Japp, ett optimalt val är alltid bäst, men kompromisser är bättre än att inte få någonting.
Däremot så skulle jag nog fundera på en effektivare antenn i längden. Vilka antennbegränsningar har du egentligen? Och då menar jag juridiska, inte vad den bättre hälften säger
En horisontell loop med ca 40m isolerad koppartråd och en 1:4 (eller 4:1, kommer inte ihåg ordningen) balun, dvs. från 200 ohm till 50 ohms koax kommer att göra underverk. Får du upp den 10m i luften så är det jättefint, 20 så är det kalas. Billigt, enkelt och du kommer helt säkert att köra en hel del mer med den antennen.
Men det viktigaste av allt är att faktiskt fundera på vilka antenner som är tillräckligt effektiva.
Ett exempel från min egen erfarenhet.
Började köra kortvåg med en 1/4-vågs jordplansantenn (GP). Den var 10m lång med 10m långa radialer (hela 4 st

). Tunade med ATU:n i radion och körde allt från 80m och upp till 10m och var glad i hågen.
Sen började jag läsa lite om Carolina Windom och tänkte att en sådan måste jag prova. Och helt plötsligt så blev signalerna 20dB bättre! Nej, Carolinan var INTE så bra, men GP:n var så dålig. Till slut när CW:n gick sönder, så tänkte jag att jag provar med en vertikal delta-loop med matning i toppen. Och den var kanske 10dB bättre än CW:n. Med det vill jag inte hävda att delta-loopen har 30dBd gain, utan att den har bättre effektivitet och framförallt kanske ett strålningsdiagram som passar mitt QTH mycket bättre.
Till slut kan jag konstatera att min 4 ele Yagi på 10m spöar delta-loopen varje gång. Körde faktiskt både Kina och Brasilien samma dag. Hördes inte ett knyst på delta-loopen.
Vad kan vi då lära oss av detta. Jo, man bör försöka få till en så effektiv antenn som möjligt. Ingen IC-7800, TS-990, FT-5000 kan någonsin återskapa det som har förlorats i ett mindre effektivt antennsystem. Och bra antennsystem behöver inte ens kosta 10% av dessa riggars pris.
Bra att du kommer på banden. Ännu bättre om du tar erfarna kompisar till hjälp och sätta upp riktigt bra trådantenner, små Yagis osv. Det är kanske det som man ska använda sina yngre amatörkompisar till, att klättra i träd osv. Om inte annat, så får du fler perspektiv på antennbyggandet.
Hoppas att mitt inlägg har varit till nytta.
73 de Kai