Hej, jag är en mybörjare som precis har börjat ratta på nya radion, och upptäcker nytt varje dag! Jag har en Icom 706MK2G + AH-4 antenna tuner som skall installeras i båten, och tanken är att den skall vara kommunikationscentral för email, Navtex, väderrapporter etc. på långsegling ut i världen. Fick igår tillbaka akterstaget som har blivit konverterat till långtrådsantenn genom en installation av 2 isolatorer. Jag uppskattar att totala antennlängden kommer att bli ca 12-13 m.
Ett visst bekymmer verkar vara jordplanet, där jag läser att minst 10 kvm bör finnas, i form av ca 10cm bred kopparfolieremsor som klistras med ca 10 cm mellanrum på insidan av skrovet och skall forma en kapacitiv koppling genom skrovet till omgivande saltvattnet. Läser en hel del i viss mån motstridiga uppgifter på webben, men tror att jag skall försöka hålla mig till Icom's egna anvisningar.
Mitt problem: - Var köper jag sån kopparfolie, helst is remsform??
Hälsn. Martin
Ett visst bekymmer verkar vara jordplanet, där jag läser att minst 10 kvm bör finnas, i form av ca 10cm bred kopparfolieremsor som klistras med ca 10 cm mellanrum på insidan av skrovet och skall forma en kapacitiv koppling genom skrovet till omgivande saltvattnet. Läser en hel del i viss mån motstridiga uppgifter på webben, men tror att jag skall försöka hålla mig till Icom's egna anvisningar.
Mitt problem: - Var köper jag sån kopparfolie, helst is remsform??
Hälsn. Martin