Kan detta vara något att ha?

Palle

Well-Known Member
Web Store - M0CVO Antennas

Är denna antenn något att ha eller är det lika bra att bygga en egen?

Tänkte isåfall att montera den på min balkong och längden är sådan att det skulle fungera att ha den på räcket.

Ganska okay pris, det kostar ju att bygga själv också..

// Palle
 
Jag utgår från att det är en "FD-2".

Visst fungerar det med offcentermatade dipoler, se bara till att ha en choke direkt efter balunen.
Jag körde med en FD-3 under min semester med hyfsade resultat men jag förordar ändå vanliga resonanta dipoler.

Har du kommit fram till vilka band du vill köra på från din balkong?
 
Om man inte kan spänna upp ett helt spindelnät med resonanta dipoler byggda av FK från biltema så är nog det där en fungerande kompromiss.

Man kan ju IOFS bygga sin OCF själv också, av FK från biltema om man vill, men en balun kostar ju något den med, och även om man bygger även den själv så kostar kärnan och lådan en slant.
 
Jag utgår från att det är en "FD-2".

Visst fungerar det med offcentermatade dipoler, se bara till att ha en choke direkt efter balunen.
Jag körde med en FD-3 under min semester med hyfsade resultat men jag förordar ändå vanliga resonanta dipoler.

Har du kommit fram till vilka band du vill köra på från din balkong?


Vad är en FD-2?

Ingen aning vilka band jag vill köra på, tyckte den täckte in en hel del bara..

Sitter mest och spanar runt på olika lösningar, vilka band är dom mest intressanta egentligen?
 
Om man inte kan spänna upp ett helt spindelnät med resonanta dipoler byggda av FK från biltema så är nog det där en fungerande kompromiss.

Man kan ju IOFS bygga sin OCF själv också, av FK från biltema om man vill, men en balun kostar ju något den med, och även om man bygger även den själv så kostar kärnan och lådan en slant.

Ett spindelnät kunde varit något, jobbigt bara att montera ner när det blir dax för grill och öl då förstås :)

Vad skall man ha för Balun?
 
Ta en titt inuti en sån där balun-låda och fråga dig vad du får för pengarna och om du inte skulle kunna fixa till en själv som är bättre till bråkdelen av priset.

Du är rätt ute som kollar olika lösningar och frågar Palle, men var kritisk och fundera över vilka som är målgruppen för annonserna du läser. Är det du eller SM2VXJ?
 
Är du ute efter en multiband-antenn behöver den inte vara ett "spindelnät" som SM2VXJ påstår. Den kan bestå av en enda tråd. Men sedan behövs lösningar för att hantera de olika impedanserna för de frekvenser du vill köra.

En balun, som den i din länk transformerar 4:1, men det är ju egentligen bara i ett fall den har rätt förutsättningar, dvs vid 200 ohm. Surfa själv på baluner, det finns mycket att läsa i ämnet och du kommer att finna att de vore roligt att göra en sådan själv.

Det du ska fundera mest över är vilken antenn som är effektivast och mest mångsidig vid de förutsättningar som du har därhemma. Det kryllar av köpe-antenner som fungerar, men som har låg verkningsgrad och ger dålig valuta för pengarna. Vidare tycker jag att man i första hand ska välja en symmetrisk antenn, då slipper man riskera störningar för andra och annat ofog.
 
Ta en titt inuti en sån där balun-låda och fråga dig vad du får för pengarna och om du inte skulle kunna fixa till en själv som är bättre till bråkdelen av priset.

Du är rätt ute som kollar olika lösningar och frågar Palle, men var kritisk och fundera över vilka som är målgruppen för annonserna du läser. Är det du eller SM2VXJ?

Vem är SM2VXJ om man får fråga?

Det är helt riktigt att det går att bygga en själv till en billigare peng, det är väl lathet som när mitt trålande på internet :)

Finns det någon bra sidan för gör-det-själv saker som man kan få inspiration från?

Bygga saker är kul!
 
Äsch.. SM2VJX har bara andra tankar än mig och jag kan inte låta bli att driva lite med honom ibland. :)
Särskilt som han ofta hugger emot när man föreslår eget hantverk...
 
Last edited:
Jag skulle vara mycket kritisk till marknadsföringen av den antennen. Om den klarar alla de banden med lågt SVF så beror det antagligen på att den har stora förluster.
När jag bodde i lägenhet körde jag med en 20 meter lång ändmatad tråd, från balkongen. Den andra änden hissade jag upp i ett träd. Med värmeelementet som motvikt (rekommenderas inte av någon) så gick det som tåget. Antennen stämdes av med en enkel, hemmagjord, Z-match.
 
Du har ju nyss fått kurslitteraturen för att plugga till amatörradiocertifikat. Titta där så finner du åtminstone grundformel för att tillverka en dipol för ett band. Börja där, det är busenkelt och ger dig tillfredsställelsen att ha gjort en antenn själv. Du kommer att få en del insikter om antennteori genom detta enkla.

Därifrån kommer massor av frågor att väckas. Impedans, anpassning, transmissionsledning osv. vilket leder tillbaka till den grundläggande elektroniken, kondensatorer, spolar, pi-filter osv.

Du har börjat en resa Palle, och själva resan är viktigare än målet.
 
Äsch.. SM2VJX har bara andra tankar än mig och jag kan inte låta bli att driva lite med honom ibland. :)
Särskilt som han ofta hugger emot när man föreslår eget hantverk...

Jaha då förstår jag, blir så ibland :)
 
Det där är att gå över ån efter vatten. Köp FK på biltema: Kopplingsledning - Biltema

Klipp till och bygg symmetriskt istället. Du får flera antenner för motsvarande $ 46.

Det tolkade jag som ett råd att klippa till flera resonanta antenner för ett band vardera.

Det var inte det han frågade efter, det var en antenn(tråd) från balkongen som man kan köra flera band på.

Att då rekomendera att klippa till flera resonanta antenner tolkade jag som ett spindelnät ut från balkongen, vilket inte var det som efterfrågades.

Lika lite som monobandyagis på separata master.

Även jag föreslog ju att man kunde bygga själv, (av FK från biltema) men la till att köpesantennen inte blir speciellt mycket dyrare om man måste köpa allt material.
Bland annat balunkärnor har jag haft svårt att hitta "nästan gratis" (för det har jag flera gånger fått höra att dom kostar) i synnerhet om man inberäknar frakt.
 
Last edited:
Det är väl bara vanliga runda ferrit kärnor som man använder till en Balun?

I så fall finns det ganska billiga på ebay vid en snabb koll..
 
Jo, men här har vi en kille som är ett enkelt offer för marknadsföring samtidigt som han har ett intresse för att lära sig. Det kanske är lämpligt att börja rätt och samtidigt enkelt. De flesta av oss (inte minst jag) har mycket att lära och tyvärr är livet för kort och hjärnan för dålig ..

När jag i begynnelsen i okunnighet ställde en fråga till min mentor om antenner slängde han till mig ett Smith-diagram. "Här, kolla själv", sa han. Först långt senare fann jag att han bara skojade med mig men just där och då blev jag närmast förtvivlad...:confused:
 
mmm... rusa inte iväg nu. En "vanlig" ferritkärna har bestämda egenskaper som gör dem anpassade till en särskild uppgift. Det går inte att ta vilken ferrit som helst.

Surfa efter ett litet gratisprogram, "Mini ring core calculator" där finns möjlighet att labba virtuellt med spolar och ge en uppfattning om vad lite man begriper och behöver ta reda på.
 
Jag är skeptisk till denna antenn.
Vid simulering får jag bara 2st resonanser mellan 14 och 30MHz.
Kanske är det nåt magiskt med deras 4:1-balun.

M0CVO HW-20HP.jpg

/Micke
 
FD-2? Menar ni inte FD-4. En bra antenn, ungefär som min konstlast i garaget, men den ställer inte till problem i mitt nätaggregat och jag bränner mig inte heller på handpumpen (den har jag ju monterat bort, javisst ja...glömde det) :)
Det är intressant att se på köpeantenner kontra görasjälvantenner. De blir lika bra plus kunskaperna man får. Vad jag närmaste kommer att tänka på är att mycket pengar = köpa medan lite pengar = göra själv.
Nå, den som gör själv blir klok medan den som köper blir mindre klok. Kan det verkligen vara så att finansmogulerna inte är kloka? Jag ska fundera lite mera på det. Det kanske är just så?
 
FD-2? Menar ni inte FD-4. En bra antenn, ungefär som min konstlast i garaget, men den ställer inte till problem i mitt nätaggregat och jag bränner mig inte heller på handpumpen (den har jag ju monterat bort, javisst ja...glömde det) :)
Det är intressant att se på köpeantenner kontra görasjälvantenner. De blir lika bra plus kunskaperna man får. Vad jag närmaste kommer att tänka på är att mycket pengar = köpa medan lite pengar = göra själv.
Nå, den som gör själv blir klok medan den som köper blir mindre klok. Kan det verkligen vara så att finansmogulerna inte är kloka? Jag ska fundera lite mera på det. Det kanske är just så?

Låter riktigt i mina öron, vi går mot ett allt bekvämare konsumtions samhälle och fördummande inte minst,
jag själv är väl inget undantag...

Men det alltid kul att utforska olika ting även om det är "kines skit" :)
 
Back
Top