Kabel/kontakt vid 1800V ac?

SA6BSS

Well-Known Member
Har lindat om en microvågs trafo så den den ger 1800V ac som jag ska mata mitt rör steg med, trafon är extern och det finns inte plats att bygga in den i steget. Vad kan jag använda för kabel/sladd och framförallt vad för kontakt är lämplig att använda när man är upp i dessa volt tal.

har sett någonstans att man använder koaxial sladd så den är skärmad men som sagt någon här har säker något bra svar.


/Mikael
 
Strömbegränsning

Har lindat om en microvågs trafo så den den ger 1800V ac som jag ska mata mitt rör steg med, trafon är extern och det finns inte plats att bygga in den i steget. Vad kan jag använda för kabel/sladd och framförallt vad för kontakt är lämplig att använda när man är upp i dessa volt tal.

har sett någonstans att man använder koaxial sladd så den är skärmad men som sagt någon här har säker något bra svar.


/Mikael


***

Ugntrafo

Transformatorer

Med hjälp av mekaniska verktyg kanske det går att modifiera denna microvågstrafo
så att de går att nyttja,.
Berätta gärna hur slutresultatet blir.

M.v.h

sm0ctk stig

***
 
Har lindat om en microvågs trafo så den den ger 1800V ac som jag ska mata mitt rör steg med, trafon är extern och det finns inte plats att bygga in den i steget. Vad kan jag använda för kabel/sladd och framförallt vad för kontakt är lämplig att använda när man är upp i dessa volt tal.

har sett någonstans att man använder koaxial sladd så den är skärmad men som sagt någon här har säker något bra svar.

Jag brukar använda 16A(röda) 3-fas kontakter, hane och chassiehona. Dessa klarar minst 10kV utan problem. Till kabel brukar jag ta tändkabel till bilar med kopparledare.

RG-213 med PL-kontakt funkar oxo men det är lite otäckt med den typen av kontakt, tycker jag!

73/Lasse
 
@sm0ctk stig
Han inte göra något test innan jag åkte hemmifrån. Ska göra ett test under kvällen, återkommer om resultat.
 
Last edited:
Jag brukar använda 16A(röda) 3-fas kontakter, hane och chassiehona. Dessa klarar minst 10kV utan problem. Till kabel brukar jag ta tändkabel till bilar med kopparledare.

RG-213 med PL-kontakt funkar oxo men det är lite otäckt med den typen av kontakt, tycker jag!

73/Lasse

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20083&gclid=CLPuvam3-6cCFQWDDgodQXWWrg

110242f.jpg

500136f.jpg


är det sådana du tänker på?
blir lite svårt att få plats med en sådan stor jassi kontakt.
 
Då har du för litet slutsteg! ;-) Annars är det precis den typen. Skulle du få plats med en liknande kontakt fast 1-fas (blå) kanske? Den skulle säker oxo gå bra vid 1800V AC
 
ELFA har speciella kontakter som tål upp till 3kV. Skriv "högspännings BNC" i sökfältet.
 
Då har du för litet slutsteg! ;-) Annars är det precis den typen. Skulle du få plats med en liknande kontakt fast 1-fas (blå) kanske? Den skulle säker oxo gå bra vid 1800V AC

:D:D
den lilla kan nog gå plats.

RG-213 med PL-kontakt funkar oxo men det är lite otäckt med den typen av kontakt, tycker jag!

japp, känns inte säkert, vill inte ta i metall när man håller på med dessa spänningar.
 
Om det är internanslutning, sök på PowerPole av märket Anderson. Finns hos Elfa. "Könsneutrala" kontakter om man säger så. ;)
 
***

Ugntrafo

Transformatorer

Med hjälp av mekaniska verktyg kanske det går att modifiera denna microvågstrafo
så att de går att nyttja,.
Berätta gärna hur slutresultatet blir.

M.v.h

sm0ctk stig

***


tjo
det blev diod haveri i bryggan ikväll :) får skaffa lite kraftigare grejer, 20st BY255 borde väll räcka (serie 5&5), kanske transientskydd också i form av någon konding över varje diod slinga. återkommer i veckan hur det går.


/Mikael
 
BDZ skrev; "PL-kontakt funkar oxo"

Notera att PL-kontakter tillverkas i olika skepnader. De riktiga kontakterna som fanns förr i tiden klarar normalt höga spänningar. De modernare asienkontakterna som numera säljs av i stort sett alla p g a att vi konsumenter sätter lågt pris framför kvalitet gör det inte.

Jag har mätt igenom ett antal fabrikat för inte så länge sedan och de sämsta slog över redan vid c:a 1 kV. Märk väl att detta var nya rena kontakter. Nej, PL-kontakter är livsfarliga att använda i dessa sammanhang.

Själv har jag tillverkat egna högspänningskontakter av Delerin med väl tilltagna avstånd och av en konstruktion som är beröringsskyddad. Kontakterna skruvas ihop med två skruvar och kan inte lossna av sig själv.

Som kabel fungerar RG213 men man bör hålla sig till ny kabel av kända tillverkare som har pålitliga data i sina specifikationer. Fördelen med en skärmad högspänningskabel är att ett ev överslag slår över till skärmen som naturligtvis måste vara väl förbunden med chassie. Och långa riktiga högspänningssäkringar har vi väl alla byggt in eller hur? Tänk på att vanliga korta säkringar inte duger att använda för högspänning.

I mitt PA med separat nätdel på hjul så har jag dessutom en parallell "gul/grön" jordlina som är fastbultad mellan apparaterna som extra säkerhet om i fall att. Hela anläggningen är fast ansluten till skyddsjord.

/Bengt
 
Kan bara hålla med dig Bengt!

Och det var väl snarare så att jag avrådde från, än att framhålla PL-kontakter för högspänning...

73/Lasse
 
Kanske bara jag som är tankspridd här, men jag skulle aldrig våga använda kontakter som jag använder till annat, t.ex. 3-faskontakter och PL-Kontakter till att överföra högspänning. Inte bara utrustningen utan mitt eget, kanske andras liv skulle vara i uppenbar fara... 500kr ser jag som en billig livförsäkring.
 
Känns inte som de bnc kontakterna du förslog tidigare i tråden riktigt räcker för det effekt uttaget det är frågan om här, skulle påstå att de är gjorda för "småsignal" - mätning.

www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=46-350-09&toc=0

men visst har du rätt i att här får det inte gå fel, jag är inne på någon typ av dockning där det sitter en hona i nätagget och en hane i steget och sätta dom jassi mot jassi så man kan helt enkelt inte kan få ner några fingrar emellan.
 
Last edited:
Känns inte som de bnc kontakterna du förslog tidigare i tråden riktigt räcker för det effekt uttaget det är frågan om här, skulle påstå att de är gjorda för "småsignal" - mätning.

Ta det inte som att jag propsar på att du ska välja just de kontakterna. Jag bara reflekterade allmänt över problematiken.

Det är några år sedan jag höll just de kontakterna i handen, men vad jag minns borde inte några A vara nåt problem. Men som sagt det är några år sedan. Jag kunde inte hitta några uppgifter på vad de tål i ström nu.
 
På låga frekvenser så klarar MHV c:a 5 A effektivvärde.
Om inte detta skulle räcka så leta efter HN-kontakter.

Ifall man tänker sig för så går även SM6APQ:s eleganta konstruktion ur QTC 1972 med tändkabel, isolerad tändstiftskontakt för moped, genomföringsisolator samt en genomgående M4 skruv att använda.

Man får bara se upp så att det blir omöjligt att ha högspänning på en exponerad kontaktyta när kontakten är isärtagen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • SM6APQ_HSP.gif
    SM6APQ_HSP.gif
    9,1 KB · Views: 281
HSP-anslutning

AOM de APQ.
Hur i "allsin dar" har du kunnat snoka upp min artikel i QTC - nu nästan 40 år gammal?
Jag har använt tändstiftshattar för högspänningen på alla de slutsteg (5 stycken) jag byggt och sålt/skrotat.
Jag håller med en föregående talare att man aldrig skall använda PL/N/BNC-kontakter för annat än rf-signaler. Detta är en "principsak" i mina konstruktioner. Förväxling kan förekomma - med förödande resultat. Ej heller "köper" jag BDZs förslag med dom röda, klumpiga trefaskontakterna.
Jag använder som sagt vad tänstiftshattar (ej från mopeder, som det stod i QTC) och skärmad tändkabel från nät.agget. 230v ac och minus HSP (blått bananstift i bilden) är också individuellt skärmade. Hela "paketet" är överdraget med en skärmstrumpa som sedan är ansluten med en kabelsko till en m4-skruv i slutstegets chassie.
Slutstegets chassie är jordat på tre oberoende sätt.
1) skärmad högspänning mellan nät.agg och Pa-chassie.
2) den grön/gula tråden i 230.volts matningen.
3) En flätad (5 skärmar från RG-214) bred strumpa från PA-chassie till en gemensam jordpunkt på väggen bakom radioutrustningen. Nät.agget också jordat med en separat "jordfläta" till samma jordpunkt.
I princip skall ett barn utrustad med en bultsax kunna klippa av kabelaget mellan nät.agg och slutsteg i drift utan att få dödlig spänning i sig.
Jag har hämtat dessa lösningar från bl a Drake L4B och kommersiella sändare där nät.agg och RF-del var separerade.
ARRLs äldre handböcker hade många bra förslag hur man bygger upp en radiostation och hur man åstakommer en gemensam jordpunkt med ett horisontellt monterat kopparrör på väggen bakom utrustningen. Varje enhet var ansluten med skärmstrumpor till kopparröret med rostfria slangklämmor.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • hsp-anslutning.jpg
    hsp-anslutning.jpg
    92,6 KB · Views: 296
Last edited:
Jag håller med Anders SM4RNA, att använda kontakter som passar i andra "hål" är ju helt livsfarligt.
Att man använder PL-259 elelr N-kontakter till högspänning och därmed får en skärm som är jordad, må vara en sak. Men PL pluggen jordas ju sist, med N-kontakten jordas först vid instickningen.
3 fas kontakter, och blå 230 V kontakter går att stoppa i fel hål. De är gjorda för ett ändamål och bör så förbli.

Jag har sett radiostationer som fått 2 000 Volt på antennjacken. Dvs går det att göra fel med fel valda kontakter, så görs det fel. Lita aldrig på dig själv om det är så mycket som står på spel.

Därför borde valet av kontakter för högspänning vara viktigt och inte nödvändigtvis vara gratis.

de
SM4FPD
 
Back
Top