Kan DreamHack ge utbildning... ?

SM7MCD

Well-Known Member
I tråden "varför?" citerade -RVV mig och skrev:

Lyfter man blicken och tittar lite på vad teknikintresserade ungdomar ser som "häftigt" så är certifieringar av olika saker något som ger status. Att vara certifierad från CISCO är status och ger beundrande blickar etc. på samma sätt som vi satt och tyckte det var häftigt att träffa kunniga yrkesmän som var "telegraftekniker" eller "transmissionsingenjör" mm.

Spännande.
Våra erfarenheter skiljer sig åt diametralt. Där jag verkar inom IT ses Cisco (m fl) certifieringar som nästan bara ett marknadsförings-trick.

Eftersom jag inte på något sätt kan kallas ung längre så kanske skillnaden ligger i åldersgrupperingen? Om det är som du säger så sätter ungdomarna betydligt större värde på certifieringar än vad vi gamla gubbar gör.

I så fall är det ju enormt viktig info som direkt kan applicera på vår hobby.

73 de SM0RVV

Jag var på DreamHack summer 2012 i söndags och tittade runt en del hur man löser hanteringen för all nätverkskommunikation för ca 12000 enheter och en kommunikationskapacitet utåt som tangerar världsrekord.

Bland de 10000 ungdomar som är där och spelar finns det en del som är där för att de finner tekniken intressant. Det var en strid ström av 12 - 16-åringar som stannade till och tittade på de tre stativ som förmedlade all kommunikation och det var många ansikten där man kunde se drömmar om att få arbeta med liknande häftiga system.

Säg att man kan identifiera ett antal hundra ungdomar med ett gediget och begynnande teknikintresse att koppla och förbättra teknisk utrustning för höga frekvenser. Skulle det inte vara intressant att försöka attrahera dessa ungdomar genom att visa möjligheter med amatörradiohobbyn?

Har lekt lite med tanken att hitta ett koncept för att presentera något på DreamHack, funderar i termer som "Remotestationer", "programmera kod för listig kommunikation", "häftiga apparater", "bältesradio", "egenbygge" etc.

Jag noterade att de flesta viktiga personer i kategorin "Crew" använder bältesradio på ett mycket proffsigt sätt, dvs man programmerar ett antal menyer som motsvarar den servicefunktion man har, sedan hamnar radion i bältet och monofonen hänger över axeln. precis som radiosystemen används inom stora processindustrier mm.

Dessa servicepersoner (Crew) har en väldigt hög status bland de som är teknikintresserade och aldrig att de får frågan om varför de inte har en smartphone i stället för radio... sällan ifrågasätter någon deras auktoritet, en auktoritet som i huvudsak är grundad på gedigen kunskap...

Jag är övertygad om att om vi ser examinationen och den tillhörande utbildningen med moderna idéer och nya perspektiv, då kommer vi inte att behöva ändra i vår definition av hobbyn, det räcker att vi ser och presenterar hobbyn med nya ögon.

Vi som etablerade hobbyutövare och SSA som organisation är som pensionärsorganisationer som bara är sååå långt borta från ungdomar och deras intresse att bygga kunskap... :eek:
 
Back
Top