Kabelintag till schacket

SM0NOR

Well-Known Member
Jag står med borrmaskinen i högsta hugg för att skapa kabelintag till schacket och söker litet inspiration hur andra har gjort. Det blivande schacket är en isolerad frigga med kanske 30cm tjocka väggar. Okänt uppbyggnad. Men modern, så jag gissar att det bakom panelen, förutom isolering, ligger både vindskydd och fuktspärr. Alternativt kan man gå genom golvet. Men jag känner att det blir större åverkan. Och troligtvis ligger det mer isolering där.
Jag planerar att ha en antennväxel monterad på utsidan för att minimera antalet koaxer som leder in. Men jag behöver ju utrymme för manöverkabel, kanske någon lyssnarantenn och någon extra koax utanför antennväxeln.
Så, hur har ni gjort med genomföringen? Har ni använt sådana där långa dubbelhonor? Är förluster i dessa fösumbara på kortvåg? Andra lösningar?
Jordning. Hur har ni gjort det?
Och sen allmänt kosmetiskt? Jag gillar att det både är ordning på kablarna, men att det även ser OK ut för ickeradiointresserade (familjen)?
Söker inspiration! Gärna bilder
/Uffe - SM0NOR
 
Utan ett foto eller ritning är sådant svårt att ha en åsikt om.

När jag gjort sådant i proffssammanhang har det använts en plåt i golvet eller på utsidan av en vägg långt ner,
och sedan har genomföringar med överspänningsskydd för både koax och signalkablar satts i plåten.

Något som både blir snyggt och väderskyddat är att använda en jordad plåt- eller Siluminkapsling med lock som sitter på utsidan, och som kontakter + överspänningsskydd sitter inuti.

Den har i sin tur jordats till systemjorden som vanligen varit elverksservisen + ett eller ett par jordspett eller jordplåtar.

Långa dubbelhonor av bra kvalitet har försumbara förluster på HF.
 
Ett par till går nog och knô genom.
Inte vad du söker detta kanske men inspiration att planka ngt av det?
 

Attachments

  • FBC21ACF-3F73-4EFB-BE1D-7D1867BE238D.jpeg
    FBC21ACF-3F73-4EFB-BE1D-7D1867BE238D.jpeg
    929,7 KB · Views: 42
  • 9B223073-6388-4792-B090-C1DC0BD7E972.jpeg
    9B223073-6388-4792-B090-C1DC0BD7E972.jpeg
    1.006,8 KB · Views: 38
Det som AOM skriver om brukar kallas "intagsplåt" och finns så gott som alltid på militära sambandscontainers och rum som skärmats för RÖS, EMP och annat. Nu är väl sannolikt friggeboden inte alls skärmad men det blir ändå stora fördelar att samla allt i en enda plåt. Potentialskillnaden mellan ledningarna blir liten om det kommer en smäll utifrån. Tyvärr är det inte ovanligt att se något som ursprungligen var bra totalt saboterat av någon som vill ha en extra sladd in/ut och helt sonika borrar ett hål och drar igenom.

Man ska alltid se intagsplåten som en del av zongränsen mellan in- och utsida och absolut inget får passera rakt igenom utan åtgärd. "Åtgärd" kan vara att skärmen i en koax ansluts via dubbelhona, skärmade ledningar ansluts genom att deras skärmar förenas med jordplåten med en riktig EMC-förskruvning. Elnätet går in via överspänningsskydd och hade det varit frågan om ett skärmat rum så hade nätfilter varit självklart. Ett bra jordtag behövs för att leda bort överspänningarna vid t ex en åsksmäll. Alla anslutningar ska utföras med extremt låg impedans för HF. På engelska skriver man "bonding", vad finns för lämpligt Svenskt uttryck? Är det förenas kanske? Att ansluta missförstås ofta, i synnerhet om elektriker är inblandade som mycket väl kan få för sig att en jordning kan fixas med en stump gul/grön ledning. Jätteviktigt att den har rätt färg, att den sedan oftast är oduglig för allt annat än nätfrekvens är en annan sak.
 
Om inte shackbyggnaden i sig själv är skärmad, så är det kanske inte helt självklart att göra själva kabelgenomgången till en proffsenhet? Det skulle ju gå att fokusera mer på utseende, åtkomlighet och minimering av åverkan på väggens utsida, och ha den "tekniska delen" på insidan (jordad plåt för genomföringar, överspänningsskydd etc). Ett antal "långa dubbelhonor" är ju en rätt tilltalande idé, det kanske även går att skapa en sorts mångpolig genomföring av liknande karaktär, om det behövs för styrändamål, en man gör själv alltså, med lämpliga kontaktdon på insida och utsida.

Jordningsverksamhet finns det väl långa trådar om här på forumet...
 
Att samla alla genomföringar genom en vägg till en jordad metallåda är bra även om byggnaden i sig är oskärmad.
Man leder av en hel del störströmmar på det viset.

Men, radioamatörer tenderar att inte lyssna till råd från yrkesfolk och får därmed skylla sig själva...
 
Med all respekt, jag föreslår inte att man ska ignorera "god praxis", men att man använder sunt förnuft och flexibelt tänkande som angreppssätt för vardagens uppgifter.
 
Jag använder 450 Ohm bandkabel kopplad till en stor horisontell loop-antenn för HF. Jag tar in den genom ett hål mellan tak och timmervägg på ladan där schacket finns. Nu tänkte jag börja köra lite högre effekt på 600 W. Är det något särskilt jag ska tänka på?
 
I byggnaden för mitt radiomuseum har jag installerat en antennväxel med 20 st koaxialkontakter i två rader. Översta raden för inkommande antenner och nedersta till fast kablage som dragits fram till de olika borden med radioapparaterna. Detta internkablage är försett med koaxialkontakter på små plåtvinklar så att det är lätt att koppla in apparaterna vid resp stationsplats. Lösa jumperkablar används till antennväxeln för att koppla valfri radio till valfri antenn. Överskådligt och enkelt.

Kablaget mot antennsidan är fast är monterat på väggen betående av linoljemålad pärlspont med långa svartbetsade plåtöverfall och spårskruv enligt konstens alla regler som det kunde se ut på 30-60-talen - som museet speglar i sin inredningen.

Väggenomföringen genom pärlspont och underliggande väggskivor, isolering, vindpapp och på utsidan 1 x 4" lockpanel målad med Falu rödfärg gjordes genom att först borra ett 8 mm signalhål i en lutning av ca 20 grader nedåt. Därefter borrning med dosborr från in- och utsida. Ett passande plaströr trycktes igenom och fixerades i väggen med några spik. Koaxialkablarna, 10 st RG213 kontakterades med N-chassiekontakter, buntades ihop och skickades ut genom plaströret. På väggen utanför ca 50 cm över marken monterades ett rymligt väggskåp där plaströret anslöts på baksidan och kontakterna jordades. Skåpet anslöts till ett jordspett. Antennkablarna från skåpet går ut på skåpets undersida och ligger sedan i plaströr fram till markskåpet som står vid fackverksmasten. Vill man så går det lätt att lägga till fler kablar. Resten av utrymmet i plaströret tätades med vanlig isolering för att hindra ev vinddrag.

Det är en enkel okomplicerad installation som tål det skånska vädret och lär hålla länge nog. Jag har ett svagt minne av att grovjobbet med skruvning av kablar, borrning och installation klarades av på en eftermiddag inkl kaffepaus. Keep it simple, använd sunt förnuft men gör jobbet ordentligt första gången. Det lönar sig alltid!
 
Här sitter åskskydden på rad, monterade på kopparskena. Rätt eller fel vet jag inte men så gjorde jag, förra gången. Denna gången sätter jag en kopparplåt direkt på väggen till kabelgenomföringarna, åskskydden monteras direkt i kopparplåten. (Ja RKn böjer lite väl snävt men jag har flera stycken i båda ändarna på skenorna.)

1670175637030.png
 
Last edited:
I byggnaden för mitt radiomuseum har jag installerat en antennväxel med 20 st koaxialkontakter i två rader. Översta raden för inkommande antenner och nedersta till fast kablage som dragits fram till de olika borden med radioapparaterna. Detta internkablage är försett med koaxialkontakter på små plåtvinklar så att det är lätt att koppla in apparaterna vid resp stationsplats. Lösa jumperkablar används till antennväxeln för att koppla valfri radio till valfri antenn. Överskådligt och enkelt.

Kablaget mot antennsidan är fast är monterat på väggen betående av linoljemålad pärlspont med långa svartbetsade plåtöverfall och spårskruv enligt konstens alla regler som det kunde se ut på 30-60-talen - som museet speglar i sin inredningen.

Väggenomföringen genom pärlspont och underliggande väggskivor, isolering, vindpapp och på utsidan 1 x 4" lockpanel målad med Falu rödfärg gjordes genom att först borra ett 8 mm signalhål i en lutning av ca 20 grader nedåt. Därefter borrning med dosborr från in- och utsida. Ett passande plaströr trycktes igenom och fixerades i väggen med några spik. Koaxialkablarna, 10 st RG213 kontakterades med N-chassiekontakter, buntades ihop och skickades ut genom plaströret. På väggen utanför ca 50 cm över marken monterades ett rymligt väggskåp där plaströret anslöts på baksidan och kontakterna jordades. Skåpet anslöts till ett jordspett. Antennkablarna från skåpet går ut på skåpets undersida och ligger sedan i plaströr fram till markskåpet som står vid fackverksmasten. Vill man så går det lätt att lägga till fler kablar. Resten av utrymmet i plaströret tätades med vanlig isolering för att hindra ev vinddrag.

Det är en enkel okomplicerad installation som tål det skånska vädret och lär hålla länge nog. Jag har ett svagt minne av att grovjobbet med skruvning av kablar, borrning och installation klarades av på en eftermiddag inkl kaffepaus. Keep it simple, använd sunt förnuft men gör jobbet ordentligt första gången. Det lönar sig alltid!
Lutningen... är de för att eventuell kondens skall rinna utåt?
10 kablar in i schacket? Jag förstår att det är lätt att samla på sig apparater. Men var det aldrig aktuellt med en antennväxel?
 
Jag har också frågor i samma ämne :)
Mitt schack är på andra våningen.
Kablarna från masten ligger längs med husväggen på marken. Jag tänker att intagsplåten ska vara jordad med några jordspett och därför kanske min intagsplåt kan utgöras av en jordad plåt med dubbelhonor i marknivå och sedan kan koaxkablarna gå längs väggen på utsidan upp till schacket eller måste intagsplåten vara där genomföringen genom väggen är? Eftersom huset inte är skärmat så tänker jag att det inte spelar nån större roll om intagsplåten är själva genomföringen, eller tänker jag helt fel?

Det finns alltså två alternativ för mig:
1) Instagsplåten precis vid genomföringen till schacket och därmed en jordledningen på minst 4 meter, kanske lite mer.

2) Intagsplåt som är vid marknivå. Kablarna fortsätter efter intagsplåten på utsidan av väggen till andra våningen där de sedan går in genom de hålen som jag redan nyttjar idag. Denna variant ger en jordledning på mellan 1 och 2 meter. (Precis intill huset är marken så torr att det nog inte blir någon jord alls, därför måste jag gå ut en meter från väggen.)

Vilket är bäst, alt 1 eller 2?

/Jonny, SM5TOG
 
Liten fundering om jord som kanske andra har också... :
Om man har sin HF-generator (TX) på ett ställe, som kanske erbjuder "jordning" av nåt slag, och sedan drar sin antennkabel genom väggen med en genomföring med (i den punkten) jordade kontakter och sedan fortsätter mot antennanordningen, som kanske också har nån form av "jord", vilken sorts komplexa jordloopar har man byggt då? Detta är möjligen rätt perifert med hänsyn till originalfrågan, men inte helt irrelevant. Man har väl åtminstone att ta hänsyn till jordplansjord (för vertikaler), skyddsjord (elkraft) och åskskyddsjord och det gäller väl att göra rätt åtgärd för rätt ändamål, kan man tänka.
 
Lutningen... är de för att eventuell kondens skall rinna utåt?
10 kablar in i schacket? Jag förstår att det är lätt att samla på sig apparater. Men var det aldrig aktuellt med en antennväxel?

Jag har en antennväxel som medger fria omkopplingar mellan antenner och apparater. I mitt fall valde jag att placera växeln på väggen i radiorummet istället för att ha den utanför och bara dra in en kabel. Skulle inte fungera för mig.

Detta är nu bara en del i hela antennsystemet. Vid masten står ett markskåp där antennerna i masten via koaxialreläer kan kopplas vidare till dels radiomuseet och dels till ordinarie radiorum och elektroniklabb. Två olika byggnader. Utöver antennerna i masten finns ett antal andra antenner enbart avsedda för mottagning. Några är passiva trådantenner och några aktiva och som är fast kopplade till antennväxeln i radiomuseet. Det finns ett par extra kablar som reserv.

Anledningen till att jag gjorde som jag gjorde var helt enkelt att jag först skrev ihop en kravspecifikation för hur befintliga antenner bäst skulle kunna användas i båda radiorummen och vilka ytterligare antenner som jag ville ha tillgängliga. Därifrån tog systemdesignen vid och sist installationen.

Har man bara en radioapparat och kanske två antenner så kan man så klart klara sig med en enklare lösning. Men här finns ganska många apparater som fungerar och kan användas och då blir det bekvämt att de flesta har sina respektive antenner fast inkopplade. Närmare 1000 m koaxialkabel ingår totalt i anläggningen om man räknar det fasta kablaget i masten och de kablar som går till resp radiorum och sedan invändigt på väggar och kabelstege. Tur att det mesta i installationen varit gratis eller köpts som skrot billigt. :)

Lutningen av plaströret var främst för att få lite större böjradie på kabelstammen från antennväxeln så att den kunde monteras dikt an väggen och smita ut genom röret. Det skadar inte heller att borrade hål lutar några grader så att ev regnvatten eller kondens rinner ut istället för in i rummet. I mitt fall har jag tätat och röret terminerar inne i elskåpet så inga problem där.

Hoppas detta kan inspirera någon och att det ena kan leda till det andra.
 
Detta ämne har diskuterats i denna tråd som jag startade för nästa ett decennium sedan.

Jag inser att jag aldrig beskrev slutresultatet. Det är en mycket liten installation. I korthet är det en trävägg där jag borrat ett hål (50mm?) för ett plaströr. Eldosa på insida och utsida för att det skall se prydligt ut och på utsidan även för att skydda för väder och vind. Kabelkanal på insidan för att dölja några RG-58. Röret lutar svagt nedåt sett inifrån för att inte på in kondens. Röret är fyllt med skumplast för att täta. Tyvärr inget imskydd, så det blir kondens i skumplasten; borde åtgärdas.
 
Intagsplåt - såklart !!
Jag funderar mer o mer på att flytta radioshacket 8m närmare masten för att alla mina koaxar skall bli lika mkt kortare.
Enbart det tilltaget är väl högst tveksamt om det lönar sej dB mässigt men jag tänker hela tiden att: lite här…och lite där…blir till slut..
Det får då bli nytt likadant hål jag redan har genom väggen ut till uterummet fast längre ner så man enklare kommer åt samt med intagsplåt då. Enklare att arrangera jord där också.
 
Detta ämne har diskuterats i denna tråd som jag startade för nästa ett decennium sedan.

Jag inser att jag aldrig beskrev slutresultatet. Det är en mycket liten installation. I korthet är det en trävägg där jag borrat ett hål (50mm?) för ett plaströr. Eldosa på insida och utsida för att det skall se prydligt ut och på utsidan även för att skydda för väder och vind. Kabelkanal på insidan för att dölja några RG-58. Röret lutar svagt nedåt sett inifrån för att inte på in kondens. Röret är fyllt med skumplast för att täta. Tyvärr inget imskydd, så det blir kondens i skumplasten; borde åtgärdas.
Tack för tråden!
 
Tack för alla inspiration!
Jag tror det får bli litet itererande på detta. Jag börjar med att ta upp ett 50mm hål, sätter antennväxeln på väggen och drar in en koax samt manöverkablar till växeln och litet annat. Jag har sett att många använt elskåp. Jag tror jag skall leta efter ett sådant till hyggligt pris och vidareutveckla därifrån.
I röret stoppar jag in litet isolering runt kabeln. Har ni funderat på råttor som vill in i schacket? På hemma-QTH har jag ett kabelintag med litet instoppad mineralull och den har de aldrig försökt slita bort. Tror inte de gillar't!
 
Såhär har jag gjort i brist på bättre id'e. Kablarna går in genom en ventil i källaren och i kabelkanal fram till listen. Där sitter också den hemgjorda antenn switchen för lyssnar radion, byggd med vanliga reläer men har inte märkt någon prestanda förlust.

Med swithen kan jag välja radion i vardagsrummet genom att slå på nätaggregatet där.
 

Attachments

  • Screenshot_20221205-083602_Gallery.jpg
    Screenshot_20221205-083602_Gallery.jpg
    372,1 KB · Views: 31
Back
Top