Kalibrera bort dämpsatser vid mätning med nanovna

SA7ELF

Well-Known Member
De senaste dagarna har jag haft intressanta diskussioner med en klubbkompis angående dämpsatsers inverkan på reflekterad impedans på port S11 vid mätning på LNA. Det hela grundar sig i att jag inte gärna vill utsätta mina LNA för mätsignalen från nanovna odämpad då den ligger närmare -10dBm men jag misstänkte att dämpsatser i storleksordningen 20-30dB reflekterar en impedans väldigt nära 50 Ohm oavsett vad som sitter efter dämpsatsen men kompisen hävdade att det bara var att kalibrera med dämpsatsen ansluten så får man korrekta värden.

Jag beslutade mig för att sätta teorin på prov i praktiken och mätte min msa-0185, först med vnan kalibrerad utan dämpsats och sedan med en 20dB-dämpsats som jag lånat. Jag får förvisso mätvärden men inget jag hade litat något vidare på. Jag tänker att det till viss del beror på nanovnans begränsade prestanda som gör att det blir för lite "dynamiskt omfång" kvar efter att jag redan kalibreradt bort 20dB och det blir sannolikt ännu värre med en 30dB dämpsats.

msa-0185_s11_smith.pngmsa-0185_s11_rl.png

Och nedan är bilderna för mätningen som utfördes med en 20dB-dämpsats som har "kalibrerats bort"

msa-0185_s11_smith-20db.pngmsa-0185_s11_rl-20db.png

Bifogar s1p-filerna och anledningen till "on" i filnamnet är att jag var nyfiken på ifall det var skillnad på ifall LNAn var spänningssatt eller inte - och det var det :)
 

Attachments

  • msa-0185_on-20db.txt
    15,2 KB · Views: 0
  • msa-0185_on.txt
    15,3 KB · Views: 1
Det du gjort var att låta dämparen reducera reflektionsfaktorns belopp eller |S11| med en faktor 10.
I och med det så ökar inflytandet av både slumpmässiga och systematiska fel i VNA:n.

Man har alltid avrundningsfel och bristande linjäritet i sådana här anordningar, och när man mäter
små belopp så får dessa avvikelser ett mycket större inflytande relativt sett.

En mer subtil orsak är att kalibreringen får ett mycket sämre utgångsläge, eftersom de framräknade koefficienterna
som används för att korrigera blir 10 gånger mindre. Dessutom får man med missanpassningen i dämparen, som kan bidra åtskilligt till de data som kommer ur VNA:n. Detta förvärras när det är små reflektionsfaktorer hos lasten
som man vill mäta.

Jag hade nog "kuggat" din klubbkompis om han gjort sådana påståenden i en labb-rapport.
 
Back
Top