Kan man använda en AH-4 tuner till äldre Icom-stationer

SM7JKQ

Anders
Med risk att tråden redan finns, men jag hittar ingen vettig information....
Min frågeställning är alltså denna; jag vill använda min AH-4 antenntuner till en äldre Icom-rig som inte har den speciella styrningen som i de nyare stationerna (molar-kontakt). Finns det någon bra lösning på ett smidigt användande av AH-4 till äldre stationer och "non-Icom rigs"?
 
En AH-4 ansluten till en Icom med full styrning m.m. ser väl till att förutom strömförsörjning även att
uteffekten från radion automatiskt tillfälligt stryps till en låg uteffekt som AH-4 helst vill ha under tuningen.

Man kan nog manuellt initiera AH-4 att tuna, finns ritningar på nätet på olika simpla interface men det är samtidigt
- mycket lätt - att glömma bort att skruva ned på effekten om man oftast kör 100 W...
 
Tack för Ditt inlägg, KRI! Ja, det är väl det största kruxet, att man lätt kan skada tunern med för hög effekt!
Men....om man kör en "gammal" station, så är det väl inte värre än att man stämmer av på gammalt, hederligt manuellt vis! Så gör en "riktig amatör" :)
Men jag tar gärna emot fler tips och erfarenheter kring användandet av AH-4 i "udda applikationer"!
 
Jag har provat att köra AH4 helt separat med hjälp av ett eget interface. Så det fungerar men är lite pyssel att få till det och man måste se till att hålla effekten låg under "avstämningen" annars förstörs reläerna snabbt. I ICOM 706MKIIG som jag har så sköts allt detta automatiskt när man trycker på TUNER-knappen. Bekvämt och AH4 är en bra anpassare som klarar det mesta om den används på rätt sätt.

Min tanke var att använda AH4 i centrum på en dipol för att täcka in fler band. Kortet plockades ut och monterades i en mycket kompakt låda och spänningsmatades via koaxialkablen. Fungerade toppenfint. Tanken var sedan att även skicka över tuning- och mätsignalen via ett RF-modem via koaxialkabeln för att slippa extra ledningar. Jag skissade upp en "fungerande" lösning på papper men fullföljde inte den idén utan valde i stället 300 ohm matarkabel och avstämda antenner för resp band. En enkel manuell tuner vid radion gjorde jobbet. Det blev en tekniskt mindre komplicerad lösning och gav mindre förluster om än lite obekvämt vid bandbyten. Detta i samband med en backpacker DX-pedition där vikten och antal tillbehör skulle minimeras.
 
I tidernas begynnelse kom AH-2, den första i serien som AH-4 tillhör.
Med den kom en liten låda (AH-2A) och med lådans hjälp kunde man köra AH-2 med IC-735, vi är nu i början på 80 talet.
Lådan åstadkom tun-knapp, ALC så att IC-735 ställer in 10 W i avstämningsögonblicket etc.
Alla AH och AT avstämmare funkar lika.
Riggar med TUN-knapp kom sent 80 talt med IC-725, 726, 728, 729 och framåt.
AH2, AH-3 AT-120, AT-130 AH-4 ställer in sig med en dämpsats vid avstämning, och de 10 W radion skall lämna dämpas till 1 W som då tillföres antennanalysen, som ger info till CPU som i sin tur bedömer vilka spolar och kondingar som skall kopplas in. Dvs vid avstämning QRM:ar man med bara 1 W.
Antennanalysen består av effektdetektor, impedansdetektor, SWR-detektor, resistansdetektor och i en del avstämmare (AT-serien) antennströmsdetektor.
Mer än 10 W bränner snabbt upp dämpsatsen, och mer än 10 W kommer man förr eller senare att köra in i avstämmaren då den mänskliga hjärnan glömmer.....
Så att göra experiment av den här typen generar oftast grejer som blir stående på oljetanken i garaget..... Jag har erfarit sådana fall under min tid på SRS.
Efter att avstämning skett, förbikopplas alla aktiva kretsar och det är bara att köra på med 100 W. Dvs dioder och CPU skadas ej om det blir HF i chassit. Den klarar även åskan bra.
Lådan vi talade om heter "AH-2A kontroller unit". Kanske går en sådan att få tag på.
Det är rätt mycket elektronik i AH2A då den även detekterar frekvensband med LDA-spänningen från riggen
AH-2b är ett antennspröt som används på bil med denna typ av avstämmare.

Vilken radio har du SM7JKQ????


de
SM4FotPeDahl
 
Om man använder en extern autotuner bör man nog alltid kolla vad det egentligen är som man stämmer av: själva antennen eller en något osymmetrisk matarledning (eller en kombination av båda).

- 73 Janne/SM0AQW
 
FPD> Dvs dioder och CPU skadas ej om det blir HF i chassit.

Är det därför det verkar vara OK att köra den lyft över jord (fniss) med symmetriska antenner?
 
Jo SM7TLH, den klarar sådant.
Vore det inte för denna konstruktion skulle de allra flesta exemplar gå sönder då folk kör med godtyckliga antenner, ändmatade av alla tänkbar typer.
Bara att köra den med en kvartsvåg lång ändmatad tråd gör ju att tunern och dess kablage blir jordplan, (läs andra halvan av en halvvåg).
Det är oxo skälet till att andra liknande tuners, av andra fabrikat går hädan rätt snart.

Dock har det hänt att AH-4 går hädan efter att ha blivit dränkt.
Apparaterna är vattentäta med har en mikrofiberventil, för att kunna andas, den sitter under typskyten bak, den tål inte vattentryck från 5 meters djup och apparaten vattenfylls. Då gäller i högen ovanpå oljetanken i garaget.....


Till dig SM0AQW, vissa av de kommersiella varianterna har, jag nämnde antennströmdetektor, den sitter vid utgången, och mäter om det blir antennström, denna används för att indikera uteffekt på radiostationen. Dvs på en kommersiella marin HF station indikerar verkligen uteffektmätaren att det flyter RF-ström till antennen vid anslutningen till densamma.
På amatörradio indikerar samma mätare att det går ut RF vid transiverns antennjack.
Jag har dock aldrig varit med om att en AH-2 - AH-4 har misslyckats så till den grad att inte det mesta av effekten kommer ut.
Eller skadats av detta med all effekt bland komponenterna.
Min erfarenhet är att dessa apparater är närmast idiotsäkra.

de
Roy, ÄssÄmFyra FotPeDahl
 
Tack för alla kommentarer!
Roy, det aktuella fallet gäller en IC-750. Jag har en IC-706, som jag normalt styr min AH-4 med.
Rätta mig, om jag har fel, men jag tänker så här; Om jag stämmer av min random/longwire med 706:an på ex 3773 kc och sedan kopplar över antennen till 750:an och sänder på 3773 kc med denna stationen, så borde det väl vara en möjlig väg att testa riggar som inte går att styra AH-4:an? Visst, det är lite "meckigt", men för tester borde det vara ok! Tacksam för kloka synpunkter!

Vad säger ni om autotunern AT-7000? Kan man styra den från en IC-706? Fördelar/nackdelar med denna tuner?
 
Så gjorde jag i min husbil i somras. Med kort om tid till avfärd mot Danmark så monterades AH4 på taket tillsammans med en 5 m lång stavantenn. IC706MKIIG användes för att ge avstämningskommando till AH4 och stämma av. Sedan kopplade jag över antennen till min portabelstation med Elecraft KX3. Fungerade utmärkt och om man inte byter band så ofta så är det ju inget problem. Kanske bygger jag ett interface för att styra AH4 direkt till KX3. Bara en enkel koppling. Det hade blivit en mycket bra lösning för en applikation som denna.
 
Jo SM7JKQ, (ett namn vore trevligt) det är en möjlighet.
Och som Bengt skriver så funkar det. Strömförsörjningen får givetvis inte brytas till AH-4:an.

AT-7000 från LDG bör fungera, men den jobbar med full effekt och bypassar inte elektroniken vid färdigavstämt.
den är därmed mycket lättare att förstöra med obalans och åska.

Controllenheten AH2A, bör kunna gå att få tag på med lite tålamod, så googla på den och sök på E-BAY.
Med en sådan går det direkt på IC-750, IC-751 och andra 80 tals riggar från ICOM.

de
SM4FPD Roy
 
Tack Roy för dina kloka tips och råd! Namnet på den här kanten är Anders!
Längre fram i vår planerar jag att sätta upp en skyloop och kommer då att mata den med en stege och stämma av med en hemmabyggd tuner á la SM7FBJ/Bjarne!
Sedan kommer jag nog att använda min AH-4 till mobil/portabel-körande.....
Tack alla ni andra också, naturligtvis för er respons!
 
Ett vanligt sätt att modifiera AH-4 är att ersätta porslinsisolatorn på toppen, med en So259.
Därmed kan man enkelt liksom tidigare ansluta en långtråd, med bananplugg. Men även mata koaxmatade antenner, som i bilen eller en portabeldipol.
Invändigt ansluter man mittstiftet dit porslinsisolatorn förut vara ansluten, jord från So259 ansluter man till punkten där inkommande koax kommer, dvs plåtvinkeln i mitten av apparaten. So259 duger mycket väl som matning av långtråd, det krävs knappast ett föremål som liknar en antennisolator av äldre årgång. Men kanske den är psykologiskt betingad.....
Givetvis ser man till att So259:an blir vattentät.
En polskruv för jord kan förstås borras in bredvid porslinsisolatorn om man inte vill ha en So259 men ändå möjlighet att ansluta koax. En koax med öppna ändar.
Många använder sen en balun efter AH-4 för stegmatning.

de
Roy SM4FPD
 
>Många använder sen en balun efter AH-4 för stegmatning.

Fast det där blir väl ungefär lika fel som balunerna som sitter efter anpassningen i div. kommersiella matchboxar?
 
Jo SM7TLH de gör så ändå.,
DRAKE, gjorde det, massor av MFJ prylar gör det, mängder av hembyggen gör det, mängder av kommersiella HF.saker från USA gör det.
Mängder av byggbeskrivningar i FUNK, HAM-radio ARRL boken QRZ RADCOM, GQRP etc gör det.
Dvs det som inte går.
Trots det går det i verkligheten.
Ingen har någonsin kunna presentera siffror på varför det inte går när det går.
Ja jag är Ironisk, men i verkligheten har en balun ofta ett väldigt stor område, liksom vilken transformator som helst, exvis en trafo för 6 V till 230 V 500 VA funkar fint som mikrofontrafo i området 50 - 15 000 Hz. Klart att den perfekta basunen inte blir lika perfekt vid 100 ggr dess beräknade imp.

Nå det är ju upptill var och en att prova eller inte prova med balun där impedansen varierar och det är ju bra att saken debatteras.
Saken har debatterats livligt i andra trådar så studera dem....
Och ur fel det är , kan vi nog kalla en bra fråga.
De
Roy SM4FPD
 
Roy skrev; "Dvs det som inte går. Trots det går det i verkligheten."

Det kan du ha rätt i. Det mesta som inte är helt optimalt fungerar ändå bra nog i verkligheten. Bäst fungerar det för dom som inte har något väl fungerande referensobjekt att jämföra med eller som saknar möjligheter att mäta på den utrustning de använder. I praktiken och på kortvåg är det inte alla gånger som 6-10 dB förluster märks. Det är lätt att finna sådana kombinationer av antenn med dålig SVF, en balun som kanske inte är optimal och en tunn lång koaxialkabel. Marginalerna är normalt så stora i en radioförbindelse på KV att några dB hit eller dit inte spelar någon som helst roll.

En öppen stege eller bandkabel kan väl kopplas direkt till AH4 med ena ledaren till jordanslutningen. Dock behövs en rejäl strömdrossel både på koaxialkabeln och manöverkabeln. Det blir en jättebra lösning med ytterst små förluster dessutom.
 
I praktiken och på kortvåg är det inte alla gånger som 6-10 dB förluster märks.

Va, om du tappar 3/4 eller mer av effekten i en balun så bör man märka en markant värmehöjning
i densamma. Dessutom skilj på Guanella och Ruthroff baluner. Dina spolar utgör ju princip även de
en balun.
 
>>>Va, om du tappar 3/4 eller mer av effekten i en balun så bör man märka en markant värmehöjning
i densamma.

Inte nödvändigtvis. Det är lätt att skaffa sig förluster i ett antennsystem och körs det låg effekt som 100 W eller mindre så tar det en stund innan en ev balun blir varm. Beroende på typ förstås. Det är nog inte många som bryr sig om att varken känna efter eller mäta. Dessutom kan ju förlusterna vara fördelade på flera ingående apparater och komponenter. Någon eller några dB i antennanpassaren någon eller några dB i balunen och lika många i matarkabeln hur den nu kan se ut.

Det jag ville ha sagt var att 6-10 dB förluster (oavsett var och hur de uppstår) inte är tillräckligt stora för att den som inte har andra antenner att jämföra med eller som inte har möjlighet att mäta skall upptäcka dem. Särskilt inte på de lägre banden 1,8-10 MHz där det atmosfäriska bruset är starkt nog för att använda ineffektiva antenner. Hur skulle det gå till?
 
För länge sedan tillverkade jag konstlaster, balanserade sådana. 15 till 600 Ohm i flera steg.
Dessa kunde jag då använda för att belasta balanserade eller symmetriska utgångar från antennavstämmare.
Exvis MFJ:s sådana har alltid en 1:4 balun på utgången, för 200 eller 300 W (pep, gäller tydligen ineffekten till PA) och med en realistisk effekt på 100 W kunde jag då testa saken. Basunen var ganska liten c_a 25 - 30 mm ferrit.
Mina tester genomfördes genom att mäta upphettningen av denna balun, efter att först ha stämt av mot 15, 50, 100, 200 eller 600 Ohm balanserad last.
Efter några minuter kunde jag ytterst sällan mäta upp någon uppvärmning att tala om.
En förlust på bara 10 W skulle ha gjort balunen jättevarm. Tänd en 10 W billampa en stud skall ni se.... hur varmt 10 W blir.
Jo nu kommer nog någon att säga att effekten stannar i avstämmaren, spolen eller vridkondingarna. Det kunde man lätt konster genom att även på dessa komponenter mäta uppvärmning. Så jag vill påstå att en vanlig balun har ett mycket stort område utanför det specificerade.
Dessutom var det ytterst sällsynt att avstämningsenheter kom för reparation med uppbränd balun eller uppbränd spole. Det som hände desto oftare var uppbrända omkopplare, de hade manövrerats med effekt påslagen.

Jo Bengt att balansera före AH-4 går förstås. det tål den. Men det gör inte liknande avstämmare från andra fabrikat.

Nå, låt oss avvakta tills vi kan läsa en ovetenskapligare utredning i frågan.


De
Roy SM4FPD
 
Svar till EQL:

Med baluner menar jag antingen 1:1 "ström choke" eller 4:1 Guanella.

Visst, men om du faktiskt får så pass höga förluster så skulle balunen, precis som Roy säger, bli ordentligt varm.

Vi är flera som testat detta och har inte märkt någon nämnvärd temperaturhöjning. Stationen uppfattar det
som att den matar en perfekt 50 Ohm last då den matar en avstämningsenhet så den bör lämna inställd effekt.

Vad som däremot kan hetta upp en balun är obalanser i systemet som ger "common mode" strömmar - motsvarande
manteltrömmar för koaxer.

Detta har diskuteras tidigare och behöver nog inte inte tuggas om igen.


Då folk t.o.m lyckas använda EH-antenner med flera liknande "konstlaster" så har du rätt i att
trots rätt höga systemförluster så kan man genomföra QSO:n.
 
Last edited:
Back
Top