Jordplan för vertikal

När du har lärt dig vem som tillhör respektive kategori, vet du vem du
eventuellt ska maila direkt om du känner att du inte offentligt vill visa
här att det finns saker som du inte är säker på.
Men allra bäst är det om alla frågor, kloka som "dumma", kommer upp på forumet, då kan vi alla lära oss något. Bry dig helt enkelt inte om besserwisser-anmärkningarna.
I mitt tycke är de enda dumma frågorna de som inte ställs.
// Åke
 
Den här tråden hade inte funnits överhuvudtaget om ilvilliga SSA och PTS hade skött sig och sett till att alla har riktig HAREC certifiering istället för den kindergarten vi har fått.

:)
 
Äh, varför gnälla?

Om det hade varit ett urvalskriterium så hade nog en del CW och rörstötar fått sitt cert indraget.

Jag tror att det är bättre att trafikera banden med vettig trafik och vara nöjda med det. Det är inte finare att snacka väder på 80m LSB än konditioner på en 2m repeater.

Det viktigaste av allt är trots allt att vi har kul inom hobbyn och de som är villiga kan lära sig mer. De som är nöjda med dagens kompetensnivå får gärna köpa CE-märkta prylar och trafikera banden så mycket som de orkar.

Jag tror ändå att all trafik som är relativt vettig är bra trafik. Och att CW INTE är ett kompetensbevis för att köra radiotrafik. Men det är klart, vad vet en gammal T-certare ?!....

Nåja, jag är hur som helst villig att hjälpa amatörkamrater både praktiskt och teoretiskt för att komma on-line på Maxwells vågor och eter...

73 de Kai


Den här tråden hade inte funnits överhuvudtaget om ilvilliga SSA och PTS hade skött sig och sett till att alla har riktig HAREC certifiering istället för den kindergarten vi har fått.

:)
 
För övrigt kan jag nog plocka fram radioamatörer som kan designa kisel för signaler på -30dB under bruset, som knappt sett en PTT på 10-20 år. Men de är överdjävligt duktiga på radio. Behöver jag för övrigt säga att vederbörande inte kan ett enda CW-tecken, förutom möjligen det berömda ...---... :s

Poängen är helt enkelt att vi borde ge fan i att döma andra, utan hjälpa och stötta så mycket som möjligt. För vi måste ju ändå ha ROLIGT inom ramen för vår hobby...

mvh
Kai
 
Bra skrivet Bjarne, det ser ut som att alla kategorier finns representerade i den här tråden.
Jag är i alla fall glad att jag inte är nybliven radioamatör i dagens läge. När jag började på sjuttiotalet så fanns inget Internet eller forum att ställa frågor till. När man exempelvis fick problem vid byggen man höll på med så var det att ringa upp någon amatör man kände eller inte kände för den delen och man fick ett civiliserat svar samt råd och tips att ta till sig.

Idag frågar man vanligtvis på ett forum och är frågan "dumt ställd" så får man väldigt ofta en "käftsmäll" samt en helsidas utläggning om hur dumma dagens nyblivna radioamatörer är.
Är detta ett utslag av modern skolpedagogik man tillämpar? Tror inte detta, utan en lärare som beter sig på detta sätt skulle genast bli åtalad och bestraffad.

Borde det inte gå att förklara saker och ting med lite mera ödmjukhet även om frågan är dumt ställd?

Många påpekar hela tiden att man är riktiga radioamatörer men det här med ödmjukhet har man flertalet gånger tappat bort. Det finns antagligen inte med i Harec.
Nu finns det dock många som är kunniga och kan förklara saker och ting på ett vettigt sätt samt även har glimten i ögat.

73/Anders
 
Ja tänk om folk kunde vara lite hövliga mot varandra, ungefär som det var tänkt på banden.

Tänk om folk som var duktiga kunde hålla igen lite och svara på samma nivå som den som frågar, ungefär som det var tänkt med takten på telegrafi.

Tänk om "ham-spirit" kunde få vara ett krav för att få vara radioamatör.

Jag tycker det är betydligt trevligare att dela hobby med allmänt trevliga människor än med människor med hög teknisk kompetens som beter sig som översittare/skitstövlar mot andra.

Bäst vore ju förstås om dom väldigt tekniskt kunniga också vore väldigt trevliga människor, då skulle det tekniska kunnandet spridas vidare i långa trevliga och givande samtal.
 
EPC skrev; "När man exempelvis fick problem vid byggen man höll på med så var det att ringa upp någon amatör man kände eller inte kände för den delen och man fick ett civiliserat svar samt råd och tips att ta till sig."
----

Det ligger mycket i vad du skriver även om du skjuter skarpt på några av budbärarna utan att tala om vem du skjuter på. Passa dig bara så att inte fel människor tar åt sig. Den som vill känna sig träffad kan göra det i lugn och ro utan att du får reda på om du träffade eller ej. Jag tror att jag klarade mig med en hårsmån i denna debatten men är säkerligen ett legitimt mål rent generellt. :rolleyes:

Kruxet med det skrivna ordet är ju annars att det kan tolkas på de mest skiftande sätt. Var och en som kikar igenom en lista som den FBJ publicerade känner igen sig eller någon annan kompanjon på en eller flera punkter. Jag tror faktiskt att det är precis så det ser ut i hela samhället. Jag roade mig att läsa igenom hela tråden nu på morgonen för att försöka reda ut vad som gick snett, men det är inte helt uppenbart faktiskt. Tidigt i tråden finns några inlägg som går att tolka ganska fritt om man vill det. Jag kom in betydligt senare och går fri på den punkten.

Att ringa en kompis eller fråga någon bättre vetande i klubben var det man gjorde förr. Ytterst sällan fick man ociviliserade svar den vägen. Jag kan inte dra mig till minnes ett enda sådant tillfälle även om jag kommer ihåg att de äldre amatörerna på klubben gärna gjorde sig lustiga över min okunskap att man inte lindar Pi-filterspolar med kronans emaljerade järntråd som kunde köpas för 1 krona rullen på Försvarets Överskottslager. Billigt för en hel rulle "koppartråd". Men genom interaktiv kommunikation med den old timer som skojade med mig så uppstod inte mer än en lätt rodnad i ansiktet och vi kunde skratta åt fadäsen tillsammans. För min del tror jag att den typen av uppvaknande var en del i härdningsprocessen som är nyttig om man skall klara av att ta riktiga smällar på käften senare i livet.

Jag tror (vet inte säkert) att många av de svar som ges på Internet och i forumen är av samma "oskyldiga" kaliber. Men som sagt den som skojar eller "bråkar" har inte den minsta möjlighet att påverka hur mottagaren tolkar saken och då är det lätt att allt går överstyr. Säkrast att inte skriva mer... banden ligger öde och våra överbelastade hjärnor hade mått bra av några CW-QSO från tid till annan. Gärna med en hembyggd rörsändare så klart. Kristallstyrd.

Eller vi kanske skulle införa "ödmjuka veckan" här på forumet och bjuda in alla de passiva läsare som aldrig bidrar med några tips och aldrig delar med sig av sina egna erfarenheter att ersätta de väldigt tekniska men otrevliga människorna till långa trevliga samtal som VJX antydde.

Det är då en himla tur att man inte är väldigt teknisk utan är en självlärd vanlig radioamatör som bränt sig på fingrarna många gånger och fortfarande polvänder elektrolyter ibland - p g a svag syn. :D

/Bengt
 
VJX de APQ.
Hej,
Du skrev: Jorå, nog finns säkert alla bra antennkonstruktioner beskrivna på nätet, problemet är bara att sålla bort alla dåliga som tyvärr upptar minst lika stort utrymme på nätet,

Har man dom allra enklaste fundamentala grundkunskaper i radio- och antennteknik har man inga problem att sålla bort "odugligheterna"...

Som nittonåring sållade jag bort G5RV, FD-4, Z-match etc, men fastnade för quadantennen!

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
VJX de APQ.
Hej,
Du skrev: Jorå, nog finns säkert alla bra antennkonstruktioner beskrivna på nätet, problemet är bara att sålla bort alla dåliga som tyvärr upptar minst lika stort utrymme på nätet,

Har man dom allra enklaste fundamentala grundkunskaper i radio- och antennteknik har man inga problem att sålla bort "odugligheterna"...

Som nittonåring sållade jag bort G5RV, FD-4, Z-match etc, men fastnade för quadantennen!

73
Bengt SM6APQ

Ja, G5RV är en hyfsad antenn på 80,40.20, en dålig antenn på ett par till, speciellt om man adderar en lång koax.

En Quad är en bra antenn, men jag har inte utrymme för en som fungerar på 80,40,20, jag har plats för en trådantenn och möjligtvis quad antenner på 50,144,432.

Men även på dom band där en G5RV är riktigt riktigt dålig så strålar det ut några watt, det gör det inte från en jättequad som jag inte ens kan sätta upp.

Därför sorterar jag inte gärna ut några antenner som helt odugliga, för någon kan det vara en fungerande kompromiss, så jag föredrar att förklara att en viss antenn är dålig ur en synvinkel.

Här skjuts det ofta över målet med ett par kilometer, i går frågade någon om skarvbara maströr av den typen som säljs på Biltema

Svaret var att en ostagad Vårgårda-mast nog var bäst.

Han skulle sätta ut några pinnar från balkongen...

Det var ju bara ett under att ingen skyndade till och rekomenderade att bygga hela masten roterbar med staglinor på 25 och 36 meters höjd...

Om man anpassar svaren efter frågan så hamnar man närmare ett vettigt svar.
 
Jordplan för vertikal

Så länge man endast vet vad som står i ursprungsfrågan och inte vet eventuella begränsningar i ekonomi, uttrymme, XYL-synpunkter o.d. skall man kanske begränsa sig till den. Kommer säkert ta kontakt med vissa direkt och tänker också skicka in förslag till SSA på aktiviteter som kan hjälpa oss nya/vilsna amatörer.
 
Kommentar till EQL

Jag tycker inte att jag hade så stor krutladdning i mitt skott men laddar man med knallpulver så försvinner knallen i det allmänna bruset.
Nu var inte avsikten med mitt inlägg att "skjuta" någon utan att få debattörer att titta över sitt "fräna inlägg" en gång till innan man skickar in det. (Nu glömde jag tydligen detta i mitt förra inlägg! Hi, Hi).
Dessutom så tänkte jag inte bara på de som skrivit i den här tråden utan från flera andra trådar i det här forumet.

Ser man på det verkliga arbetslivet så är det många arbetsplatser som har en tuff jargong och som för utomstående framstår som i högsta grad otrevlig.
De redan "troende" radioamatörerna här på forumet bryr sig nog inte så mycket om en del tuffa kommentarer men kommer en nybörjare som inte är helt övertygad om att det här är en hobby han/hon vill hålla på med kan det verka avskräckande.

Jag hoppas att du fick en bättre användning av din 1-kronas "kopparrulle". Detta är också sådant man lär sig av och kommer ihåg hela livet. Liknande har hänt mig också några gånger under årens lopp i olika sammanhang och man har fått sig en minnesbeta. Ibland har man bara haft huvudet för att ha mössan på.

Det här med en "ödmjuk vecka" eller velourvecka eller velourforum är inte något som jag tror på. Risken är då att det skulle bli helt åt andra hållet med en massa snömos. Då står jag hellre ut med några "tekniska otrevliga människor" för teknik är det som trots allt intresserar mig mest. Men det är ju också kul med andra intressanta debatter om de inte totalt spårar ur som de kan göra ibland.

Nu är väl det här med uppförande på forumet inte något digitalt I/O som bara har värdena "1" eller "0" utan det måste finnas flera nivåer däremellan. Det måste ju gå att hitta en nivå som är bra för flertalet även om det skulle komma några spikar ibland. Många trådar på forumet har ju blivit riktigt intressanta och givande tekniska diskussioner utan några avvikande personpåhopp eller liknande.

Nej, nu måste jag sluta och titta på lite kul prylar som kom med posten idag. En ny lödstation bl. a.
73/Anders
 
EPC skrev: "Det här med en "ödmjuk vecka" eller velourvecka eller velourforum är inte något som jag tror på. Risken är då att det skulle bli helt åt andra hållet med en massa snömos. Då står jag hellre ut med några "tekniska otrevliga människor" för teknik är det som trots allt intresserar mig mest."
----

Nej, det är ingen framkomlig väg. Det största problemet är nog inte de "tekniskt otrevliga människorna" i sig utan det faktum att kunskapsgapet mellan gruppen helt gröna radioamatörer som precis tagit sitt certifikat och som inte har ett uttalat brinnande intresse för det tekniska och gruppen etablerade radioamatörer som har radio- och antennteknik inte bara som sin hobby utan också som sitt yrke och jobbat med sådant i kanske 20-50 år, är astronomisk. Tänk efter, det skiljer ljusår mellan grupperna.

På ena kanten finns alltså en snäll nybörjare som är i mer eller mindre akut knipa och behöver handfast hjälp med att beräkna längden för en dipolantenn. På andra kanten ett "superproffs" inom radiotekniken som vet att det inte finns något entydigt svar på frågan, ett enkelt svar som inte kräver relativt goda kunskaper för att ta till sig och förstå innebörden av. Längden beror ju som bekant på en lång rad faktorer som var för sig är ett helt kapitel att reda ut. Ta sedan in begrepp som dB och impedans, SVF m m i diskussionen och det blir total kortslutning.

Vad som krävs är att "superproffset" har en onaturligt god förmåga att sänka sig till en nivå som passar frågeställaren. Det innebär ofta att starkt förenklade förklaringsmodeller måste tillgripas. Typ sådana modeller där transistorns elementära funktion förklaras genom att ett vattenflöde mellan emitter och kollektor styrs med hjälp av en ventil på basen eller en elektrolytkondensators nivåutjämnande funktion förklaras genom en stor tunna vatten som å ena sidan fylls på skvättvis och å andra sidan tappas av i ett jämt konstant flöde. Alla radioamatörer, fiskare eller hemmafruar utan de minsta grundkunskaper inom el-lära och radioteknik skulle kunna förstå dessa liknelser efter en stunds resonerande. Liknande förklaringsmodeller kan säkert uppfinnas för antenner och allt annat inom amatörradion.

När förenklade förklaringsmodeller används så kan det hända att någon annan som inser att "nja det där stämmer inte riktigt" börjar opponera sig och med goda avsikter försöker tala "superproffset" till rätta. Hux flux hamnar diskussionen på ingenjörsnivå och den stackars nybörjaren som bara ville veta var han skulle klippa av sin antennledning lämnas åt sitt öde.

Det finns nog inga generella genvägar här. Den nybörjare som vill veta mer måste först och främst engagera sig själv och börja från grunden. Gå med i en amatörradioklubb om det finns någon sådan på orten. Etablera kontakt med lokala amatörer och försök finna de som verkligen är aktiva och gärna de som varit igång många år och som gillar att experimentera. Köp eller låna "döda träd böcker" i olika ämnen. Läs artiklar på nätet. Ställ ev frågor på Ham.se men se då till att frågorna är formulerade på ett sådant sätt att de går att svara på så vi undviker typen "Hur lång skall en dipol vara" utan att ens frekvensen eller våglängden nämns av frågeställaren. Vilken radio är bäst utan att berätta om vad den skall användas till. Vilken bil är bäst. Personbil eller lastbil. Det är nog denna typ av frågor som är upphovet till de flesta missförstånd och att det ena plumpa eller humoristiska svaret sedan ger det andra som ger det tredje tills någon "teknisk otrevlig människa" på ett snusstorrt, väldigt korrekt och opartiskt sätt reder ut begreppen och som tack för hjälpen blir kallad besservisser av de som inget vet. Visa mer ödmjukhet ropar någon som aldrig annars deltar i diskussionerna men som läser allt.

Alla otrevliga borde ge fan i forumen och köra radio i stället. Banden ligger öde och behöver verkligen aktiveras med annat än contesting och 5NN. :rolleyes:

/Bengt
 
Jordplan för vertikal

Har faktiskt lyckats hitta ett svar på min ursprungsfråga på bencher. Com (butternut)
Benny
:))))))))
 
Back
Top