Kan förluster ge antennvinst?

SM7MCD

Well-Known Member
I dag på morgonen har jag mätt förlusterna i ett par S-matcher och jämfört med andra mera vanliga matcher. Vid mätningen så kopplades två lika matcher och stämdes av så att impedansen gick från 50 – 600 ohm och sedan tillbaka 600 – 50 ohm, all effekt fick sedan gå till en Cantenna konstlast.

Det som är ganska märkligt är att vanliga T-, Z- och L-matcher uppvisade ca 10 % förluster, medans S-matchen visade på ca 8 % signalvinst! Genast trodde jag så klart att det rörde sig om ett mätfel, men vid förnyad mätning så blev S-matchen kallare vid ökad effekt, men mest märkligt var att konstlasten som är nedsänkt i en hink med olja började rinna över längs kabelns utsida. Troligen är det den övertaliga HF-signalen som flyter som en osymmetriström längs mataren.
Det skulle vara kul att se om andra upplever samma sak, det räcker med att ta två matcher och sätta dem i serie, i mottagning så får man minst 3-4 S-enheter högre signal. Nu inser vi så klart att det är lite fuskigt att få så mycket extra effekt, därför kommer jag att ge rapport med ett tillägg av ett DS = dubbel S-match. Ex: 579DS, eller 57DS.

Framöver kommer jag att testa om effekten förstärks av att spolen behandlas av antennvax, det har ju tidigare visat sig att det går att få SVF under 1 om mataren är behandlad med antennvax. En snabb överslagsräkning ger att med en kombination av dubbla S-matcher och antennvax så borde det vara möjligt att läsa så svaga signaler att de egentligen inte finns. Funkar detta så kommer jag att ge rapport med negativa S-värden och med tillägget V för vax. Ex: 5-79DSV, eller 5-7DSV.
 
Den här gången låter det faktiskt bättre än förra årets kluring, men det går säkert att utveckla resultaten...
 
Last edited:
Jag har en burk transmatchvax liggandes om nån vill ha en klick.

Jag har även en tub med italiensk mikrofonolja men jag upplever att det blir mer skrikig modulation så jag använder inte den.
 
Fantastisk uppfinning för antenner...

Har just via Internet hittat en firma i USA som tillverkar en olja "HFLIRPA", den är helt revoltionerande att använda på öppna stegar speciellt, men den gör god verkan även i antennavstämmare också.:D
 
Faktum är att jag en gång i tiden upplevede detta.
Oavsett aprislksämt eller ej.
Som grön nybörjare inom hobbyn tidigt 70 tal.
Med en spärrketsdipol (W3DZZ) uppsatt högt och snyggt, men utan balun.
Allt frid och fröjd, massor av roliga radiokontakter lite störningar trots hyreshus.

Men så började det talas om baluner, så jag byggde en, och monterade i min W3DZZ, det skulle ju vara så....
Avstämningen med min hembyggda Z-match blev helt annorlunda. Konstigt yckte jag, balumen var ju 1:1 och det borde ju bli lika som utan balun.

Idag vet jag varför....

Men det blev om möjligt tystare på bandet, wen helt ny situation, mindre av de svaga störningar som då fanns, och bättre signalstyrkor. Jag var helt övertygad om att balunen gjorde allt bättre, dessutom ett gott skydd mot åska eller andra urladdningar.
Efter hand har jag gjort flera prov som visar det samma.

Idag vet jag att balunen tar bort matarledningstrålning vilket ju minskar mottagningen av störningar utmed kabeln.
Att detta är samma sak om man matar med stege och hur god balans man kan prestera vid avstämmaren är samma sak.

Trots att balumen nu och då enligt bakåtsträvarna, ja detfanns sådana även i början av 70 talet, menade att förluster i balumen etc skulle var förödande. dessutom skulle torioider orsaka TVI. Ja det fanns alla tänkbara fel.... Särsklit hos de som inte hade en toridbalun, de visste allt.....
Så -0,3 dB i balunen ger betydligt bätttre signalstyrkor hos många motstatinoner och tystare , (dvs mindre lokalt alstrade störn.) mottagning.

Redan då som grön nybörjare insåg jag att det fanns mycket skitprat.....

"HFLIRPOR" var populära även då i början på 70 talet, jag har provat flera men inte riktigt fastnat för dem....


de
FPD
 
Back
Top