Kan detta relä av DPDT-typ vara ett medvetet illdåd av tillverkaren?

SM2GXN

Well-Known Member
Om ni tittar på vilka ben reläspolen respektive kontakter är anslutna till och också måttet mellan spole och stiften för de växlande kontakterna så förstår ni säkert. Under mina ca 35 elektroniska år har jag, av vad jag kan minnas, aldrig sett ett dylikt relä med den pinkonfigurationen, men det kan förmodligen bero på att jag aldrig stött på ett felaktigt sådant.

Visst, jag kan säkert använda ett annat relä och modifiera en del på kretskortet för att allt ska fungera till full belåtenhet, men vill helst inte göra det om jag inte blir tvungen. Reläet sitter inte i någon magisk applikation och med det skrivet så är dess enda uppgifter att växla spänningar för TX och RX plus LF till högtalare respektive modulationstransformator; m.a.o. en AM-sändare.

Har någon av er haft att göra med ett relä med denna, åtminstone för för mig, något udda pinkonfiguration?

HB2-DC12V.jpg

Hej!

Aldrig mött en sådan pin-konfig, vad jag vet skall väl tilläggas...
Kort sagt en smula udda! Hittade en ersättare i Kina så jag beställde 2 stycken så nu är det bara till att vänta - vilket ofta brukar vara en lång sådan då man beställer från de trakterna!

Aldrig sett något åt det hållet heller men som du skriver så går det förstås att fixa när det sitter som det gör.
Jag jobbar som hjälpmedelstekniker och där hittar man en hel del för att göra det knepigt att reparera.
Bland annat en stålsvåg som nätdelen var trasig på här om dagen där plus sitter på ytterhöljet på DC-kontakten och minus i mitten så det är inte bara att byta till en "standard" nät del.
Det finns många "vaktmästare" som lagar sådan och som inte har koll på att det krävs originaldelar för att CE-märkningen skall hålla och det slutar i det fallet med en ny elektronik till vågen som kostar stjortan tyvärr vilket tillverkaren gillar.

Back