Kabel, Grön Radio

SM0UAN

Well-Known Member
Skulle behöva åtminstone ena änden (med kontakt) av den kabel som används till Ra200 mellan cykel/omformare/kraftaggregat och mottagaren. Dvs, inte den vanliga batterikabeln med 4 stift i ena änden, utan den som har två cirkulära kontaktdon med bajonettlås. Den behövs för batteriladdning och högeffektläget.

Om nån har en sådan liggande oanvänd, kanske den kan vara till salu...
73

Är det den här kabeln du är ute efter?
Märkning: Tc 37197

Attachments

• IMG20241023185956.jpg
    IMG20241023185956.jpg
    1,4 MB · Views: 16
Verkar svårhandlad och vansinnigt dyr. Jag hade hoppats att det fanns någon "överflödig" kabel eller kabelhalva nånstans till rimligt pris, men det går ju förmodligen lättare att ge sig på apparaten och transplantera in en annan kontakt.

Dessa används också till audio.
Plockade min från en handmikrotelefon från någon variant av SEM25 eller liknande, billig från tradera vill jag minnas.

Just handmikrotelefoner har väl ofta en mindre variant, denna är ju hyfstat stor. Men projektet är inte värt att spendera för mycket på, det handlar bara om att mata en Ra200 med drivspänningar. De befintliga kontakterna är ju hysteriskt överkomplicerade (ska väl förvirra ryssen...), så jag tror att det blir fråga om "civil tillpassning" av enheten i stället.

Den ”stora” kontakten satt i den fasta LF-installationen i våra pansarfordon. Den var rejäl att ta i och kabelavlastningen utsattes också för hårda tag. Kontakten satt även i bärbara RA-105. Den lilla kontakten vill minnas i två varianter satt i RA 42 och RA 14 stationer samt i civilförsvarets R70. Sådana typer handmikrotelefoner dyker upp ibland på Tradera och ligger nog många ute i stugorna.

Back