Kan detta vara något att ha?

Jag är skeptisk till denna antenn.
Vid simulering får jag bara 2st resonanser mellan 14 och 30MHz.
Kanske är det nåt magiskt med deras 4:1-balun.

/Micke

Du kan läsa mer om antennen och balunen i RadCom

Säljaren själv hänvisade till "Please also see the excellent review by Steve Nichols, G0KYA, in the January 2012 edition of RadCom."

Jag vet inte om Steve Nichols, G0KYA är någon större antennexpert, men han kanske kastar lite ljus över dina funderingar.
 
Om FD-2...jag gjorde ett antagande att det rör sig om en windomantenn med 4:1 balun:

FD-4 är konstruerad för 80m som högsta band
FD-3 är konstruerad för 40m som högsta band,
aktuell antenn är gjord för 20m som högsta band,
hence FD-2 :)

Hur som haver, har du någon junkbox att plocka grejor ur för byggen?
Hur var det med banden du önskar köra,
har du någon uppfattning om vilka som är intressanta för dig eller får tiden utvisa vad du fastnar för?
 
Med risk för att låta tjatig....
Den absolut effektivaste lösningen för att kunna använda en trådantenn på flera band är att mata den högohmigt. Dvs med balanserad matare typ stege eller bandkabel. Den högohmiga mataren gör att den missanpassning som förekommer i matningspunkten, och därav swr, har så liten påverkan att den spelar ingen praktisk roll. Det handlar om någon enstaka procent.
Den lösningen ger en högeffektiv på alla band med mycket låga förluster på alla band..
Antennen behöver inte heller vara resonant på något band utan häng upp en så lång tråd Du kan och mata med stege i mitten. Du behöver en avstämmare för balanserad matning vid radion. Mata loopen på samma sätt är också en utmärkt lösning.
Anledningen till att man vill ha en resonant antenn är inte att den strålar bättre utan att man vill uppnå impedansanpassning till koaxens 50 ohm. En oresonant antenn strålar alltså lika bra...kruxet är att uppnå en matning som klarar missanpassning utan höga förluster och det klarar stegmataren.
 
Har sagt det förut, säger det igen: hade det funnits några balanserade tuners, helst auto varianten, till ett vettigt pris att köpa skulle många fler köra stege. Hur enkelt det än är att slå ihop en manuell matchbox, så är det så många som inte vill ge sig på det och/eller inte tror sig om att klara det.

Fanns det några bra billiga köpe tuners på marknaden så skulle många fler köra stege, det är jag helt övertygad om. Man kanske skulle börja tillverka och sälja ;)

Johan / SA3BYC
 
Jag tror att du gör en helt riktig analys här Johan, även om jag på sätt och vis beklagar det. Visst skulle det finnas en marknad för en automatavstämd balanserad tuner, vilket säkert låter sig göras utan större svårigheter med dagens teknik. Kanske skulle ett "joint venture" mellan någon gammal RF-analog-räv och någon digital-yngling vara fruktsam! Tanken kittlar...

73/Lasse
 
Tja Johan, jag köpte en begagnad MFJ-969 rullspole som jag använt i åratal med bandkabel och stege. Den här tunern har en diminutiv transformator med ynkliga ledningar. Ändå klarar den några hundra watt. Rullspolen är ett under av dålig kvalitet, löparhjulet är inte ens runt..
Så visst finns det billiga köpegrejor. SM7CBS konstruktioner på träplatta med egenlindade spolar må ha utseendet emot sig, men funktionen är garanterat bättre än MFJ:s. Priset då? Ja jag skulle tro att man får till några stycken hembyggda för samma pris som MFJ tar.

Ta en titt här: smatcheng PA0FRI visar ett antal versioner av hembyggda tuners. Det behöver inte vara oöverstigligt svårt. Sen väljer man ju själv om man nöjer sig med ett enkelt öppet bygge eller om man vill ha en tjusig apparatlåda.
 
Följdfråga: Hur mycket skulle ni vara beredd att betala för en balanserad ATU som klarar 1kW?
 
Huuu.... Alpha har en som klarar 4 kW men priset...

Missade det där med automatisk tidigare men kanske PA0LL:s konstruktioner skulle vara lämpliga ihop med ett par stegmotorer. Själv skulle jag gärna ha ett sådant här vackert hantverk utan motor för än orkar jag veva och vrida: PA0LL LL-Tuner - YouTube
 
Skjut nu inte mig är ni snälla, då har ni möjligen missförstått (utom -BDZ) vad jag vill peka på. Jag klarar av att bygga något, om jag skulle behöva det, det är jag inte ett dugg tveksam till. Jag har bara inget behov själv nu, har valt en annan strategi för min lilla antennfarm ;)

Jag vill peka på den stora massan, de som oavsett om man tycker det är märkligt att man som sändaramatör ens funderar på att köpa något så "enkelt" färdigt, ändå vill handla från radiobutiken. Så länge inte dom har ett bra alternativ så kommer det att vara trögt i "steg porten" jämfört med hur enkelt det är för dessa våra köpande amatörbröder att mata med koax.

Johan / SA3BYC

Ps. ja vad skulle det kosta att bygga något och sälja? Inte vet jag, har inte räknat på det. Men med tanke på vad det lilla jag hittat ute på olika handelssidor kostar, ja då kanske man seriöst skulle sätta sig och räkna lite på det.
 
Om FD-2...jag gjorde ett antagande att det rör sig om en windomantenn med 4:1 balun:

FD-4 är konstruerad för 80m som högsta band
FD-3 är konstruerad för 40m som högsta band,
aktuell antenn är gjord för 20m som högsta band,
hence FD-2 :)

Hur som haver, har du någon junkbox att plocka grejor ur för byggen?
Hur var det med banden du önskar köra,
har du någon uppfattning om vilka som är intressanta för dig eller får tiden utvisa vad du fastnar för?


Någon junkbox har jag inte (ännu) så det får bli att köpa allt.

Jag har ärligt talat inte en aning om vilka band som skulle vara intressanta och mottager gärna tips!
 
Nej jag förstår vad du menar Johan, men det finns faktiskt färdiga tuners, även automatiska, att köpa. Problemet är att de är svindyra. Marknaden är helt inriktad på apparatur för 50 ohms koaxialkabel, där finns ett enormt utbud av skiftande kvalitét och pris.

Den här tråden inleddes av Palle som undrade över en osymmetrisk köpe-antenn. Såna är ett fint exempel på vad marknaden erbjuder. Ett billigt koncept till ett billigt pris för en billig köpare... Du Johan har ju knåpat ihop mer antenner än mig, måntro vad de skulle ha kostat dig om du köpt dem?

Jag skulle tro att du kunde tjäna en slant på att erbjuda dipol-byggsatser till en billig peng om du marknadsför dem på rätt ställen. Stoppa in två färdigklippta bitar tråd, tre isolatorer, en sockerbit och några meter billig koax i ett flashigt paket. Sen kan du erbjuda uppgraderings-kit med endast ett par bitar tråd för nån annan frekvens.

Skicka mig en peng när du kommit igång med försäljningen som tack för idén. :)
 
Last edited:
Har du nån radio än Palle? I så fall släng ut en tråd av valfri längd bara för att lyssna, du får absolut inte sända på den då du riskerar att fördärva radion. Men lyssna kan du på vilken tåt som helst. 80, 40, 20 och 10m banden kan du lyssna på t.ex. När du går kursen får du veta att dessa band har olika egenskaper beroende på årstid och hur vi befinner oss i solfläcks-cykeln, samt även hur långt man når och hur antenntråden bör se ut för respektive frekvens. Det finns förstås många typer av antenner men trådantenner är liksom själva urmodern i antennsläktena.
 
Jag vill peka på den stora massan, de som oavsett om man tycker det är märkligt att man som sändaramatör ens funderar på att köpa något så "enkelt" färdigt, ändå vill handla från radiobutiken. Så länge inte dom har ett bra alternativ så kommer det att vara trögt i "steg porten" jämfört med hur enkelt det är för dessa våra köpande amatörbröder att mata med koax.

Johan / SA3BYC

Ps. ja vad skulle det kosta att bygga något och sälja? Inte vet jag, har inte räknat på det. Men med tanke på vad det lilla jag hittat ute på olika handelssidor kostar, ja då kanske man seriöst skulle sätta sig och räkna lite på det.

Jag tror helt klart att det finns en marknad!

Många som bor i lägenhet (och även andra) kan nog snirkla ut en (eller flera) tunna koax någonstans utan att det blir allt för mycket liv, och en mångtrådig kabel till en liten antennväxel, styrning till avstämmaren och eventuellt en rotor.

Men att dra ut en öppen stege som fladdrar i vinden är inte lika estetiskt tilltalande för många, och ibland rakt av omöjligt.

Men kunde man dra ut en tunn koax och en styrkabel till vinden på hyreshuset, eller ett träd i trädgården, och där gömma en antennväxel och en avstämmare i en diskret låda så kunde man kanske ta sig vidare med en koax och en kortare stegmatning till två olika antenner så skulle man täcka ett stort behov tror jag.

Styrboxen inne behöver ju inte vara märkvärdigare än en omkopplare mellan antenn A/B och en återfjädrande knapp för "Tune" och en lysdiod som talar om när den tunar/har tunat klart.

LDG har en koax in/koax ut autotuner för 250 dollar något, skulle man dessutom ha en utgång för stege på den tror jag man skulle ha en storsäljande produkt.

För dom som måste smyga ut en koax diskret behöver ju oftast en diskret antenn som går (hyfsat) på alla band.
 
Har du nån radio än Palle? I så fall släng ut en tråd av valfri längd bara för att lyssna, du får absolut inte sända på den då du riskerar att fördärva radion. Men lyssna kan du på vilken tåt som helst. 80, 40, 20 och 10m banden kan du lyssna på t.ex. När du går kursen får du veta att dessa band har olika egenskaper beroende på årstid och hur vi befinner oss i solfläcks-cykeln, samt även hur långt man når och hur antenntråden bör se ut för respektive frekvens. Det finns förstås många typer av antenner men trådantenner är liksom själva urmodern i antennsläktena.


Har ingen radio än, helt förlorad i djungeln och väntar på övertids pengen skall trilla in

Det får bli något sådant, lyssna och känna av så gott det går, sen bygga något mer seriöst..

Tråd från biltema är ju ganska billig dessutom :)
 
En sak som jag funderar på är vad är det man bör tänka på när man håller på och experimenterar med antenner och dyl. är vad skall man tänka på så ingen skada sker med radion?

Ställde frågan i en annan tråd men vet inte om någon uppfattade det
 
Ett råd Palle, lyssna på "farbröderna" här och skaffa dig något att lyssna på så snart du kan. Tillsvidare så är SDR mottagaren en himla bra början. Att det sedan finns en hel sjö med sådana att lyssna på över hela världen är inte heller tråkigt, men börja med Mora för då får du en uppfattning om vad som kan höras här från din hemmafront i Sveriges avlånga ;)

Funkar med en enkel tråd för att lyssna, men blir så grymt mycket bättre med en antenn som är tillklippt och anpassad för ett visst band. Det är dit du vill, det kan jag lova. Jag har som -ZBB antyder klippt ihop å provat så himla mycket trådantenner sista året att det nästan är löjligt. Har på det viset lärt mig så himla mycket och det är jag väldigt glad för. Att experimentera med trådantenner kostar en spottstyver om man köper till exempel Biltema's kopplingstråd, sågar lite isolatorer av plastskärbräda som mystiskt försvinner från köksavelningen där hemma, koax hittar man med lite tur till bra pris på Tradera och DX-torget

Så har jag gjort, har iofs även handlat lite antenn isolatorer, skruv, kabelskor å sådant också, men för småpengar. Av detta har jag nog byggt och testat en 50-60 olika antenner sedan förra våren. Av detta sitter det nu uppe tre stycken Inverted-V dipoler för 80, 40 och 20m. Tre enbands Delta loopar för 17, 15 och 10m, samt en horisontell loop på 80,5 meters längd för att lyssna och köra 80 och 40m. Hur mycket detta skulle kostat att köpa vet jag inte? Men jag har garanterat inte lagt ut mer än 7-800 kr på materialet för hela antennparken, ja förutom koaxerna in till min lilla radiohörna då.

Är ju lycklig att bo ute i fjället så jag har plats för så mycket tråd runt huset, du har säkert andra förutsättningar. Men ta ett eller två band i taget och prova antennbygge för, på det viset lär du dig, samtidigt som du får en känsla för hur banden fungerar. För det varierar inte bara med tiden på dygnet, utan i allra högsta grad med årstid också.

När du börjat experimentera och testa några olika trådvarianter så får du en annan blick för vad du kan göra utifrån dina förutsättningar. Du kommer om du har lite fantasi också att få en massa ideér till "tokiga" försök och varianter mens du håller på. Du kommer aldrig att bli helt nöjd, man blir nämligen aldrig helt klar med antenner, men det är ju det som är en del av nöjet med att vara radioamatör.

Kör hårt, köp en stor rulle kopplingstråd, lite smått och gott, det vill säga något att såga isolatorer av och så en bit koaxkabel (förlåt CBS et al, men det blir enklast så) och en himla bra avbitartång! Sedan kör du! när du undrar så söker du i trådarna här, det mesta du kan tänkas fråga om har någon (sista året är det nog jag ... ) redan frågat och är det ändå något du undrar över så frågar du här på forumet.

Lycka till! du har en sån massa kul framför dig att jag nästan blir avundsjuk ;)

Johan / SA3BYC

Ps. man slutar aldrig när man bitits illa av antennbyggar flugan ... nästa sommar skall jag ge mig på vertikalantenner på allvar, byggda med tråd förstås och förhoppningsvis hinner jag börja experimentera lite med någon riktantenn också. Quadar kan man ju bygga med tråd ...
 
Johan,

får jag kittla dig med att du provar en four square av tråd för 40 eller 80m - det är grejer det! :)
15-20dB F/B och 4-5 dB gain, jämfört med en single vertikal!

/Lasse
 
Last edited:
Back
Top