Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, elnäts jorden förbättras ju antar jag .Vore kul att veta vad du avser få för nytta?
Elskyddsjord eller någon form av HF jord, ???? En GP elelr vertikal vid jordpunkten?
Jag har i alla tider frågat vad man kan vänta sig för effekt av ett jordsystem till en radiostation?
Mer S-meter utslag, eller mer DX?
Hoppas vi får en rapport när du utvärderat.
SM4FPD
och sen en grov kopparjordkabel ca 3 m till schacket
Vore kul att veta vad du avser få för nytta?
Elskyddsjord eller någon form av HF jord, ???? En GP elelr vertikal vid jordpunkten?
Jag har i alla tider frågat vad man kan vänta sig för effekt av ett jordsystem till en radiostation?
Mer S-meter utslag, eller mer DX?
Hoppas vi får en rapport när du utvärderat.
SM4FPD
Jag har så ordnat i mitt radiorum och det funkar väldigt bra med att vara galvaniskt skild från övriga nätet, och ger rimligt god frihet hur man vill styra jordströmmar.Men en är att använda en skiljetransformator och skapa sitt egna "isolerade elnät" för radioutrustningen. Där den ena sekundära sidan jordas och förbinds med skyddsjorden med eget jordtag.
Alt transformator med mittuttag på sekundären som då är Jord. Blir ju typ 2-Fas 115V..
En CR30x är en mycket bra mottagare ur EMC-immunitetssynpunkt.En till aspekt..
Hur "skitig" , störningar mm kan man förvänta sig att elnät samt tillhörande skyddsjord för med sig till sin fina SRT mottagare?
Det finns säkert många filosofier här.. Men en är att använda en skiljetransformator och skapa sitt egna "isolerade elnät" för radioutrustningen. Där den ena sekundära sidan jordas och förbinds med skyddsjorden med eget jordtag.
Alt transformator med mittuttag på sekundären som då är Jord. Blir ju typ 2-Fas 115V..
Vad tror manskapet om detta?
Jag ser en fördel med den sistnämnda, att spänning mot skyddsjord bara är 115V, blir mindre farligt vid felsökning och labb..
Jag har byggt en del utrustning för forskningsprojekt inom nanobiologi där någon vill se svaga muskelsignaler, och hur dessa ändras vid medicinering. Det finns flera möjligheter att mäta, men en spegelgalvanometer är en lösning, men det finns även A/D-omvandlare som kan arbeta med optisk överföring för att slippa laddningsströmmar.När behöver man noggrannhet ner på pA området?