Kan detta vara något att ha?

En sak som jag funderar på är vad är det man bör tänka på när man håller på och experimenterar med antenner och dyl. är vad skall man tänka på så ingen skada sker med radion?

Ställde frågan i en annan tråd men vet inte om någon uppfattade det
Du kan nästan inte göra något som skadar radion om du håller dig till att lyssna. Det är om du trycker på sändarknappen det händer grejer! har du då en totalt oanpassad och tokig antenn för den frekvens sändaren står på kan du teoretiskt skada radion.

Säger teoretiskt eftersom de flesta radio som tillverkats och sålts de sista 10-15 åren (stämmer det något så när ni som varit med ett tag?) har inbyggda skydd mot just sådana misstag. Ett snabbt tryck på mikrofonen av misstag bör inte kunna ställa till någon skada och sända några längre perioder skal du ju ändå inte innan du är klar med kursen och fått ditt tillstånd. Tills dess har du nog lärt dig så mycket mer att du vet vad man kan, inte kan, bör och inte bör göra med radion ;)

Är väl nästan bara ett åsknedslag i eller i närheten av din tråd som kan skada radion annars! Då vet du nu att när du inte lyssnar och använder radion och det är årstid för åska så kopplar du bort antennkabeln från radion.

Johan / SA3BYC
 
Johan,

får jag kittla dig med att du provar en four square av tråd för 40 eller 80m - det är grejer det! :)

/Lasse
Har för mig att du försökt fresta med det tidigare ;) hi hi Jo det skulle smaka smultron, men inte ens jag har hur mycket plats som helst. På ritbordet ligger nu ett förslag till en av mina egenhändigt designade trämaster som blir 14-15m hög. På ena sidan blir det en trådvertikal för 40m och på andra sidan en tråd för 80m i form av en L-vertikal. Kan möjligen tänka mig att experimentera lite med en 80m variant med någon sorts "top hat" istället, vi får se.

Båda får eleverade radialer för att slippa dra ut kilometervis med tråd som älg och ren kan snubbla på ... För att inte tala om ungbjörnen som setts bara en 2-300m från min tänkta antennplats, honom skall vi inte snärja in i DL tråd ;)

Johan
 
Jamen du har ju gott om träd omkring dig har jag förstått. Du får stega upp lämpligt avstånd mellan 4 st som får bli trådbärare.

För övrigt körde jag sönder en hyfsat ny vhf-station i förra veckan pga kortis i en klämskadad koax. Så apropå idiotsäkra stationer så finns här osäkrade idioter..
 
Jamen du har ju gott om träd omkring dig har jag förstått. Du får stega upp lämpligt avstånd mellan 4 st som får bli trådbärare.

För övrigt körde jag sönder en hyfsat ny vhf-station i förra veckan pga kortis i en klämskadad koax. Så apropå idiotsäkra stationer så finns här osäkrade idioter..
Problemet med träden tror jag är att min höjd öh i kombination med rätt blåsigt läge ger träd som dels inte är så höga, dels relativt smala och klena om dom tagit sig några meter, inget att klättra i alltså. En 40 m vertikal kanske, en för 80 m knappast möjligt.

Appropå sönderkörd VHF station så skall man akta sig för sånt som VHF ... riktiga radioamatörer kör kortvåg ;) (och om nu någon inte skulle fattat det, så innan ni ger mig på moppo, det var ett försök att vara lite ironisk!!)

Nu har det blivit väldigt mycket OT ... så för att åtminstone något återföra tråden till Palles frågor och ge något gott råd så kan vi väl därför ge Palle rådet att så fort det börjar gå mot signal och att bli Qrv, ja då gäller det att handla stående vågmätare som Alltid skall vara inkopplad och väl synlig! så kanske sådant tråkigt kan undvikas. För inte sitter man väl kvar med knappen intryckt om man ser att swr mätaren parkerat stadigt i bortre högsta mätvärdes hörnet?

Johan
 
Har sagt det förut, säger det igen: hade det funnits några balanserade tuners, helst auto varianten, till ett vettigt pris att köpa skulle många fler köra stege. Hur enkelt det än är att slå ihop en manuell matchbox, så är det så många som inte vill ge sig på det och/eller inte tror sig om att klara det.

Fanns det några bra billiga köpe tuners på marknaden så skulle många fler köra stege, det är jag helt övertygad om. Man kanske skulle börja tillverka och sälja ;)

Johan / SA3BYC

Instämmer För en tid sedan hade jag en ic-706 med extern autotuner ah-4. ah-4 satt ute vid en vertikal. Väldigt bekvämt att stämma av på en eller ett par sekunder. . Koax, men små förluster i och med att tunern satt ute vid antennen.

Det skulle vara suveränt om det fanns en liknande, men balanserad tuner! Då skulle kunna slippa stege i de fall tunern går att montera direkt vid antennen, och ändå få en multiandsantennsystem utan nämnvärt med förluster. Alternativt ha en lagom lång stege till den punkt där balanserade autotunern sitter, och därefter koax.

Jag tror en sådan balanserad tuner skulle kunna vara en storsäljare. Tror det finns behov av en 150W-variant och en 1500W-variant.

Sture
 
Det kan nog vara på sin plats med en förklaring av vad en offcentermatad dipol, eller som man ofta säger, en "Windom" är. Egentligen är Windom och OCF-dipol två olika antenner, men i dagens läge menar man oftast en OCF-dipol när man säger en Windom. En Windom-antenn har en enkelledare som matarledning, medan en OCF-dipol mestadels matas med koaxialkabel eller undantagsvis med stege (tvåledare). Idén bakom en OCF är att man flyttar matningspunkten från mitten till en tredjedel (ca) från ena änden och därigenom erhåller en matningsimpedans som ligger runt 200-400 Ohm på flera band. Den skall vara en halv våglängd lång på det lägsta bandet (i frekvens) man vill ha. Så om 20m är det lägsta bandet, så blir den ca 10m lång. Eftersom matningsimpedansen är 200-400 Ohm, så behövs en transformator (balun?) för att koppla ihop matarledning och antenn. Och eftersom man inte matar den på mitten så blir strömmarna i matningspunkten inte balanserade (symmetriska). Det kan därför också behövas en 1:1-balun (choke) för att ta bort HF på utsidan av koaxen.
Jag byggde i somras en OCF-dipol för 80-10m som jag har fått att fungera bra. Utom på 30 och 15 m. Jag har en 4:1-balun av guanella typ med två kärnor, och en 1:1 balun närmast matarkabeln, i matningspunkten.
Följande artikel som jag tycker förklarar det hela bra, använde jag mig av.
http://www.designerweb.net/downloads/OCF-dipoles.pdf
 
Last edited:
Har precis byggt om S-macthen med en rullsople i stället för bromsröret. Spolen är på 28µH, bromsröret var på 6µH.
Nu är det enklare att matcha ner till 1:1 på alla band.

Den gamla varianten hade en fast spole med klämma. Det är faktiskt enkelt att bygga, men jag förstår om man inte känner sig säker på det. Be någon om hjälp.

Blev inspirerad av PA0FRI att byta till rullspolen.
 

Attachments

  • IMG_2104.jpg
    IMG_2104.jpg
    48,4 KB · Views: 93
  • IMG_2105.jpg
    IMG_2105.jpg
    55,2 KB · Views: 121
  • atu1.jpg
    atu1.jpg
    82,8 KB · Views: 126
Last edited:
Hejsan Lasse, Johan, Sture m fl!
Ja jag håller med. Tänk så enkelt det vore med en färdig ATU för balanserad matning. Sådana finns men är grymt dyra. Uppåt tio tusen spänn! Just nu går jag en arduino-kurs på KRAS-utbildningen och hoppas det så småningom leder till en automatisk balanserad avstämmare. Vi är flera som är inne på det spåret så får se vem som hinner först.

Samtidigt kan känna en viss sorg över att inte folk vågar/kan ge sig på att bygga en vanlig enkel manuell S-match Både Sture, SA5A och Lasse, SM3BDZ har gjort det: Båda är nöjda med resultatet så vitt jag vet. Det finns ju så många fina beskrivningar på PA0FRI:s hemsida och även på KRAS:s hemsida. På den senare har jag gjort detaljerade beskrivningar hur man kan göra.
Jag vill också be om ursäkt för att jag just nu inte kommer ihåg namn och call på alla andra som jag vet byggt en s-match. Däremot minns jag flera av reaktionerna.
Skåningen sa: Varför i h-vete har ingen berättat om detta förrut? Det är ju en helt ny värld som öppnar sig. Ända sen 1970-talet har jag hållit på och först nu serverar Du lösningen!
Eller som stockholmaren sa: Genom stegmataren fick jag i gång min stora loop på höjden 50 meter bort. Den går otroligt bra. Eller han i mälarregionen med cert från 60-talet: numera har jag en stegmatad loop vid sommarstugan också. Sandvikaren likadant. Det finns en ham i stockholms skärgård också som är alldeles lysisk. De är rätt många som byggt och använder s-matchen då jag tänker efter.
Så! Gå åstad och bygg dig en manuell s-match. Det ger en bra erfarenhet för framtiden. Kolla min beskrivning på KRAS:s hemsida. Har Du undringar så sänd mig ett e-brev direkt så snackar vi om saken.
Lycka till!
Tore SM7CBS
 
Se där! Bjarne, SM7FBJ, glömde jag nämna!
Jag vill minnas att Du köpte stegpinnar av mig?
Snyggt bygge! IKEAS limfog som bas för träelektroniken?
Tore
 
Njae...jag har inte köpt stegpinnar av dig Tore, men vi har ju träffats vid ett av ERS's årsmöten. Jag kör med 300 Ohms stege. Det är dock ditt "fel" ett denna stegmatare kom till från början......;)
 
Det är faktiskt enkelt att bygga, men jag förstår om man inte känner sig säker på det. Be någon om hjälp.


Samtidigt kan känna en viss sorg över att inte folk vågar/kan ge sig på att bygga en vanlig enkel manuell S-match Både Sture, SA5A och Lasse, SM3BDZ har gjort det: Båda är nöjda med resultatet så vitt jag vet. Det finns ju så många fina beskrivningar på PA0FRI:s hemsida och även på KRAS:s hemsida. På den senare har jag gjort detaljerade beskrivningar hur man kan göra.

Attt bygga något som ser ut på bilderna här ovan, det är säkert lätt, och är man nöjd med det utseendet så är ju allt gott och väl.

Det kanske funkar om man har sitt hobbyrum i källaren brevid oljepannan eller så, men jag har min radio i vardagsrummet och vill därför ha så lite grejor som möjligt som syns, så få kablar som möjligt och gärna enhetligt utseende, och koax ut är ett måste.

Det är därför jag efterlyser en remotetuner med så liten manöverbox som möjligt, gärna kombinerat med (eller utbyggbart med) en antennväxel så man kan växla mellan den stegmatade, eller få ut en koax till någon annan antenn.

Jag tror (och vet) att flera andra amatörer, framförallt dom som bor i hyreshus, har ungefär samma förutsättningar.
En koax och en styrkabel ut, och så liten och diskret manöverenhet som möjligt.

Jag vet att både Yaesu och Icom har egna modeller av autotuners, som funkar med några av deras egna riggar, men vad som behövs är något som funkar till alla märken och modeller, även äldre radios och hembyggen.
 
SM2VJX.
Ja så ser ju verkligheten ut för oss alla. Mer eller mindre. Det handlar om val mellan flera olika parametrar. Xyls och grannars åsikter, intresseinriktning, mm. I bland får man avstå från den bästa lösningen för att bibehålla estetiken.
Det jag beskrev var den kanske bästa lösningen om man vill klara sig med en trådantenn för alla band. Du behöver en enda antenn och därmed en enda bandkabel. Du kan utesluta antennväxeln. Använder man en 300 ohms bandkabel så är den inte så mycket synligare än en RG58. Den bandkabeln är nästan i klass med stegen. Åtminstone på de lägre banden.
Bilden Du såg av s-matchen som SM7FBJ byggt är ju bara en variant.
Den liknar mycket mina egna prototyper och jag nöjer mig med dem eftersom de fungerar så bra och trots att jag inte sitter i pannrummet. Utseendet är för mig underordnat. Men den kan naturligtvis byggas in i en snygg lackad låda med snygga proportioner. Den egna fantasin är begränsningen.
Men som sagt. Smaken och intresset varierar i hög grad bland oss amatörer också.
Tore SM7CBS
 
Last edited:
SM2VJX.
Ja så ser ju verkligheten för oss alla. Det handlar om val mellan flera olika parametrar, xyl, grannar, Intresseinriktning, mm. I bland får man avstå från den bästa lösningen för att bibehålla estetiken.
Det jag beskrev var den kanske bästa lösningen om man vill klara sig med en trådantenn för alla band. Du behöver en enda antenn och därmed en enda bandkabel. Du kan utesluta antennväxeln. Använder man en 300 ohms bandkabel så är den inte så mycket synligare än en RG58. Den bandkabeln är nästan i klass med stegen. Åtminstone på de lägre banden.

Jag, fast KOAX UT UR HUSET är ett absolut krav från mig, jag varken kan eller vill försöka snirkla ut en bandkabel/stege från mitt vardagsrum.

Möjligen om den hade gått att klämma i fönstret bakom radioplatsen, men med aluminiumkarmar/fönster är det inte en möjlighet, sen var det estetiken med fladdrande bandkabel över gården som inte var så tilltalande.

Så KOAX UT, en fjärrstyrd avstämmare och några meter stege/bandkabel från avstämmaren till antennen är vad jag kan och vill ha, antennväxel var mest en bonus att bygga in i utomhusdelen för att slippa dra ut flera koax ur huset, för visst vill man ha möjlighet att ha flera antenner, en beam kanske?

Det kan ju inte vara bara jag i hela världen som skulle upskatta en sådan lösning?

Man skulle ju kunna ta hela spikbrädan med rullspole och vridkonding och stoppa in i en plastlåda och komplettera med två motorer som vrider på kranarna, men det borde gå att göra bättre än så om man konstruerar för fjärrstyrning från början.
 
Last edited:
Många önskar sig nog en balanserad remotetuner som kan monteras där den ska, d.v.s. i matningspunkten på antenen. Sedan kan balanserad två och fyrledare vara nästan hur optimal som helst. Tyvärr stupar det på att ingen är beredd att betala vad det kostar. Även om det finns remotetunrar för $250, så krävs det mer än att byta anslutningsplinten för longwiren till två polskruvar för att det ska bli balanserat. Inte heller röcker det med att stoppa i en 4:1-balun med en ringferrit innanför. Nära dubbelt så mycket grejer ska till och priset lär öka mer än så. Tyvär lär drömmarna om en balanserad remotetuner för $250 eller 1995:50kr försvinna ganska snabbt. "Tänk om nån kunde bygga en till ett rimligt pris", hör man ofta. Men hur man ska få ihop det i slutänden vet ingen. Barnarbetare? För när det blir diskution om att nån ska dra igång en tillverkning här i landet, så vill ju alla ha sina vanliga industrilöner minst. Lokalkostnad? Tja det borde väl gå att slänga ihop på köksbordet när frugan är på jobbet eller är och handlar? Nej givetvis.. Det går ju inte..

FUD borde kunna ge exempelkalkyler. Själv är jag inte egen företagare.
 
Jag surfade lite i ämnet. Och jovisst finns det innovativa lösningar för en fjärrstyrd balanserad tuner till rimliga pengar. Men då krävs förstås ett engagemang som är lite större än att köpa en fin plastlåda på internet. Tyvärr är det nu så att det man inte har i vilja får man ha i plånboken.

Kanske vore drömmen att det vore som när vi beställde ett parabol-TV abonnemang. Alltsammans kom i en låda som vi inte ens behövde öppna själv. Dagen efter kom nämligen en installatör, packade upp alltsammans och satt upp parabol och drog en kabel genom väggen. Därefter packade han upp mottagaren, anslöt den till TV:n och installerade kanalerna. Slutligen fick vi en liten kurs kring fjärrkontrollen.

Ytterligare en affärsidé för nån driven radioamatör. Sälj amatörradiopaket all-inclusive vetja, det finns nog en marknad nu...:)
 
RNA de FUD
Ingen idé man kommer på nuförtiden har inte prövats tidigare. Lite tråkigt men tyvärr sant.
Om man skulle försöka sig på en affärsidé med en tuner, vilken som helst, så måste den kunna konkurrera med konkurrenterna. MFJ (More Fucking Junk....elakt sagt av en engelsman i butiken för många år sedan) har de billigaste lösningarna och ett stort utbud. Ägaren är kines och har stor insikt i hur man förvandlar bl a mekanik till pengar.

Om man inte räknar in sin egen arbetstid så är det materielen + avance + moms. Dessutom måste man tänka på garantiåtagandet. Det finns ingen produkt i världen som inte någon gång träffar en ny ägare som hittar fel. Det står till och med i den heliga skriften att "den som söker skola finna" vilket i det här fallet innebär att en kritisk nykund fingrar sig igenom alltsammans och hittar fel efter fel. Som man måste bemöta och ställa till rätta. Det utmynnar normalt i att man förändrar sin grundkonstruktion och den blir hela tiden dyrare och dyrare.

Nej, vet ni, bygg var och en själv istället! Det ger mycket mera glädje och en oerhörd tillfredsställelse när man är klar och ser att det blev bra. Då får det ju dessutom lov att se ut hur som helst, utan lackad front och fina lådor :)

Redigerat:
Jag glömde nämna att det finns ett mycket intressant ämne som man kan studera. Egenprogrammering av PIC eller AVR. Det är ganska enkelt att komma igång. Det är dock en lång inlärningskurva, men vi radioamatörer ger oss väl inte bara för att det är lite svårt, eller hur? Jag håller just nu på med ett litet projekt för att åstadkomma automatavstämning på mitt gamla Henry 4K Ultra. Stegmotorer köper man billigt från andra sidan havet. Det är själva programmeringen som roar mest medan slutresultatet lär komma av sig själv, på sätt och vis.
Kan det vara nåt för en fjärrmonterad matchbox? Ideér är alltid roligast när de är lite besvärliga :)
Titta på Microchip's MPLAB. Det finns trevliga nybörjarsatser att köpa på Kjell&Company för en struntsumma i sammanhanget. Kretsarna kostar i det närmaste noll och ingenting och endast fantasin sätter gränserna.
 
Last edited:
Back
Top