Jordplan för vertikal

Användarbetygen på eham.net är väldigt slumpmässiga.

Det är inte helt ovanligt att produkter som köpts men ännu inte levererats ges betyg utefter förväntningarna.

Man bör därför ta dessa betyg med "en grabbnäve salt".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Angående eham: "any fool can criticize - and many of them do"

Det finns reviews gjorda av amatörer som knappt öppnat kartongen. Jag har för mig att jag såg en som satt hemma och väntade på paketet men var helt säker att den var värd en femma i betyg...

Personligen tycker jag det är mer intressant att läsa de som gett produkten mycket låga betyg och som kan motivera detta. Jag har ingen tvekan om att produkten *fungerar*, frågan är om den funkar bara eller mindre bra. Många är glada att radion funkar och kan sända, typ. Eller andra egentligen konstiga bedömningsregler. Läser man de inlägg där som ger lägre betyg, speciellt 0-3 av 5 möjliga så träder en annan bild fram. Man måste som vanligt när man hanterar statistik ta bort sk "out-liers" som alltför kraftigt avviker eller motiverar hela betyget på bara en egenskap vars nytta kan upplevas olika av olika hams.

Ett exempel (bara som exempel, jag vill inte byta trådinnehåll) är hur bra betyg FT-950:an har fått. När jag själv tycker att QSK-reläet klapprar som att nåt håller på att lossna därinne och AF kedjan är mycket egendomligt brusig och inte alls återger ljudet så bra (som den tydligen kan om man tappar ljudet från nåt jack på baksidan, hörsägen det sista). Jag sålde min. Vilket är konstigt eftersom den fått fantastiska recensioner på eham. Och mina preferenser kom från en vintage 1984 TS-930S som var bättre på flera punkter. Buyer beware!
 
Last edited:
Jag brukar strunta i att läsa se omdömen där det getts 5 eller 1. Riskerna är stora i båda kategorierna att de inte förstår hur produkten fungerar eller ska användas.
 
En helt ny grön amatör som saknar all praktisk erfarenhet av antenner och kortvågskommunikation och som läser igenom samtliga inlägg t ex på eHam: Sandpiper MV10 Product Reviews får en helt skev bild av verkligheten som kan ge men för livet.

Jag läste även inlägg nr 1 i denna tråden och det vänligt diplomatiska svaret till BYS som BYS helst vill höra måste vara att råda honom att koppla in så många och långa jordtrådar som möjligt. Två c:a 5-10 m långa är OK men fler lite längre rekommenderas. Sprid ut dom om det går. Inga mått är kritiska. Ju mer tråd ju bättre blir det. Antennen är en kompromiss och det känner BYS redan till. Dock inte hur mycket kompromiss den är eftersom han inte har haft möjlighet att jämföra den med andra antenner.

Med detta sagt vet jag att BYS känner sig ganska nöjd med mitt svar. Det enda svar han behöver i nuläget är ju ett sådant som hjälper honom att känna att han valt en antenn som kan användas i verkligheten och som fungerar tillräckligt bra. Antennen kan användas trots att verkningsgraden på de lägre frekvensbanden sannolikt inte överstiger några få procent.

Samtidigt vet jag att jag med ett sådant snällt svar undanhåller sanningen. Det finns flera andra alternativ som skulle fungera betydligt bättre och som i princip skulle vara helt osynliga för blotta ögat. Det är egentligen de alternativen som skulle ge BYS den goda start i sin nya hobby som han behöver och som är grunden till förkovran och komma vidare för egen maskin.

Jag och flera andra här i tråden vet att "hypereffektiva" antenner som kan tillverkas själv inte behöver kosta mer än någon eller några hundringar i materiel men i gengäld kräver en del funderande och genomläsning av några väl valda böcker i ämnet först. Några bra antennböcker har redan nämnts här i tråden. Men om jag skulle föreslå en sådan lösning som svar på inlägg 1 så hade vi hamnat utanför BYS egentliga frågeställning. Det hade blivit Off Topic.

Om BYS frågat mig innan han köpte antennen så hade jag med full kraft avrått honom å det bestämdaste och propagerat för en mycket enkel trådantenn tillsammans med en hembyggd matchbox (alt köpt dito). Då hade jag verkligen känt att jag varit minst lika hjälpsam som en ärlig scout som hjälper gamla tanter över gatan. Nej detta är svårt.

/Bengt
 
Tack Bengt!
Tror att detta var första gången jag fått ett svar på en fråga, och jag har ställt ett flertal frågor, som inte var off topic!
/Benny
P.S.
Jag var/är medveten om antennens begränsningar så jag har även en G5RV och en hembyggd dipol för 80 m.
D.S.
 
och propagerat för en mycket enkel trådantenn tillsammans med en hembyggd matchbox (alt köpt dito).

Och ändå misslyckades du totalt med att nämna vilken mycket enkel trådantenn som han skulle ha valt istället.

En trådantenn som fungerar bra på alla band, med bra effektivitet, där så mycket som möjligt av den tillförda effekten blir till nytta...

Men eftersom det inte ska ske någon nyrekrytering till hobbyn så kanske det är ointressant att nämna den trådantennen, eftersom ingen annan kommer att ha dom funderingarna i framtiden.
 
Med dessa antennförutsättningar kan du ju faktiskt jämföra antennerna. Dipolen för 80m kan du säkert "tuna" med riggens ATU eller en extern dito.

73 de Kai


Tack Bengt!
Tror att detta var första gången jag fått ett svar på en fråga, och jag har ställt ett flertal frågor, som inte var off topic!
/Benny
P.S.
Jag var/är medveten om antennens begränsningar så jag har även en G5RV och en hembyggd dipol för 80 m.
D.S.
 
Svar till VJX: Nix pix. Du har fel.

Vilken antenn som passar bäst för BYS måste han själv försöka ta reda på utifrån de förutsättningar han har och för vilket ändamål antennen skall användas. Det vi andra som redan vet svaren kan hjälpa till med är att t ex peka på lämplig litteratur som BYS i lugn och ro kan studera och på så sätt bygga upp en egen kunskapsbas. Personligen tycker jag inte att färdiga och detaljerade förslag är någon bra hjälp. Vi får inte vara rädda för att våga ställa krav på den som efterfrågar hjälp. Om vederbörande inte är lyhörd och inte tar till sig de tips som ges så spiller vi ju bara vår energi på något som inte leder framåt. Vi kan dela med os av våra erfarenheter men endast åt dem som har förmågan att uppskatta råden och ta lärdom av dom.

/Bengt
 
Eller som det fina ordspråket: "Om du ger en man en fisk har han mat för dagen, lär du honom att fiska har han mat för livet"

73 de SM0RVV
 
Benny!
Kan inte se att Du borde få så stora svårigheter att få en dipol, med "någon längd" som passar Din tomt, att fungera. Du har dryga 6 meter till taknocken, sedan helst ett maströr med väggfäste på några meter. Du kan till och med prova utan maströr. Häng upp denna dipole med t.ex. 600 Ohms stege. Jag har testat en slopad dipol på en plats med ungefär Dina förutsättningar. Installationen kräver någon form av anpassnings -enhet, sedan är det bara att tuta och köra. Om Du har en inbyggd anpassningsenhet eller en separat kanske det inte fungerar på alla band. Då får Du lura systemet genom att koppla in olika längder matarkabel. Sedan kan Du jämföra med Din MV7 antenn, ett kul
experiment som man lär sig mycket av. Håller med EQL, ingen vits med att presentera en exakt konstrukrtion för en plats man inte känner till, riktat till Dig SM2JVX.
Lycka till Benny.
Hälsar // Thord
 
Det vi andra som redan vet svaren kan hjälpa till med är att t ex peka på lämplig litteratur som BYS i lugn och ro kan studera och på så sätt bygga upp en egen kunskapsbas. Personligen tycker jag inte att färdiga och detaljerade förslag är någon bra hjälp. Vi får inte vara rädda för att våga ställa krav på den som efterfrågar hjälp.

Det du inte verkar begripa är att internet är 2000 talets böcker.

Det är här man läser sig till kunskaper nuförtiden, istället för att köpa hundratals kilon med döda träd att lagra lokalt hemma i bokhyllan billy.

Att ge generella tips (gärna med länkar) eller att be honom att söka vidare på en erkänt bra fungerande antenntyp är inte att servera på silverfat, han måste ju själv läsa in sig på den konstruktionen i alla fall.

Men enklast är ju som här att bara döma ut alla köpesalternativ som "luftkylda-konstlaster" och säga att det finns bättre, utan att behöva ge några konkreta exempel, då framstår man ju själv som väldigt kunnig utan att behöva backa upp det med några som helst fakta.

Alla kan inte ha en massa stegmatare dinglandes runt huset, väldigt få kan dra stegar ända in i shacket, det må vara på grund av begränsningar från husägare, grannar eller sin egen fru.

Seså, ge nu ett konkret exempel på ett hemmabygge som är bättre än sandpipern på samtliga band och som matas med koax och kan stämmas av med automattuner.
 
Jag tror inte att det finns någon riktigt bra antennliteratur att se på nätet. Det är "dead-tree-format" som gäller.
När det gäller vilken antenn som är bäst så är ju varje fall unikt och experiment är en bra metod att hitta svaren på. Generellt sett gäller väl att "bigger is better" så till att börja med skall man försöka utnyttja den befintliga ytan maximalt.
En vanlig dipol, matad med koax, och en tuner (manuell eller automatisk) är kanske inte optimalt, men en bra början.
 
JVX.
Det EQL med fl. skrivit är fakta, skulle det vara något fel i det?
Lika väl som man avlutar med Enter på tangenbordet kanske man skulle avluta med sitt namn och en vänlig hälsning efter inläggen, det ser så trevligt ut!
Hälsningar // Thord
 
Jag tror inte att det finns någon riktigt bra antennliteratur att se på nätet. Det är "dead-tree-format" som gäller.
När det gäller vilken antenn som är bäst så är ju varje fall unikt och experiment är en bra metod att hitta svaren på. Generellt sett gäller väl att "bigger is better" så till att börja med skall man försöka utnyttja den befintliga ytan maximalt.
En vanlig dipol, matad med koax, och en tuner (manuell eller automatisk) är kanske inte optimalt, men en bra början.

Jorå, nog finns säkert alla bra antennkonstruktioner beskrivna på nätet, problemet är bara att sålla bort alla dåliga som tyvärr upptar minst lika stort utrymme på nätet, därför frågar man efter vägledning i forum där man tror att kompetens kan finnas.

Fördelen med litteratur i dött-träd-format är att det spreds mindre dynga på det viset, och det som var dynga kunde man elda upp.
(dock är ju alla olika biblar till alla olika religioner det som spridits i särklass mest i formatet dött-träd, och huruvida det är vetenskap eller ren dynga kan ju diskuteras)

Så ditt råd är att spänna upp en dipol så lång som möjligt och låta automattunern stämma av den på alla band?
 
VJX skrev; "Det du inte verkar begripa är att internet är 2000 talets böcker."
----

Nej, det kände jag faktiskt inte till. Däremot har jag upptäckt att en stor del av standardverken inom antenn- och radiolitteraturen från 1930-talet och framåt är inskannad och finns tillgänglig på nätet - helt utan kostnad. Min iPad är full av sådana 2000-tals böcker. Det är ur dessa fantastiska skrifter av namnkunniga författare man kan hämta nästan alla teoretiska grunder som dagens konstruktioner bygger på.

Personligen trivs jag dock bäst med vanliga "döda-träd-böcker" och har under mina 40+ år inom hobbyn samlat på mig ett synnerligen välfyllt bibliotek som täcker det mesta som är värt att veta.

Det gäller nu för oss old timers att hjälpa nya gröna radioamatörer igång med samma sorts långsiktiga projekt så att de en gång i framtiden kan fungera som kunskapskällor och inspiratörer och på så sätt föra grundläggande kunskaper vidare.

VJX skrev mer; "Att ge generella tips (gärna med länkar) eller att be honom att söka vidare på en erkänt bra fungerande antenntyp är inte att servera på silverfat, han måste ju själv läsa in sig på den konstruktionen i alla fall."

Nä, det är ett bra förslag. Hela Internet är fullt av information. En hel del relevant information men mycket Hokus Pokus som saknar varje koppling till verkligheten. Kanske BYS och andra intresserade kan börja att läsa några väl valda artiklar som finns här; 6. Antennsystem - ESR

Ur de dokumenten kan man plocka ut sökbegrepp och forma söksträngar för att ta sig vidare. De flesta som är någorlunda målinriktade och fokuserade på att ta reda på saker klarar detta utan servering på silverfat.

VJX skrev ännu mer; "Seså, ge nu ett konkret exempel på ett hemmabygge som är bättre än sandpipern på samtliga band och som matas med koax och kan stämmas av med automattuner."

Det finns en hel del mer eller mindre konkreta exempelkonstruktioner som klarar detta. En omvikt dipol av bandkabel med ett belastningsmotstånd som bränner bort halva effekten och i utbyte ger ett lågt Q-värde och en impedans som håller sig inom det området som en normal autotuner klarar av är en sådan lösning. Om problem uppstår med för högt SVF på något enstaka band kan matarledningen kortas eller förlängas en aning.

Men åter igen, om BYS och andra nyfikna skaffar sig egen kunskap och egna erfarenheter ur både lyckade och misslyckade experiment så uppstår den ena Aha-upplevelsen efter den andra och när dessa upplevelser blivit tillräckligt många till antalet så har man blivit torr bakom öronen och börjar inse sambanden. Vägen dit kan vara både lång och kort beroende på hur intresserad man är av att nå ett mål.

Var det ett svar du kan acceptera så här mitt i sommaren VJX eller du vill diskutera vidare? Jag har massor av fritid och gillar att skriva så känn dig inte pressad.

Vänliga hälsningar

/Bengt
 
Hej alla!
Konstigt att det till viss del osar i skriveriet. Kan det vara värmen måntro?:confused:

Ett exempel på en intressant "dött-trä-bok", är enligt min mening:

"Antenna Handbook" av Frank C. Jones (1937 edition).

Den finns på nätet och återfinns i min databank. Jag har även bemödat mig att skriva ut boken ( ett 60-tal sidor) och satt in den i en pärm. En utmärkt pappersreferens bland övriga.

http://www.tubebooks.org/Books/Jonesant.pdf

Fortsätt njuta av vädret. Snart börjar semlorna dyka upp (mitten av nov. förra året) och helt plötsligt är det jul igen.:eek:
 
Last edited:
VJX skrev; "Det du inte verkar begripa är att internet är 2000 talets böcker."
----

Nej, det kände jag faktiskt inte till. Däremot har jag upptäckt att en stor del av standardverken inom antenn- och radiolitteraturen från 1930-talet och framåt är inskannad och finns tillgänglig på nätet - helt utan kostnad. Min iPad är full av sådana 2000-tals böcker. Det är ur dessa fantastiska skrifter av namnkunniga författare man kan hämta nästan alla teoretiska grunder som dagens konstruktioner bygger på.

Personligen trivs jag dock bäst med vanliga "döda-träd-böcker" och har under mina 40+ år inom hobbyn samlat på mig ett synnerligen välfyllt bibliotek som täcker det mesta som är värt att veta.

Det gäller nu för oss old timers att hjälpa nya gröna radioamatörer igång med samma sorts långsiktiga projekt så att de en gång i framtiden kan fungera som kunskapskällor och inspiratörer och på så sätt föra grundläggande kunskaper vidare.

VJX skrev mer; "Att ge generella tips (gärna med länkar) eller att be honom att söka vidare på en erkänt bra fungerande antenntyp är inte att servera på silverfat, han måste ju själv läsa in sig på den konstruktionen i alla fall."

Nä, det är ett bra förslag. Hela Internet är fullt av information. En hel del relevant information men mycket Hokus Pokus som saknar varje koppling till verkligheten. Kanske BYS och andra intresserade kan börja att läsa några väl valda artiklar som finns här; 6. Antennsystem - ESR

Ur de dokumenten kan man plocka ut sökbegrepp och forma söksträngar för att ta sig vidare. De flesta som är någorlunda målinriktade och fokuserade på att ta reda på saker klarar detta utan servering på silverfat.

VJX skrev ännu mer; "Seså, ge nu ett konkret exempel på ett hemmabygge som är bättre än sandpipern på samtliga band och som matas med koax och kan stämmas av med automattuner."

Det finns en hel del mer eller mindre konkreta exempelkonstruktioner som klarar detta. En omvikt dipol av bandkabel med ett belastningsmotstånd som bränner bort halva effekten och i utbyte ger ett lågt Q-värde och en impedans som håller sig inom det området som en normal autotuner klarar av är en sådan lösning. Om problem uppstår med för högt SVF på något enstaka band kan matarledningen kortas eller förlängas en aning.

Men åter igen, om BYS och andra nyfikna skaffar sig egen kunskap och egna erfarenheter ur både lyckade och misslyckade experiment så uppstår den ena Aha-upplevelsen efter den andra och när dessa upplevelser blivit tillräckligt många till antalet så har man blivit torr bakom öronen och börjar inse sambanden. Vägen dit kan vara både lång och kort beroende på hur intresserad man är av att nå ett mål.

Var det ett svar du kan acceptera så här mitt i sommaren VJX eller du vill diskutera vidare? Jag har massor av fritid och gillar att skriva så känn dig inte pressad.

Vänliga hälsningar

/Bengt

Jodå, det var ett sådant svar som jag kan acceptera, frågan är bara varför ett sådant svar inte var det första du gav, det var ju synnerligen hjälpande.

För oss som har flyttat på oss några gånger framstår samlandet på döda träd som en väldigt dålig ide, i synnerhet som man stundtals har bott trångt och inte haft plats för bokhyllor.

Just nu har jag ett helt garage fullt med grejor som inte får plats, mycket ska kastas, dock inte dom tidningar och böcker jag har släpat omkring (bland annat komplett utgåva av svenska "Populär Mekanik" som jag har samlat på i många år)
Jag skrev också i några år ut intressanta antennkonstruktionerfrån nätet/kopierade ur böcker och sparade i pärm, vilket också kommer att sparas.

T2FD är en antenn jag har funderat på att bygga, då jag skulle kunna klämma upp en mellan dom två fästpunkter jag har.
Alternativt en Windom/OCF-dipol, men då får jag brist på utrymme mellan fästpunkterna.

Jag är medveten om att dom är sämre än enkom dipoler för varje band, men det har jag helt enkelt inte plats med.
 
Hej alla!
Konstigt att det till viss del osar i skriveriet. Kan det vara värmen måntro?:confused:

Ett exempel på en intressant "dött-trä-bok", är enligt min mening:

"Antenna Handbook" av Frank C. Jones (1937 edition).

Den finns på nätet och återfinns i min databank. Jag har även bemödat mig att skriva ut boken ( ett 60-tal sidor) och satt in den i en pärm. En utmärkt pappersreferens bland övriga.

http://www.tubebooks.org/Books/Jonesant.pdf

Fortsätt njuta av vädret. Snart börjar semlorna dyka upp (mitten av nov. förra året) och helt plötsligt är det jul igen.:eek:

Tack för tipset, jag laddade ner den också, för hårddiskutrymme har jag över.
 
Antenner och franförallt trådantenner.

Varför inte läsa "HB9ACC ueber Antennen".
HB9ACC über Antennen
Det finns även andra websidor med samma innehåll.
Sju bra och välskrivna kapitel av lite senare årgång.
Mycket bra strukturerat. En fröjd att läsa.
Dessutom får man öva upp tyskan.
73
de
Ulf/sm4anq
 
SA5BYS

Med risk för att jag upprepar mig, jag skickar dig en lista med vilken typ av forumister man kan förvänta sig i olika forum, men speciellt i detta forum. Du får själv "lista ut" vem som hör hemma i respektive kategori.

Det finns en huvudgrupp av forumister här som kan indelas i följande
kategorier:

1 Den humoristiske som ger dig ett roligt svar som du kan glädjas och
skratta åt utan att ta illa upp.

2 Den som på ett snustorrt, sakligt och korrekt sätt ger dig ett svar som
du kanske inte kan ta åt
dig direkt, men efter ett ytterligare svar förstår solklart.

3 Debattanten som vill visa dig och alla andra att han minnsan vet och kan

utan att bry sig om ifall
du förstår eller ej.

4 Den burduse som utan att ge dig svar på din fråga klart och tydligt
efter att ha förnedrat
förlöjligat och fördummat dig, antyder att du kanske skulle ha valt en
annan hobby än amatörradio
i vilken han är expert och okrönt mästare.

5 Den kunnige som utan att bry sig om sin egen person ger dig ett svar som

du uppskattar och
utan att du vet om det börjar att lära dig saker genom att själv ta reda

på hur det ligger till i
vissa frågor.

När du har lärt dig vem som tillhör respektive kategori, vet du vem du
eventuellt ska maila direkt om du känner att du inte offentligt vill visa
här att det finns saker som du inte är säker på.
 
Back
Top