Jordplan för vertikal

SA5BYS

Well-Known Member
Har satt upp en Sandpiper MV-7 enligt skiss och skall nu ordna jordplan.
Eftersom huset står på berg funderar jag på att endast dra ut ledningar efter taket på den nedre delen av huset. Nån som har synpunkter?
Benny
 

Attachments

  • Vertikalantennskiss.jpg
    Vertikalantennskiss.jpg
    103,3 KB · Views: 161
Har inte själva "antennen" jordplan? De borde räcka..annars är antennen väldigt kort i våglängder räknat. Går nog "bäst" på 10m....
 
Last edited:
Den där skulle nog göra sig bättre på marken :)

Resonanta radialer är det du behöver isåfall,
du behöver inga längre radialer än 5m då antennen kommer inte att göra dig lycklig under 20m iallafall..
 
"MV7 - 6/10/15/20/40/80/160 mtrs height 4.00 mtrs"
Marknaden för magiska antenner verkar vara omättlig.
-Hur långa radialer skall man ha på en konstlast? ;)
 
En antenn av denna typ kan bäst beskrivas som ett antal sammankopplade mobilantennspröt.

Verkningsgraden på lägre frekvenser (14 MHz och nedåt) blir synnerligen låg, beroende på förlusterna i förlängningsspolarna.

Inga jordplan eller radialsystem i världen kan påverka detta.
Möjligen kan fler radialer göra så att risken att HF kommer in i transceivern minskar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jajamensan - leverantörerna av MV7-antennen skrattar säkert hela vägen till banken varje gång någon nappat på erbjudandet (bara £150:- minsann - ett fynd!) //Janne SM0AQW
 
Eller så hjälper vi bara SA5BYS att få till något antennliknande som han kan köra radio på istället?

-Hade jag varit SA5BYS hade jag mer uppskattat hjälp i frågeställningen snarare än hån.

Som sagt, vänta dig inget andvändbart lägre än till kanske 20m,
lägg ut åtminstone fyra 1/4-vågsradialer för de banden du vill köra på, du kan göra de av vanlig FK eller RK-kabel du köper på biltema eller jula.
(Kopplingsledning - Biltema)

Du har säkert goda skäl att köpa en diskret antenn och kanske inte har lov att sätta den på gräsmattan.
 
Jordplan för vertikal

Tack sm6xun, börjar annars förstå varför nyrekrytering respektive behålla dom med nya certifikat är svårt inom amatörradion.
 
Jo, man förstår varför det här forumet ibland har flera dagar mellan några nya inlägg.

Man måste ha stegmatade monobandsdipoler kopplade till hembygda matchboxar och rörradio för att vara välkommen här.

Sätt upp din flerbandsvertikal enligt anvisningarna som medföljde, du kör garanterat flera QSO'n på den än på en antenn som du aldrig får upp, även om den är mycket bättre i teorin.

Jag har en väldigt avskydd multibandstråd uppspänd lite halvdåligt här hemma och på den har jag kört väldigt många fler QSO'n på väldigt många fler band än på den tiden jag inte hade någon möjlighet att sätta upp någon antenn alls.

Okej att verkningsgraden är skitdålig på flera av banden, men får jag ut 10W i luften på sämsta bandet så är det fortfarande dubbelt så mycket som en QRP station med en monobandsdipol, och QRP påstås ju vara kul det med.
 
Jag kanske ska utveckla det här med radialer och "HF i shacket".

När man använder antenner som är små i förhållande till våglängden lagras stora energimängder runt matningspunkten. Risken att dessa kan kopplas som strömmar på utsidan av matningsledningen in till transceivern finns då.

Om man då kompletterar radialsystemet med flera, gärna med olika längder, så kommer strömmarna hellre att kunna flyta på radialerna istället för på matarledningens utsida eller på röret som antennen är monterad på.
Dessutom sprids strömmarna över en större area vilket är gynnsamt ur EMC-synpunkt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Japp, ett optimalt val är alltid bäst, men kompromisser är bättre än att inte få någonting.

Däremot så skulle jag nog fundera på en effektivare antenn i längden. Vilka antennbegränsningar har du egentligen? Och då menar jag juridiska, inte vad den bättre hälften säger ;)

En horisontell loop med ca 40m isolerad koppartråd och en 1:4 (eller 4:1, kommer inte ihåg ordningen) balun, dvs. från 200 ohm till 50 ohms koax kommer att göra underverk. Får du upp den 10m i luften så är det jättefint, 20 så är det kalas. Billigt, enkelt och du kommer helt säkert att köra en hel del mer med den antennen.

Men det viktigaste av allt är att faktiskt fundera på vilka antenner som är tillräckligt effektiva.

Ett exempel från min egen erfarenhet.

Började köra kortvåg med en 1/4-vågs jordplansantenn (GP). Den var 10m lång med 10m långa radialer (hela 4 st ;) ). Tunade med ATU:n i radion och körde allt från 80m och upp till 10m och var glad i hågen.

Sen började jag läsa lite om Carolina Windom och tänkte att en sådan måste jag prova. Och helt plötsligt så blev signalerna 20dB bättre! Nej, Carolinan var INTE så bra, men GP:n var så dålig. Till slut när CW:n gick sönder, så tänkte jag att jag provar med en vertikal delta-loop med matning i toppen. Och den var kanske 10dB bättre än CW:n. Med det vill jag inte hävda att delta-loopen har 30dBd gain, utan att den har bättre effektivitet och framförallt kanske ett strålningsdiagram som passar mitt QTH mycket bättre.

Till slut kan jag konstatera att min 4 ele Yagi på 10m spöar delta-loopen varje gång. Körde faktiskt både Kina och Brasilien samma dag. Hördes inte ett knyst på delta-loopen.

Vad kan vi då lära oss av detta. Jo, man bör försöka få till en så effektiv antenn som möjligt. Ingen IC-7800, TS-990, FT-5000 kan någonsin återskapa det som har förlorats i ett mindre effektivt antennsystem. Och bra antennsystem behöver inte ens kosta 10% av dessa riggars pris.

Bra att du kommer på banden. Ännu bättre om du tar erfarna kompisar till hjälp och sätta upp riktigt bra trådantenner, små Yagis osv. Det är kanske det som man ska använda sina yngre amatörkompisar till, att klättra i träd osv. Om inte annat, så får du fler perspektiv på antennbyggandet.

Hoppas att mitt inlägg har varit till nytta.

73 de Kai
 
Jag kanske ska utveckla det här med radialer och "HF i shacket".

När man använder antenner som är små i förhållande till våglängden lagras stora energimängder runt matningspunkten. Risken att dessa kan kopplas som strömmar på utsidan av matningsledningen in till transceivern finns då.

Om man då kompletterar radialsystemet med flera, gärna med olika längder, så kommer strömmarna hellre att kunna flyta på radialerna istället för på matarledningens utsida eller på röret som antennen är monterad på.
Dessutom sprids strömmarna över en större area vilket är gynnsamt ur EMC-synpunkt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM


Mycket bra förklarat av AOM,
när det gäller eleverade vertikaler har jag brukat förklara det lite som ett vanligt paraply där fler radialer ger mindre "regn" i form av mantelströmmar :p
 
Jo, man förstår varför det här forumet ibland har flera dagar mellan några nya inlägg.

Jo, eller så är det sommaren, gräsklippningen, grillen och semestern som är boven i "dramat" :D

Man måste ha stegmatade monobandsdipoler kopplade till hembygda matchboxar och rörradio för att vara välkommen här.
Utan rör i rumpan på radion och variometeravstämning är man inte "fullvärdig medlem" utan bara en "hangaround" med plastradio, själv är jag en stolt "hangaround" eftersom jag inte har plats varken för 2kW slutsteg eller boatanchors i garderoben som upplåtits exklusivt för min hobby :)

Sätt upp din flerbandsvertikal enligt anvisningarna som medföljde, du kör garanterat flera QSO'n på den än på en antenn som du aldrig får upp, även om den är mycket bättre i teorin.

Jag byggde för skojs skull en dipol för 20m med förkortningsspolar men en totallängd av ca. 2 meter (2m!), med den uppspänd på vinden har jag kört betydligt fler DX än jag har gjort med min BIRD konstlast, är det fel på min antenn eller är min konstlast trasig?
En antenn är bättre än ingen antenn och alla har olika förutsättningar för antennexperiment, ekonomiska, fysiska eller utrymmesmässiga.

Jag har en väldigt avskydd multibandstråd uppspänd lite halvdåligt här hemma och på den har jag kört väldigt många fler QSO'n på väldigt många fler band än på den tiden jag inte hade någon möjlighet att sätta upp någon antenn alls.
Se kommentar ovan.
EH-antennen är även den en sorts antenn även om den inte strålar på ett sätt som antenner "bör" göra utan matarledningen är antennen, men det är den ju ibland på en stegmatad dipol också??
-nu blev jag förvirrad och lätt sarkastisk.. :p

Okej att verkningsgraden är skitdålig på flera av banden, men får jag ut 10W i luften på sämsta bandet så är det fortfarande dubbelt så mycket som en QRP station med en monobandsdipol, och QRP påstås ju vara kul det med.

QRP är kul (om man inte har bråttom...)
Ingen fan skall tala om för mig vad jag tycker är kul, samla på frimärken, störta regimer eller växtfärga strumpor gör jag om så faller mig in,
jag har bara ett liv, jag tänker inte slösa bort det på att sura på nåt jäkla forum, kör radio istället för tusan!! :D
 
Last edited:
Aldrig ägt en rörpryl eller S/T/Z-match. Trycker på ATU knappen och det funkar. Det finns kanske en T-match inuti elektroniken.. har inte kollat.

Däremot försöker jag att få till så bra antenner som möjligt... alltid. Men där måste man kompromissa med verkligheten...

73 de Kai
 
EH-s.k."antenn"

XUN de APQ
Hej, du skrev:
EH-antennen är även den en sorts antenn även om den inte strålar på ett sätt som antenner "bör" göra utan matarledningen är antennen, men det är den ju ibland på en stegmatad dipol också??
-nu blev jag förvirrad och lätt sarkastisk..

Ja du har rätt - det är mantelströmmarna på matarkabeln som gör att EH-konceptet strålar.

Då kan man lika gärna kasta upp en gammal lampkrona eller något annat föremål av metall i ett träd och mata eländet med en lampsladd.

Detta blir betydligt billigare än en EH-antenn!

73
Bengt SM6APQ
 
Huga, gör det inte till en diskussion om EH-antenner nu. Jordplan var det ju :)

Jag tror att EH:n uppfanns egentligen av L. Ron Hubbard ;)

73 de Kai
 
Jordplan för vertikal

Eftersom det finns så mycket kunskap på Ham.se så undrar jag vad ni tycker om Eham.com och deras användarbetyg?
 
Eftersom det finns så mycket kunskap på Ham.se så undrar jag vad ni tycker om Eham.com och deras användarbetyg?

När det gäller eham.net's reviews så har betygssättningen skenat iväg alldeles.
Betyget 5 kan betyda allt från att produkten bara fungerar OK eller är fullkomligt lysande.
På samma sätt kan en toppenprodukt bara få en 1:a i betyg av en amatör som hittade ett stavfel i manualen.

Använder man sitt sunda förnuft och läser mellan raderna så kan man dock ha stor glädje av alla reviews.
 
Hej!

På eHam får Hallicrafters S-38 3.9 i betyg! Den har fått 5 i betyg av flera... :eek: Att jämföra med Standard Radios CR-91 som fått 4 poäng.
 
Back
Top