jordplan för Butternut HFV9

SA0ATB

New Member
Jag har köpt en beg Butternut 9. Jag tänker sätta upp den på en altan i trä som jag byggt på sydsidan av huset. Altanen är byggd ca 1,5 m över markytan och löper efter hela huset. Den är ca 60kvm stor och ungefär hälften av denna yta är försedd med plasttak. Antennens fot kommer att börja på ca 3m höjd ovanför altanens golvyta. Från antennfoten till golvytan tänker jag använda vanligt maströr med ett "gångjärn" i botten så att antennen lätt kan fällas vid behov. QTH är en udde i Stockholms skärgård på en bergknalle ca 15 m över havsytan och nära vattnet(inom 100meter) på tre sidor. Som bekant medföljer till denna antenn ett något vingligt jordplansarrangemang som skall fästas på masten runt densamma och som är tillverkat av aluminiumrör. Jag tänker inte montera denna "ställning" utan vill pröva med riktiga jordplan i alla riktningar på marken under antennen. Nu till mitt problem: Hur bör jordplanen se ut och spridas för att göra bäst nytta? Kan man låta 3 metersmaströret vara början på jordplanen och sedan ansluta och sprida ut dessa i golvplanet? Eller måste jordplanen spridas exakt vid antennfoten (3m upp)? Jag har nära antennen desutom två nedgrävda jordtag i marken som jag jordat all stationsutrustning i. Skall dessa anslutas till jordplanen? Jag har en Yaesu FT1000D med inbyggd AT och har kört på en dipol GR5 mellan ett par träd (inte så bra) samt en longwire 40 meter med 1:10 magnetisk balun (går bra).Kan jag få några synpunkter? Det ser jag fram emot! MVH SA0ATB/BIRRE
 
jordplan för butternut 9

Jag svarar mig själv i denna fråga, eftersom jag när jag läser vidare i artiklarna om antenner, så besvaras min fråga på ett bra sätt i inlägget om Butternut 6.("trimma antennen") Jag är nöjd med detta svar så länge!/BIRRE
 
Back
Top