Kärringen mot strömmen.

SM5AKU

Janne i Vingåker
"There is a peculiar aspect of public discourse that doesn’t make any sense. In the absence of being able to say anything interesting, some people have just decided to add a contrary viewpoint. Being right, having a valid argument, or even having evidence to support assertions doesn’t matter; being contrary is far more interesting."

Detta är citerat från
http://hackaday.com/2016/02/18/the-contrarian-response-to-apples-need-for-encryption/

Intressant tycker
/Janne
 
Jag brukar smyga in på ham.se med jämna mellanrum
för att se vad som händer. Precis som noterats består
debattörerna av en ganska liten skara.

Som rubriken på tråden anger så märker man vilka
som vilar på hanen och låter motparten
komma inom skotthåll. Noga väger svaren på guldvåg
och inte i ursinne avger nerhållande eld och
därigenom tömmer alla magasin till ingen nytta.

Detta inlägg skall inte ses som någon kritik
mot de som debatterar här, oavsett vilken åsikt
de företräder. Men mitt inlägg är en förklaring
till varför jag avstår från att vara en av
deltagarna.

Vi hade en diskussion på jobbet om konsten att
bry sig, och även som jag påpekade - konsten att
inte känna behovet av att behöva bry sig eller
offentliggöra sin åsikt alltför ofta.

En släkting frågade mig vad jag ansåg om en viss sak.

Jag ryckte på axlarna.

"Tja... jag har ingen egentlig
åsikt. Det kanske är bra. Eller inte. Jag bryr mig inte".

Hon blev upprörd.

"Hur kan Du inte bry dig om något så viktigt"

var hennes kommentar.

"Tja... Jag lär ju knappast kunna ändra på något.
Antingen händer något. Eller så händer ingenting.
Jag har annat för mig än att hålla på och ha en onödig
tankeprocess igång. Den tar energi från sådant jag
verkligen kan påverka."

Det var en 13-dagskonsert i SVT. Jag lyssnade
på den på SR-P2 tidigare och noterade att en skribent
på DN hade kapat programledaren Erik Haag jäms med fotknölarna.
Han kanske var litet speciell, men publiken som var där
verkade trivas. Och musiken var det inget fel på.
Jag såg konserten. Koncentrerade mig på att njuta av musiken.
tillsammans med en liten stekt köttbit, brysselkål, rostad
potatis, gräddsås och en halv flaska rött.
I övrigt ansåg jag att jag inte hade någon anledning
att bry mig om Erik Haag. Men han blev som sagt nersablad
av DN som tydligen måste tycka något.

Spanjorerna har ett ordspråk som är hämtat ur Dantes
"Den gudomliga komedin": Ma Guarda e Passa - "Se och gå vidare".

Jag bifogar här en länk som bifogas med en av det
politiskt korrekta etablissemanget krävd bifogad
"trigger warning": Grovt språk!


http://markmanson.net/not-giving-a-fuck#3rSCSF:KNt9
 
Ett forum utan skilda åsikter och som inte uppmuntrar till det låter lite som
det intellektuella klimatet i de forna öststaterna.

Att man ibland uppfattar vissa personer och deras åsikter som obekväma är
lågt pris att betala för den öppenheten!
 
GXV skrev; "Jag bifogar här en länk som bifogas med en av det politiskt korrekta etablissemanget krävd bifogad
"trigger warning": Grovt språk!"


Mark Mansons drapa var ju välskriven på sitt sätt även om hans fucking ordval tidvis tog fokus från det han ville säga. Men jag tycker ändå att han fångat in världsordningen med kupongklipparen i färskt minne. Ändstationen.

De som bryr sig mest om sådant som de mer klartänkta inser ändå inte går att påverka hamnar i ständig tidsbrist och får inget gjort. De mer klartänkta inser att det mesta som händer är någon annans problem att ta ansvar för och att det i ett strikt verkningsgradstänkarperspektiv är effektivare att låta problemen stanna där de hör hemma än att ta över problemen på sina axlar eller försöka hjälpa till att lösa dem.

Ang tidsbrist och välbefinnande m m så rekommenderas Bodil Jönssons böcker om Tid. När jag läste dom böckerna så blev jag glad att det fanns fler klartänkta som tänkte ungefär som jag gör och jag har ju alltid haft all tid i världen att göra det jag själv vill och hinner fortfarande med allt jag "måste" göra. Ändå har jag liksom alla andra bara 24 timmar på dygnet varav några sovs bort. När allt kommer till kritan så "måste" inget göras alls. Nästan inget i alla fall. De flesta jag känner gör mest sådant de egentligen inte måste göra men enbart för att de inbillat sig att de måste. Klart att tiden inte räcker till då.

AKU citerade; "In the absence of being able to say anything interesting, some people have just decided to add a contrary viewpoint. Being right, having a valid argument, or even having evidence to support assertions doesn’t matter; being contrary is far more interesting."

Ja det stämmer ju bra här på HAM.SE liksom på många andra fluffiga forum som saknar tydlig inriktning eller fokus på ett ämne. Amatörradio är ju allt möjligt idag utom just radio och det är sällan diskussionerna går på djupet. Undrar om inte många av oss ser forumen som någon sorts trevligt tidsfördriv i likhet med snacket på havregrötsringarna på 80 m? Jag plitar på detta inlägget till tonerna av ZL4PW som hörs fint på 21 MHz just nu. Bra konditioner idag.

En sak jag noterat under många år på alla möjliga forum är att trådar som handlar om något väldigt seriöst väl avgränsat ämne (t ex val av resistans på gallerläcka i ingångssteg) tenderar att bli korta. Ju högre nivå på diskussionen ju färre deltagare och tråden dör snabbt svältdöden. Däremot trådar som handlar om ingenting alls, väldigt allmänna eller helt oviktiga saker finner ofta en väldigt stor publik där alla kan delta, även de som inte har en susning om något. Det spelar ju då ingen roll vad som skrivs, snarare att det skrivs, ungefär som havregrötsringarna mal på morgon efter morgon år ut och år in på 80 m.

Om en stund skall lödkolven värmas upp. Projektet på byggbordet sedan någon vecka tillbaka är en genomgripande modifiering av en av mina Drake Line R4C och T4XC som kompletterats med helelektronisk QSK och där jobbet just nu handlar om att förfina nycklingen så att det som skickas ut i etern låter snyggt samtidigt som medhörningen av den egna sändaren låter perfekt och mottagaren hinner återhämta sig till 100% känslighet mellan de enskilda teckendelarna i hastigheter upp till över 200-takt. Det är väl inget projekt som intresserar någon annan precis men för min egen del är det värt att lägga tid på. Inte för att jag måste bygga om radioapparaterna utan mer för att jag är nyfiken på hur olika kopplingar beter sig och att det finns massor av utmaningar och mycket att lära i ett sådant meningslöst projekt. Ursäkta Off Topic.
 
En sak jag noterat under många år på alla möjliga forum är att trådar som handlar om något väldigt seriöst väl avgränsat ämne (t ex val av resistans på gallerläcka i ingångssteg) tenderar att bli korta. Ju högre nivå på diskussionen ju färre deltagare och tråden dör snabbt svältdöden. Däremot trådar som handlar om ingenting alls, väldigt allmänna eller helt oviktiga saker finner ofta en väldigt stor publik där alla kan delta, även de som inte har en susning om något. Det spelar ju då ingen roll vad som skrivs, snarare att det skrivs, ungefär som havregrötsringarna mal på morgon efter morgon år ut och år in på 80 m.

Det kanske är så att det inte finns så mycket att diskutera inom ämnet "resistans på gallerläckor i ingångssteg", om man inte utvecklar det till "Jag minns en gång när jag var gnist på en båt som fraktade kol i amazonas 1933" vilket inte alls har med resistans på gallerläckor att göra, men fyller ut vilken tråd som helst.

Man kommer helt enkelt ganska snart fram till ett resistansvärde som är lämpligt, och sedan är det kanske ingen ide att fortsätta tråden på tomgång.

Medan mera övergripande frågor som "Den dåliga trafikdiciplinen på amatörbanden" gärna med undertitleln "27mhz amatörerna tar över" verkar kunna tuggas varv på varv, och även där kan man få läsa "Jag minns en gång när jag var gnist på en båt som fraktade kol i amazonas 1933"....
 
VJX skrev; "Jag minns en gång när jag var gnist på en båt som fraktade kol i amazonas 1933" vilket inte alls har med resistans på gallerläckor att göra, men fyller ut vilken tråd som helst."

Jo kol har i allra högsta grad att göra med resistansen i gallerläckor som ju ofta var tillverkade av kolmassa eller kolfilm. Möjligen kom kolet från Amazonas djungler. Resistansens storlek kan varieras inom vida gränser beroende på vad man är ute efter. Sak samma med arbetspunkten i röret. Om man studerar olika konstruktioner med samma typ av vakumrör så kommer man fram till att konstruktörerna har valt olika arbetspunkter vilket ger olika resistansvärden m m. Så går man på djupet i ämnet gallerläckor så finns det massor att fundera över.
 
Ja, om ursprungsorten på kolet gör någon skillnad på gallerläckorna ja...
 
>>>>Ja, om ursprungsorten på kolet gör någon skillnad på gallerläckorna ja...

Ja olika kolsorter brusar faktisk olika vilket HiFi-folket konstaterat för länge sedan. Det beror på renhet och anrikningsmetoder. Just gallerläckan i ingångssteget är en av de allra känsligaste komponenterna och där går det inte att använda motstånd med vilket kol som helst. Det här är allvarliga ting och inget att skämta om.
 
Ska man ha högre eller lägre värde på gallerläckan om man installerar sk tube rings?

https://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/tube_rings

Där finns förövrigt allt möjligt man kan behöva för att avmagnetisera kablar, fastestare för att kunna sätta stickproppen rätt väg i vägguttaget osv...

Jag hittade en LP press för att platta till LP skivor, för endas 20995:- det måste ju vara ett fynd, undra om den tar stenkakor?
 
Skratta lagom VJX,
Rörande fasrätt inkoppling i vägguttaget kan du fundera lite på effekten av den kapacitiva kopplingen mellan yttersta lindningen på en toroidtrafo mot ett metallchassi som i sin tur är förbundet via ett par
(förvisso snordyra Rhodiumpläterade) signalkablar till ett annat metallchassi,
även det med en toroidtrafo, kan det då ha betydelse vilket håll respektive stickpropp är vänd?
Fundera gärna på det..

Avmagnetisering av kopparkablar, dämpringar och Shaktistenar blir mest bara fånigt men vissa saker som kan te sig löjliga kan ändå ha en viss betydelse för välljudet, ibland är det även mätbart ;)

Sorry för OT, men det var väl lite det den här tråden handlade om?
 
Skratta lagom VJX,
Avmagnetisering av kopparkablar, dämpringar och Shaktistenar blir mest bara fånigt men vissa saker som kan te sig löjliga kan ändå ha en viss betydelse för välljudet, ibland är det även mätbart ;)

Sorry för OT, men det var väl lite det den här tråden handlade om?

Det var lite dit jag ville komma, om man måste mäta vilken väg stickproppen ska sitta för det bästa ljudet, blir det verkligen då någon skillnad?

Eller: om det blir sån skillnad på ljudet varför inte då lyssna sig fram till vilken väg stickproppen ska sitta?
 
Det är väldigt tråkigt att höra att herr EQL blir så störd av samtal som
endast syftar till deltagarnas välbefinnande - i synnerhet om det förs i
form av en ring och framför allt på 80m. Dessutom verkar det som att
han känner hur sin utmätta jordetid förslösas.

Kanske man kan föreslå herr EQL att istället för dessa långa drapor i
i forumet om hur onödiga vi andra är istället går över till att endast
blogga, för det kommer ge dig en minimal interaktion med andra,
du kan då lägga din tid på enbart konstruktiva sysslor.
 
KBW skrev; "Kanske man kan föreslå herr EQL att istället för dessa långa drapor i i forumet om hur onödiga vi andra är istället går över till att endast blogga, för det kommer ge dig en minimal interaktion med andra,du kan då lägga din tid på enbart konstruktiva sysslor."

Det är i och för sig ett bra förslag. Men nu läste du nog något annat mellan raderna i drapan jag skrev? Jag tror visst att det du pysslar med är nödvändig sett ifrån ditt eget perspektiv. Något annat menade jag inte. Det mesta jag själv pysslar med inom amatörhobbyn är däremot per definition onödigt. Att bygga om en gammal Drake Line är väl knappast försvarbart idag när det finns så många andra mer moderna plastradioapparater att köpa rakt över disk. Jag kan på rak arm faktiskt inte komma på en enda sak jag byggt eller gjort som har varit nödvändig. Ändå pysslar jag med saker och ting många timmar varje dag året om. Mest meningslösa saker som de flesta andra, utom du? Bygger sändare och har mig men absolut inte därför att fler sändare behövs eller primärt för att sändarna är tänkta att användas. Konstruktiva sysslor råder det konstant brist på om man med det menar sådant som måste göras eller görs för det behövs för ett uttalat behov. Nåja, det som görs, görs ju för att det är kul och som jag skrev, för att det är spännande och intressant. Inte helt onödigt ändå om man ser det från den sidan. Lyssning på havregrötsringarna gör jag ju också helt frivilligt och ibland så pratas det om något kul eller intressant mellan varven. Det är för det mesta kul att lyssna.
 
CD-spelare -> Försteg -> Slutsteg = Det blir några kombinationer :D

Man vänder på första, bättre? Låt den sitta kvar
Man vänder på nästa, sämre? vänd tillbaka...
Man vänder på sista, bättre? sämre? tja kanske ingen skillnad... vad göra? Bäst att köpa en manick för att kolla...
 
Man vänder på första, bättre? Låt den sitta kvar
Man vänder på nästa, sämre? vänd tillbaka...
Man vänder på sista, bättre? sämre? tja kanske ingen skillnad... vad göra? Bäst att köpa en manick för att kolla...

Fast har man redan en multimeter som klarar växelspänning så går det lika bra,
håll i ena probspetsen och sätt den andra mot chassi, vänd stickproppen och se vilket håll du hade lägst spänning :)

Lägst spänning = nollan i yttersta lindningen på trafon och då är chassiet så tyst som möjligt och minst strömflöde blir det då i skärmen på signalkablagen som kan påverka signalen.
 
Inte helt OT: Här kommer här en länk till ett gäng glada Japaner som ännu inte kommit på bättre
tankar, utan envisas med att köra på udda band, med alldeles för låg uteffekt, men kul verkar de ha :p

Ma Guarda e Passa
 
Herr EQL, du uttrycker dig ofta med raljerande nedsättande ord om 80m och ringar.
Här var det grötmyndiga ordet havregrötsringar du använde, men du har använt dig
av andra förlöjligande beskrivningar av fenomenet.

Det är snarast du som i tidigare trådar ifrågasatt varför du ska slösa tid på onödiga
samtal med ordinära amatörer när du tillsammans med amatörer i din krets kan nå
så mycket längre.

Personligen har jag alltid försvarat amatörens rätt till att tras-tugga, även på 80m SSB
och att jag erkänner jag ibland ägnar mig åt detta utan bry mig ett dugg om det är totalt
slöseri med tid och energi eller för den delen diskvalificerar mig som en genuin amatör.

Har insett att de enkla experiment som jag genomför som amatör knappt ens imponerar
på min egen katt.
 
Back
Top