Jordplan för sändare i segelbåt

mhinders

New Member
Hej, jag är en mybörjare som precis har börjat ratta på nya radion, och upptäcker nytt varje dag! Jag har en Icom 706MK2G + AH-4 antenna tuner som skall installeras i båten, och tanken är att den skall vara kommunikationscentral för email, Navtex, väderrapporter etc. på långsegling ut i världen. Fick igår tillbaka akterstaget som har blivit konverterat till långtrådsantenn genom en installation av 2 isolatorer. Jag uppskattar att totala antennlängden kommer att bli ca 12-13 m.
Ett visst bekymmer verkar vara jordplanet, där jag läser att minst 10 kvm bör finnas, i form av ca 10cm bred kopparfolieremsor som klistras med ca 10 cm mellanrum på insidan av skrovet och skall forma en kapacitiv koppling genom skrovet till omgivande saltvattnet. Läser en hel del i viss mån motstridiga uppgifter på webben, men tror att jag skall försöka hålla mig till Icom's egna anvisningar.
Mitt problem: - Var köper jag sån kopparfolie, helst is remsform??
Hälsn. Martin
 
jordplan

Det finns elektriskt ledande färg. 10 kvm borde inte vara svårt att fixa
till, kolla bara att färgen inte äter på din glasfiber/epoxy/gelcoat beroende
på var du målar med den.


Hubba


M0DFI / Dan



mhinders said:
Hej, jag är en mybörjare som precis har börjat ratta på nya radion, och upptäcker nytt varje dag! Jag har en Icom 706MK2G + AH-4 antenna tuner som skall installeras i båten, och tanken är att den skall vara kommunikationscentral för email, Navtex, väderrapporter etc. på långsegling ut i världen. Fick igår tillbaka akterstaget som har blivit konverterat till långtrådsantenn genom en installation av 2 isolatorer. Jag uppskattar att totala antennlängden kommer att bli ca 12-13 m.
Ett visst bekymmer verkar vara jordplanet, där jag läser att minst 10 kvm bör finnas, i form av ca 10cm bred kopparfolieremsor som klistras med ca 10 cm mellanrum på insidan av skrovet och skall forma en kapacitiv koppling genom skrovet till omgivande saltvattnet. Läser en hel del i viss mån motstridiga uppgifter på webben, men tror att jag skall försöka hålla mig till Icom's egna anvisningar.
Mitt problem: - Var köper jag sån kopparfolie, helst is remsform??
Hälsn. Martin
 
Ledande färg

Har tittat lite till på vår variant av ledande färg i labbet.

Vi använder den till att "måla" genomskinliga antenner på
fordons fönster. Dock måste en plastfolie appliceras över färgen för att
den inte skall nötas bort. Jag tror inte detta skulle bli något problem i en båt.
Dock bör du ha ett flertal kopplingar till färgen, inte bara en anslutningspunkt.

Färgen är baserad på silvernitrat eller något liknande och skall enligt uppgift
kunna lödas på ?! Jag ansluter dock enbart kapacitivt till våra målade antenner.

Jag kan inte hitta vem som säljer färgen eller ett typnummer tyvärr.

Färgen borde vara ganska vanligt förekommande dessutom finns
den både i heltäckande färgton samt transparent - vilket ger en ljust -
ljust grönskimrande lack om den målas på vitt.

Färgen verkar finnas för hemmabruk hos Farnell, dock i mindre förpackningar.


Hubba
 
Back
Top