Julklappar mm

SM6VJE

Well-Known Member
Har ni fått några fina radiojulklappar?

Själv "fick" jag vridkondingar till ett projekt :)

Och dagens undran:
Tomten bor på Nordpolen.
Vad skulle han ha för prefix, och om man antar att han bor precis på, vilken lokator?
Och ja, jag skrev samma frågor på önskelistan men inte fått något svar ...

Ta hand om er alla, med hopp om bättre tider :)
 
Nä, däremot byggde jag ihop en konverter för att högtidligt kunna lyssna på SAQ med min FUG10 EK10.
6SA7 m. kristalloscillator .
Förväntansfull som ett barn på julafton fick jag nöja mig med att höra tidsstandarder på 60 respektive 77,5kHz, då Covid fortsättningsvis ställer till det.
 
Jag "fick" lite fler switchar till mitt allt större ethernet. Och 3st yagis för mina ADS-B mottagare-idéer.

Tomtens lokator är okänd för mig också. Hmm?
 
Jag fick en bättre 3d utskriven bär-ram till min IC-705’a :D
Den gamle som sitter på nu är mest en fot vars lutning får den att ’lajna’ IC-7300’n på bänken. Funkar fint men när radion tas med tillfälligt i bilar ’slängd’ i sätet breve…vill vfo’n gå emot sätet och lalla iväg i frekvens.
Den nye med integrerade handtag kommer att lösa det där. Skall montera den under dagen. Ser den ut ngt knäpper jag en bild.
Tack snälla Tomten :)
 
Det lättaste först; den geografiska nordpolen ligger på internationellt vatten och saknar därför prefix.

Sedan utgör de geografiska polerna "singulariteter" ur ett topologiskt perspektiv, så "lokatorn" blir odefinierad. Den som befinner sig exakt på polen finns på alla longituder samtidigt.

För att undvika programkrascher så handskas konvertering mellan lat/long och lokator med pol-singulariteter vanligen så att när +/- 90 grader latitud matas in så får man en lokator som innehåller den sista (=S) resp. den första (=A) latituddesignatorn samt 0aa som tre sista tecknen. Longituden kan variera mellan +/- 180 grader vilken endast påverkar det första och tredje tecknet.
 
Tackar!

I dessa tider torde han dock vara /AM :)

Frågan är ju lite intressant i sig, ett exempel på hur man handskas med särfall som ställer till det för en om man inte tänker sig för...
 
Tackar!

I dessa tider torde han dock vara /AM :)

Frågan är ju lite intressant i sig, ett exempel på hur man handskas med särfall som ställer till det för en om man inte tänker sig för...
Eller /PM… vilken tidszon blir det?
 
Back
Top