material, innan jag gjorde mitt inköp - dock utan att få ett enda svar! I största hemlighet vill jag därför särskilt anförtro just dig att svaret är ja.

Som radiator på 20 m använder jag vanlig FK-tråd som jag tejpat fast på ett av Biltemas metspön av glasfiber. Stagat m h a nylonlina, oxo från Biltema.

Tyvärr har jag inte spart anteckningen om denna radiators längd, som jag räknade ut på sedvanligt sätt. Utan större problem trimmade jag in längden till SWR 1:1,1 mitt på bandet. Det var heller inget problem att löda fast koaxkabelns skärm i hönsnätsjordplanet.

Fungerade alldeles utmärkt. Har dock senare tagit ned denna GP, eftersom jag f n oftast använder en 2 x 10 m dipol med stege för alla band. Jordplanet på garagetaket har jag dock låtit vara kvar för ev. framtida behov.

73 & GL,
Rolf
SM5MX

Last edited:
Back