Kan denna dipol fungera effektivt?

SM0KBW

Well-Known Member
En vän skickade denna länk med en undran om det var något att bygga.

Min direkta reaktion är att den inte kan fungera speciellt bra på 80m
då trådarna borde släcka ut varandra?

Vad har denna kurzschlussbügel för funktion? kul ord om inte annat!

Hm, jo nog borde den det tror jag ? De två HairPin matcherna gör väl att samtliga 3 trådar är i fas
och således strålar "ihop" när antennen blir resonant, om jag inte är helt ute på cyckeltur ?

Enklast vore väl att bygga en, den ser ju frestande ut att ge sig på efter alla min Moxon-byggen :)

Om dessa "kurzschlussbügels" är "hairpins" överlåter jag åt lingvistikerna att älta :)

Men det är så kort sträcka som de "kortsluter" så i praktiken har du 2 trådar där vågen
mer eller eller mindre kommit i motfas återstår för den 3:e att fungera som strålare?

Detta på 80m, hur det fungerar på 160m orkar jag inte ens börja fundera kring.

Hm, den korta sträckan påminner om byglingen på en J-påle eller en SlimJim......

Detta kräver stora tänkar-mössan, och det är för varmt för den nu :)

Det finns en beskrivning på en vanlig vikt dipol som är försedd med dessa kortslutningsbyglar.
Man påstår där att antennen är extra bredbandig då den på något vis fått ytterligare en resonans pga kortslutningen.

Antennen du länkar till är en variant på "linear loaded dipole" försedd med dessa kortslutningsbyglar.
Troligtvis ett försök till att få antennen extra bredbandig.

/Micke

Kul antenn om den fungerar någorlunda, kompakt och inte helt omöjlig att få upp i en liten trädgård, men jag inväntar med spänning experternas kommentarer på konstruktionen.

En fullängdsdipol för 160 eller ens 80m har i alla fall inte jag plats för, åas är det inga band jag prioriterar heller.

Antennen är i praktiken en "trap-dipol" med resonanser i 80 och 160 m banden. "Trapsen" består av tillbakavikta 1/4-vågsledningar vilka verkar som förlängningsspolar på 160 m á la W3DZZ.

En analys av verkningssättet med en EZNEC-simulering vars resultat bär sannolikhetens prägel finns här som tysk läsövning:

http://funkamateur.de/tl_files/downloads/hefte/2011/HB9ACC_Morgain-Funktionsweise.pdf

Man kan dock diskutera hur stor noggrannheten hos EZNEC blir när strukturer som innehåller ledningar vilka är vikta tillbaka på sig själva ska analyseras.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag misstänkte att det var frågan om "linear loading" av något slag.

Men när "stubben" på detta vis ligger parallellt med den tråd som
ska stråla i antennen så borde den inverka en hel del?

Man hittar varianter på denna antenn där det sitter flera kurzschlussbügels för att tuna de andra banden också.

.....kanske något att simulera och jämföra med raka dipoler på samma höjd.

Vore kul att få till en antenn för 160m som funkar hyfsat.

/Micke

Min tolkning av hur antennen arbetar på 80 resp,160 m är att
om man med "artistens syn" betraktar strömfördelningen på de tre trådarna
på 80 m så går det en framåtgående strömvåg ut från matningspunkten på den översta tråden
medan det går en framåtgående och reflekterad våg på de två andra.

Vektorsumman av fältbidragen från dessa tre vågor blir då fältet från den våg som utbreder sig från matningspunkten, eftersom de två andra vågorna är motriktade och tar ut varandra. Däremot kommer de resonanta längderna att bli påverkade genom bl.a. ändeffekter.

På 160 m kommer inte bidragen från de andra trådarna att ta ut varandra längre, vilket då leder till att strålningsbidraget från den första tråden kommer att motverkas, vilket sänker antennens effektiva längd och därmed strålningsresistansen.
I en förlustfri omgivning stiger även Q hos hela strukturen ganska rejält.

När antennen sitter på realistiska höjder över marken kommer inverkan från markreflexen dels att minska Q eller öka bandbredden, samt dels öka resonansfrekvensen något genom inverkan från den speglade antennen i marken.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag misstänkte att det var frågan om "linear loading" av något slag.

Men när "stubben" på detta vis ligger parallellt med den tråd som
ska stråla i antennen så borde den inverka en hel del?

Dessutom lite konstigt att man inte justerar trådlängderna när man ändå vet att det ska sitta en kortslutning där.

/Micke

EZNEC gillar inte dessa "kopplade" trådar. Man får helt tokiga resultat.
80m ser ut att vara OK och om man skulle vilja köra antennen på 40m så blir den faktiskt helt OK trots avsaknad från resonans.

Verkningsgraden på 160m ser ut att vara väldigt låg.
Gain = 1,56dBi.
Att jämföras med en dipol på 2X18,8m som ger 3,98dBi.

/Micke

Last edited:
Jag letar fortfarande efter den där antennen som endast är 1m lång, resonant på alla
band och som har en gain på minst 6 dBd på varje band.....

Men jag lär få fortsätta leta ;)

Back