K3-bygge

Intressant, det är första gången jag hör att K3.an är "känd" för att ha en dålig mottagare på 6m.

Skulle man kunna få några referenser till den kända informationen. Inte så sugen på att köpa pre-amp bara för att.

73 de Kai

Hej, blev varnad för detta av ett antal 6m DXare som varit ute på DXpeditioner såsom exempelvis HK0NA. De sa att hade de inte haft extern preamp hade hela 6m operationen gått åt skogen ;)

73 de Teemu SM0W
 
Får bli en 10/6m pre-amp från Elecraft vid tillfälle. Ska monteras vid radion, det är tillräckligt bra.

73 de Kai

PS: Storsignalegenskaperna är fortfarande suveräna...
 
Lite trist att behöva köpa ytterligare delar till en redan dyr apparat.

Man kan ju undra Elecraft var medveten om dessa på problem på 6m, när K3 konstruerades?

Känns som en plump i protokollet för Elecraft som för övrigt verkar göra bra grejer.
 
Lite trist att behöva köpa ytterligare delar till en redan dyr apparat.
Ja det är ju lite surt så klart.
En fråga dock - tycker ni K3:an är dyr?
Själv tycker jag att jag fick väldigt mycket för pengarna om man jämför med andra radio.
// Åke
 
Prisvärt, javisst.

Jag tycker att K3:an är mycket prisvärd. Min är ganska fullbestyckad, men man behöver ju inte börja i den ändan. Rekommenderar JZT:s artikel om K3 och rekommendationer för bestyckning.

Det bästa är att man kan välja allt efter eget huvud.

Och prestanda räcker till för det mesta.


Mvh
Kai
 
K3 är ett rejält steg framåt när det gäller flexibilitet och mottagarprestanda.

Det tråkiga är att dessa fina prestanda är svåra att utnyttja i dagens signalmiljö.
Grannkanalprestanda är minst 40 dB bättre än genomsnittliga sändare på marknaden,
och bredbandsbrus c:a 60 dB.

Vi har att vänta på att de som konstruerar sändardelarna kommer ifatt mottagarkonstruktörerna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hur mycket "bygge" är en K3:a då? Har för mig att K2:an bara var någon sorts monteringssats?

Nu ska jag snickra mig en bokhyllan Billy, möbelsnickare som jag är.. :rolleyes: :D
 
K2 kommer i helt i lösa delar. Kretskort, chassidelar och komponenter. Spolar ska lindas, och allt ska lödas. Vissa delar är ganska små. K2 är Inget man ska göra som sitt första hemmabygge med lödkolven.
 
Jag byggde min k2:a 2006 efter att ha varit inaktiv i 25 år och inga större erfarenheter från byggen. Det var inga problem, bra lödkolv och tålamod så fungera det utan problem. Så himla svårt var det inte enligt min mening. K2:an har fungerat klanderfritt sedan dess.
 
Back
Top