Kärringen mot strömmen.

KBW skrev; "Personligen har jag alltid försvarat amatörens rätt till att tras-tugga, även på 80m SSB
och att jag erkänner jag ibland ägnar mig åt detta utan bry mig ett dugg om det är totalt
slöseri med tid och energi eller för den delen diskvalificerar mig som en genuin amatör."


Rag chew eller lumptuggning är säkert en trevlig sysselsättning. Jag ägnar en del av min radiotid åt just sådana förbindelser där allt annat avhandlas än bara 5NN TU. Både på morsetelegrafi och VHF FM. Totalt slöseri med tid och energi blir det väl först om man kör radio under tvång eller mot sin vilja. Är det kul att morsera eller snacka om inget särskilt och man anser att det ger någon typ av social tillfredsställelse för en själv så kan det knappast vara slöseri med tid.

>>>"Det är snarast du som i tidigare trådar ifrågasatt varför du ska slösa tid på onödiga samtal med ordinära amatörer när du tillsammans med amatörer i din krets kan nå så mycket längre."

Jo det gäller att prioritera sin fria tid och när viktigare eller intressantare saker hägrar så är det lämpligt att ifrågasätta om tiden skall ägnas åt onödiga samtal med ordinära amatörer om det finns andra som kan ge mer kött på benen.

>>>"Herr EQL, du uttrycker dig ofta med raljerande nedsättande ord om 80m och ringar. Här var det grötmyndiga ordet havregrötsringar du använde, men du har använt dig av andra förlöjligande beskrivningar av fenomenet."

Nej jag lägger nog ingen särskild värdering i det begreppet. Inte mer än att en del deltagare i ringarna på den tidiga morgonkulan ibland berättar att dom just ätit sin gröt. Andra ringar rapporterar lufttryck och temperatur och i ett nät ges dagens bibelord. I Danmark träffas morgonklubben och de har visst en frukostklubb också. För länge sedan brukade jag lyssna på Köttbullsnätet på 14 MHz som du kan läsa mer om i QTC nr 9/2007 sid 36. Det finns ringar för alla smaker.

>>>"Har insett att de enkla experiment som jag genomför som amatör knappt ens imponerar på min egen katt."

Vår katt är också helt ointresserad av mina experiment. Var och en få pyssla med det som intresserar och efter bästa förmåga.
 
Då, herr EQL så har jag totalt missförstått dina tidigare inlägg angående amatörer
som t.ex endast använder vår hobby för att utbyta gröttips med mera.

Ussare Kvanting - som de brukade skriva i Svenska MAD!
Vilket jag tolkar som "ursäkta herrn".
 
Last edited:
Back
Top