Kabel kontra frekvens

SM6VTK

Well-Known Member
Hejsan!

Jag byggde en dipol för 40-meter för ett tag sedan, av 2 trådar 1.5mm2-kabel (tror det var RKK) och en SO-239, med gott resultat.

Nu undrar jag när kabeln blir för klen, vad klarar den för effekt?

Vid vilken frekvens bör man gå upp en dimension för att inte få för mycket förluster?

Hade i tankarna en fullängdsdipol för 160-meter. Kan jag använda samma kabel som till 40-meter?

I vilka fall ska man försöka få upp en HF-choke? Alltid eller när problem uppstår (isåfall tex vilka) ?

73
Björn
 
VTK said:
Hejsan!

Jag byggde en dipol för 40-meter för ett tag sedan, av 2 trådar 1.5mm2-kabel (tror det var RKK) och en SO-239, med gott resultat.

Nu undrar jag när kabeln blir för klen, vad klarar den för effekt?

2*1.5= 3 mm2 är väldigt mycket, hur många kilowatt tänker du köra på den ?
 
Nej, nej. En 1,5mm2-tråd åt varje håll, kanske uttryckte mig lite otydligt.
Det är inte för några qro-projekt alls, kanske 100W, den ska användas. Mer intressant är hur kabeln påverkas av frekvensen, som min rubrik visar. Spelar dimensionen någon roll längre ner i frekvens?
 
VTK said:
Nej, nej. En 1,5mm2-tråd åt varje håll, kanske uttryckte mig lite otydligt.
Det är inte för några qro-projekt alls, kanske 100W, den ska användas. Mer intressant är hur kabeln påverkas av frekvensen, som min rubrik visar. Spelar dimensionen någon roll längre ner i frekvens?

Dimention spelar egentligen större roll när du går upp i frekvens, på 160m är det mindre känsligt. Jag har tillverkat många dipoler av FK och RK och de har alltid fungerat exemplariskt, och så är det framförallt billigt. Känner man någon elgubbe kan man dessutom få spillbitar att skarva på några tiotals meter och då kostar dipolen Gratis!

Med tiden töjs FK och RK ut en aning och dipolen kan få en något lägre arbetsfrekvens, men det är ju lätt åtgärdat, bara att fimpa en bit och hänga upp igen, men det rör sig inte om många cm totalt.

Med våran max tillåtna effekt på 1.5 Kw är det ingen risk att du "eldar upp" kabeln. Du kan jämföra ex mittledaren i en vanlig RG 213. Den klarar bårtåt 8-10 KW (på låga kortvågsfrekvenser) och kanske 5-6 KW runt 28MHz, och den är inte speciellt tjock, så det ska nog gå allderles utmärkt för dig!

Tjafs som fosforbronstråd och hårddragen koppartråd och annat dyrt ämne är helt onödigt för HF applikationer.

73
Teemu SM0WKA - SM0W
 
dipol

VTK said:
Tack för svaret. Då är det bara att åka ut till stugan och klippa.
73
Björn

Skillnaden mellan din första 40m dipol och en 80m dipol är att du inte får in hela 80m bandet inom 2:1 swr på samma antenn. Samma gäller för hela 160m.
Du får klippa dipolen på den delen av bandet där du vill ha bästa SWR, i kanterna får man ta till ATU'n.

Sen finns det förstås många lösningar för att få mer "bandbredd" med samma antenn.

/Christer
 
bandbredd vs kabel

VTK said:
Okej... Bandkabel då, jo impedansen skiljer ju, men blir det mer bredbandigt?

jag har inte provat själv mellan vanlig "tråd" och t.ex bandkabel men det blir nog en marginell skillnad. Ska det bli riktigt "bredbandigt" får man göra radialer typ wire-cage eller olika långa klippta dipoler för övre/undre bandkanterna - med gemensam matningspunkt.
Man kan oxo ha en kort tråd ytterst på varje dipolhalva som man kopplar ur manuellt om man ska upp i frekvens.
Ingen raketforskning direkt.

/Christer
 
Back
Top