Jordspett här?

sm7pbq

Active Member
Jorden alltid blöt här så tänkte slå i ett jordspett och sen en grov kopparjordkabel ca 3 m till schacket där jag gör en gemensam jordpunkt för riggarna.
Synpunkter på detta nån?
1000009709.jpg
 
Vore kul att veta vad du avser få för nytta?
Elskyddsjord eller någon form av HF jord, ???? En GP elelr vertikal vid jordpunkten?

Jag har i alla tider frågat vad man kan vänta sig för effekt av ett jordsystem till en radiostation?
Mer S-meter utslag, eller mer DX?

Hoppas vi får en rapport när du utvärderat.


SM4FPD
 
Vore kul att veta vad du avser få för nytta?
Elskyddsjord eller någon form av HF jord, ???? En GP elelr vertikal vid jordpunkten?

Jag har i alla tider frågat vad man kan vänta sig för effekt av ett jordsystem till en radiostation?
Mer S-meter utslag, eller mer DX?

Hoppas vi får en rapport när du utvärderat.


SM4FPD
Ja, elnäts jorden förbättras ju antar jag .
Sen Hf mässigt är väl bra om riktigt jord är så nära som möjligt .
Jorden är ju riktigt blöt på detta ställe iom att vattnet leds dit i rännan.
Ja, ska försöka göra nån utan värdering när det är klart
 
Jag tror väl att detta med jordning är föremål för måna olika åsikter, och en del regler. Jag håller med om att platsen verkar väl vald för en jordning av nåt system i stil med ett elstängsel, eller en radiostation med lokal kraftförsörjning. Sen jordar man ju av minst tre olika anledningar, vad jag kan komma på i en hast: Personskydd (gulgrön), åsksäkerhet, och RF-jord för antenner som vill ha jordplan/motvikt. Om man redan har löst personskyddet genom att utrustningen är matad med skyddsjordad kraft, är det svårt att tänka sig att en lokal jordning gör just den biten bättre, däremot kan det finnas regler om att "markförbinda" elleverantörens skyddsjord på egna punkter.
 
Ett enda jordspett har närmast symbolisk betydelse som HF-jordning, eftersom
mantelytan och därmed kapacitansen mot den omgivande jorden blir liten.

För att få någon märkbar verkan av HF-jord så måste den vara distribuerad,
alltså utbredd med en stor utsträckning.

Jordspett kan ha en relativt låg impedans på kraftfrekvenser, några 10-tal ohm,
men i HF-området blir impedansen vanligen högre.
Man strävar efter att fördela HF-strömmar över en så stor yta som möjligt.


1711467762297.png
 
Sen finns det ju åskskydds aspekter på "jordning".
Men det är ju i marken åskan fördelar sig så det är inte ett enkelt sätt att vinna något.

SM4FPD
 
För att få ett gott resultat så behöver jordning/potentialutjämning ses som en helhet. Allting som utgör/kan komma att utgöra ett ledningsnät (kraftförsörjning/vatten- och värmeledningar i metall/fjärrvärmenät/ventilation/koaxer/antennmaster osv osv) behöver förbindas med varann galvaniskt, med tillräcklig area.

Huvudsyftet med detta är att (helst) ingenting ledande ska kunna anta en annorlunda potential än något annat, för att undvika farliga spänningsskillnader mellan två punkter.

Detta är knappast särskilt svårt, i elektrotekniskt hänseende, man kan luta sig till största delen på herrarna Ohm och Kirchoff, det är inte frågan om nån sorts trolleri.

Däremot behövs ofta en hel del arbete, och det kommer säkerligen att kosta en hel del pengar (i storleksordningen femsiffrigt antal kronor...)

Att bara tillföra någon sorts "jordspett" lite hursomhelst, utan att ha tänkt efter ordentligt, kan i värsta fall tillföra risker och faror som inte fanns där förut, och i sådana fall är det inte att rekommendera.

Väl genomtänkt och genomfört är dock ett riktigt jordsystem/en ordentligt utförd potentialutjämning sällan till någon nackdel, ämnet är ganska väl utforskat, det finns vedertagen praxis och erfarenhet om hur man bör gå till väga, och ett flertal leverantörer av lämplig materiel.

:)
 
Last edited:
Just det här med jordning funderade jag mycket på ett tag.

Vid ett tillfälle så inhandlades en Robin jordtagsprovare på den lokala loppisen för den svindlande summan 50:- , egentligen bara på skoj, tillfället utgör behovet

Jag funderade ett tag på hur man skulle verifiera instrumentets korrekthet, kalibrerad 2007, visserligen.. vid nått ljust ögonblick fick jag för mig att ansluta en resistor och satte instrumentet i "tvåtrådsmätning" och displayen visade snällt 100 Ohm.. det fungerar!

Tillverkade tre "spett" av 15mm kopparrör som bankades spetsiga, borrade hål för kabelsko och tillverkade kablage.

Mätningar gjordes efter manualens instruktioner på mina paralellkopplade jordspett som jag i min tro skulle utgöra ett åskskydd.

Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men mitt försök att ordna ett åskskydd med mina spett, 4St 2,5M långa kopparrör dög inte ett dugg enligt instrumentet.

Skrev ner mina mätningar på en lapp, ska se om jag kan hitta på den sen.

men... för att åstadkomma en jordning med tillräckligt låg resistans för att möta gällande krav för räddningsverkets repeatersystem S70 med mina markförhållanden räknade jag ut att det skulle krävas ca 50St till! Liknande spett som jag redan hade...

Och då är man ändå inte helt säker på att jordningen skulle kunna svälja en blixt..

Kort och gott, bra jordning på hobbynivå är inte möjlig att åstadkomma, iallafall inte på min hobbynivå..

La ner tanken på åskskydd.. och hoppas att jag slipper åskan istället
 
och sen en grov kopparjordkabel ca 3 m till schacket

I EMC-sammanhang brukar man ha en tumregel att en jordning kan tillåtas vara dubbelt så lång som den är bred. Detta är om syftet är att fungera för radiofrekvenser. Kanske kan det fungera att gräva ner en lagom lång plåt av koppar i backen som sedan får fortsätta in i radiorummet. Blir nog en väldigt dyr jordning. Förmodligen kan man spara in pengarna och helt strunta i att dra en jordledning som ändå inte kommer att göra någon nytta. Jag brukar föreslå att man kan jorda i en närbelägen blomkruka.
 
Det förekommer mycket "symbolisk jordning" i militärradiosammanhang.

En av mina kollegor som varit i Afghanistan berättade om när soldater
från ett "icke nämnt land" hade installerat ett litet dieselelverk och
pliktskyldigast dragit ut en jordkabel vilken slutade i ett 30 cm långt
jordspett som trycktes ner i en klippskreva.
Sådant ska även ha hänt i SM...
 
Dubbelt så lång som bred, ja en meter jordledning skulle då vara en halv meter bred....
Ja vill man undvika ströinduktanser så....

Jag har ett minne av att någon berättade om jobbet att bygga en åskledare på ett hus, möjligen var det på en kyrka.
Det blev jättelånga kopparspett att slå ner mät upp och göra om , göra bättre. fem tio meter långa jordspett, men vad händer med ströinduktanserna då, under jord, och åskan "går ju fort", snabba transienter likt RF.

Gäller det åska så är det billigaste att dra ur sladdarna till 230 V, när det börjar mullra.....

När det gäller jord så har vi väl alla sett bakpå våra radioapparater, träradio, BC-348, IC-7XX, alla har en sak gemensamt de har jordanslutning, på de äldre apparaterna en jordsymbol vid bananjacken under antennjacken.
Måste man då inte ha en jordledning till en tältpinne i gräsmattan?
RA-200 nog var det en tältpinne med i lådan till den oxo.

Skyddsjord skall vi nog låta vara, eller lita på, som elinstallatören en gång gjort i vårt hus.

Ja där fick Karl Arne med en liten story om tältpinnen.....

SM4FPD
 
Hej. Det gick bra slå ner spettet och har dragit in en 25 kvmm jordkabel i shacket och jordat prylarna i denna.
God nätjord verkar det vara iaf.
Hf-jorden är nog rätt god också antar jag
Vore kul att veta vad du avser få för nytta?
Elskyddsjord eller någon form av HF jord, ???? En GP elelr vertikal vid jordpunkten?

Jag har i alla tider frågat vad man kan vänta sig för effekt av ett jordsystem till en radiostation?
Mer S-meter utslag, eller mer DX?

Hoppas vi får en rapport när du utvärderat.


SM4FPD
 
Nätjord/skyddsjord kanske det finns redan via kraftmatningen till shacket? För min del känns en lokal markjordning av elsystemets skyddsjord som ett avsteg från hur systemet är tänkt att vara, men det kanske är OK. Jordning av "RF-skäl" är ju en häst av annan kulör. Utan att vilja ge sken av att ha någon mer avancerad expertis känns det som man måste ta hänsyn till var själva antennen är upprättad, för att hitta en bra punkt att anlägga sin jordpunkt. Om det sitter en vertikal på eller vid shacket, vill man troligen ha ett spett just där bredvid, men om man matar en "monopol" som vill ha ett jordplan, som är monterad på väsentligt avstånd, vill man kanske hellre ha spettet nära antennen. Det är ju många faktorer som vill vara med i leken här: matarledningens typ och längd, vilken antenntyp, var finns ev avstämmare, etc.

Det finns ju ett helt gäng trådar om jordning ur olika perspektiv här på forumet, och ämnet är uppenbarligen ett som intresserar många. Lika uppenbart finns många olika åsikter/uppfattningar om vad jordningen har för syfte och hur den bäst ska utföras...
 
Här har vi en jordpunkt av sällan skådat slag, en jordskruv på BILTMEA
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vindskydd/markspiral-for-hund-2000022527
Visserligen tänkt att förankra sin hund i men är ändå hela 40 cm lång, och spiralformad så ytan mot jord är betydligt längre.
Inte koppar förstås, men zinkpläterad, oxo kallat elförzinkat, bör funka.
Lätt att ha med, billig, och bör vara avsevärt bättre än de flesta tältpinnar.

Vilken jordfunktion den skulle kunna åstadkomma är dock en annan, och svår fråga.
Men med tio st direkt under ett vertikalt spröt, i området kvartsvåg på 10 - 50 MHz kanske det kan ge ett tillfälligt jordplan, för den som vill labba med en markplacerad GP.

Vad gäller elsäkerhet så är nog den gulgröna i elnätet att föredra.
Åskskydd, ja då kanske vi får använda en tio till 20 st, och större, kanske en faktor 20.

Jag minns i Lumpen, då vid en tråd, en 0,5 mm lackat ståltråd, och ett jordspett (tältpinne) kunde få förbindelse mellan två fältapor.
Räckvidd flera tiotals meter, ja kanske hundra meter faktiskt.
Ett faktiskt användningsområde för jordspett.....

SM4FPD
 
En till aspekt..
Hur "skitig" , störningar mm kan man förvänta sig att elnät samt tillhörande skyddsjord för med sig till sin fina SRT mottagare?

Det finns säkert många filosofier här.. Men en är att använda en skiljetransformator och skapa sitt egna "isolerade elnät" för radioutrustningen. Där den ena sekundära sidan jordas och förbinds med skyddsjorden med eget jordtag.

Alt transformator med mittuttag på sekundären som då är Jord. Blir ju typ 2-Fas 115V..

Vad tror manskapet om detta?

Jag ser en fördel med den sistnämnda, att spänning mot skyddsjord bara är 115V, blir mindre farligt vid felsökning och labb..
 
Men en är att använda en skiljetransformator och skapa sitt egna "isolerade elnät" för radioutrustningen. Där den ena sekundära sidan jordas och förbinds med skyddsjorden med eget jordtag.

Alt transformator med mittuttag på sekundären som då är Jord. Blir ju typ 2-Fas 115V..
Jag har så ordnat i mitt radiorum och det funkar väldigt bra med att vara galvaniskt skild från övriga nätet, och ger rimligt god frihet hur man vill styra jordströmmar.
Dock är inte radion anledningen till detta, utan att jag ibland behöver verifiera strömmar ned till pA, och då är balansering av störströmmar en framkomlig väg. Att bara montera filter ger för stora samlingar av elektroner, som skapar nya strömmar när de skall ledas bort. På köpet får jag en kapacitiv koppling mot nätet som ligger i häradet av 1 pF. Men då är transformatorns lindningar balanserade på millimetern, samt att det finns både jord och guard mellan primär och sekundär, dessutom skall ledningarna vara helt rakt förlagda åt var sitt håll cirka 2 m, annars så kopplar störningarna mellan primär och sekundär.

Men visst går det att styra mycket störningar genom att balansera bort dessa, men här är ett symmetriskt antennsystem oxo en viktig framgångsfaktor. Jag har bara koax mellan alla mottagare, sändare och avstämmare, allt annat är symmetriskt, elnät och antenner... Man kan säga att radion lever som en osymmetrisk ö i en symmetrisk världsbild, där enda vägen in eller ut går via symmetriska system. :cool:
 
Intressant :)

Nu är vi väl skapligt OT, men! Det är oftast då det blir som mest spännande

När behöver man noggrannhet ner på pA området? Vad använder du för instrumentet för att mäta det? Oscilloskop?

Jag har en plugin till tektronix 500-serien som kan mäta ner till 0,05mV / Cm.. vilket jag tyckte var rätt extremt..

Förövrigt, .MCD kul att du är född och kanske även uppvuxen? i min stad... :)
 
Last edited:
En till aspekt..
Hur "skitig" , störningar mm kan man förvänta sig att elnät samt tillhörande skyddsjord för med sig till sin fina SRT mottagare?

Det finns säkert många filosofier här.. Men en är att använda en skiljetransformator och skapa sitt egna "isolerade elnät" för radioutrustningen. Där den ena sekundära sidan jordas och förbinds med skyddsjorden med eget jordtag.

Alt transformator med mittuttag på sekundären som då är Jord. Blir ju typ 2-Fas 115V..

Vad tror manskapet om detta?

Jag ser en fördel med den sistnämnda, att spänning mot skyddsjord bara är 115V, blir mindre farligt vid felsökning och labb..
En CR30x är en mycket bra mottagare ur EMC-immunitetssynpunkt.

Dess nättransformator är gjord med statisk skärm och innanmätet är så bra skärmat ("matlådorna") att
det krävdes osymmetrispänningar av många 10-tals volt innan det kunde märkas någon inverkan.
Danska Marinen ska ha testat 0-serieexemplar av CR302A enligt ledningsbunden-immunitetskraven i MIL-461 med godkända resultat med stor marginal.

Jag hörde aldrig talas om några "urspårningar" ens när CR307 eller CR305 satt i kompakt byggda
fartygsstationer där både långvåg och kortvåg i kW-klassen med antenner matade mot skrovet förekom.

"Billighetsmottagaren" Skanti R-5001S kunde ibland få så mycket HF på matningsspänningarna att logiken
till frontpanelen och frekvensinställningen påverkades, men sådant var ovanligt.

Enda gångerna där isolationstransformatorer blev nödvändiga var i de radiostationer, med materiel från S.P.Radio
i Danmark, vilka byggdes för svenska företag i Nigeria och Aden. Där var elnäten så usla att kraftaggregaten helt enkelt havererade efter ganska korta drifttider.

Som Leif/MCD skriver är en balanserad antennmatning med hög CM-undertryckning bra för störningsundertryckning i alla riktningar.
 
Last edited:
När behöver man noggrannhet ner på pA området?
Jag har byggt en del utrustning för forskningsprojekt inom nanobiologi där någon vill se svaga muskelsignaler, och hur dessa ändras vid medicinering. Det finns flera möjligheter att mäta, men en spegelgalvanometer är en lösning, men det finns även A/D-omvandlare som kan arbeta med optisk överföring för att slippa laddningsströmmar.

Men det är kanske en annan tråd...
 
Man bör ha klart för sig att en pA fortfarande är ganska många elektroner per sekund.
En A eller Coulomb/s är 6,2E+18 elektronladdningar/s, så en pA är grovt räknat 6 miljoner elementarladdningar per sekund.

Millikan lyckades bestämma laddningen hos en (1) elektron, och laddningarna som förekommer
i elektrometersammanhang och som gate-laddningae hos små MOSFET-ar handlar om något 100-tal elektroner i taget.

En orientering om hur man mäter femtoampere, 60000 elektronladdningar/sekund,
finns här:
 
Back
Top