Kabelhållare

igge

Well-Known Member
Jag letar efter en hållare för koaxialkabel som man kan montera på ex.v. hängrännor/stuprör eller skruva fast i vindskivorna, etc.
Jag kommer inte ihåg vad de heter och kan inte heller hitta det i ELFA eller andra kataloger.
det är en metallpinne med skruvbar plasthållare för koaxen och andra änden en gänga eller fäste för hängrännan.

Är det någon som vet vad jag menar och kan hjälpa mig med var jag kan köpa sådana?

De kallas ibland "avbärare" eller som i gamla ELFA-kataloger "takränneisolator" eller "väggisolator" för spik- eller skruvfastsättning.
Fråga en antenninstallationsfirma om de finns i något gammalt lager. ELFA är inte längre firman för "Allt mellan antenn och jord".

Lennart

Tyvärr hade sådana hållare erkänt dålig livslängd. Plasten bröts ned av solljuset (UV-strålningen) efter ett par år och sedan ramlade koaxen ner! De klarade sig till synes längre med en lätt TV-bandkabel, men så fort man så mycket som petade på dem, ramlade plasten i sär.

Förhoppningsvis finns det bättre alternativ i dag. Kolla med någon välrenommerad parabolinstallatör.

/ Göstha

Tack för informationen, jag skall kolla med vår lokala TV-installatör.
Annars så finns det möjligheten att köpa hållare för hydraulrör. Det är två halvor som skruvas ihop och är mycket tåliga för väder och vind som jag kan modifiera.

igge,
kolla med Granngården, de har UV-säkra hållare av olika sorter för elstängseltråd.
Hyfsade priser och kvalitet.

Kollade med vår lokale TV-installatör och de spikar fast kabeln rätt på vindskivan.
Det finns hos PR-installatörerna
alfacom.se/takraenneisolator.jpg men det framgår inte av bilden hur stor kabel den klarar.
Jag köper lite grövre och längre buntband och löser det den vägen. Det gör nog inget att koaxen kommer tätt inpå masten.
Tack för förslagen.

Jag köper lite grövre och längre buntband och löser det den vägen. Det gör nog inget att koaxen kommer tätt inpå masten.
Tack för förslagen.
Var försiktig med buntbanden så att du inte får en massa "midjor" på kabeln. Själv har jag klarat mig med vanlig eltejp. Det räcker att tejpa med 1-1½ m mellanrum tycker jag.

/ Göstha

Buntbanden skall var svarta. De håller tio gånger längre än ofärgade (Den svarta färgen hindrar UV-strålningen från att bryta ner plasten).

Svarta UV-beständiga hittade jag på Jula.
Göstha, jag skall lyda ditt råd och tajta försiktigt för att undvika midja, tänkte inte på det först. Så det får bli lite elektrisk putti-putti mellan kabeln och masten så glider den nog inte ned.
Art.nr: 402201
Färg: svart. L360xB4,8 mm. 100-Pack för under hundringen, breda och bra tror jag skall fixa det hela på ett säkert sätt för lång tid framöver.

Tack för goda råden.

Back