Kan man använda en AH-4 tuner till äldre Icom-stationer

Som sagt, om man vid en olyckligt vald installation råkar ut för förluster i antennsystemet i häradet 6-10 dB så är det inte alls säkert att man upptäcker det. Marginalerna på KV är så stora att det går att köra radio ändå. Möjligen börjar man misstänka att konditionerna är dåliga eller något annat är fel - om man nu har erfarenhet av hur det brukar låta och fungera.

PS
En "EH-antenn" har väl c:a 30 dB förluster om den är korrekt utförd och matarkabeln inte tillåts stråla och kanske bara någon enstaka dB om man ser till att matarkabeln har rätt längd och är fritt placerad plus att det råder god anpassning.
 
Jag har repat radiostationer där mottagaren varit 20 dB döv, utan att ägaren märkt av det.
Apparaten har varit insänd av andra skäl.
Så 6 - 10 dB förluster i en balun som körs med impedansen utanför dess spec borde knappast göra någon märkbar verkan.
Dock 6 - 10 dB av 100 W är 50 - 90 Watt vilket inom 30 s skulle förstöra en liten ferritbalun.
Att basunerna sällan går sönder på det viset är en underlig gåta då????????

Jag har provkört en EH-antenn, avsedd för 7 MHz. Italienskt fabrikat.
Det var väldigt svårt att märka skillnad vid jämförelser med min 2 x 40 meter långa Zepp.
En långtråd med samma längd som EH-anennens koax gick inte alls... det var tal om 5 m koax.
Så vad skall man tro.

Hur många av de som "vet" vad EH-antennen går för har provkört en sådan???
Vore kul med verklighet och inte bara myter.

Ja nu var det ju inte EH-antenner vi skulle diskutera utan om AH-4 går att köra med andra radioapparater än den är avsedd för.
Och jag bara nämnde att det finns de som kör balun efter avstämningen.
Och då tänder det på alla cylindrar hi hi..
Jag tror de allra flesta nu vet att det inte går.
Men att man gör så ändå....

Kanske nån vet var effekten (50 - 90 W) som sägs försvinna, om man har balun efter avstämningen, tar vägen???

de
Roy
 
>>>Dock 6 - 10 dB av 100 W är 50 - 90 Watt vilket inom 30 s skulle förstöra en liten ferritbalun.

Men, det var ju värst vad ni är tröga! :rolleyes:

Ingen har väl påstått att 6-10 dB är typisk värde för förluster i en balun? Dock kan man lätt få förluster i det häradet i hela antennsystemet om man har otur. Som du själv skriver: "Så 6 - 10 dB förluster i en balun som körs med impedansen utanför dess spec borde knappast göra någon märkbar verkan."

Det viktiga i kråksången är att oberoende av HUR nämnda 6-10 dB förluster uppstår så är de inte höga nog för att de skall uppmärksammas av den som saknar mätmöjligheter eller har tillgång till andra referenser. Alltså kan baluner användas med gott resultat i praktiken även om de är väldigt dåliga rent mätmässigt.

>>> "Hur många av de som "vet" vad EH-antennen går för har provkört en sådan??? Vore kul med verklighet och inte bara myter."

Det är ju redan helt utrett både på längden och tvären Roy. EH-antennen kan betraktas som en finurlig kopplingsanordning som ser till att den effekt som går inuti koaxialkabeln utan större förluster kopplar över till koaxialkabelns utsida. Den egentliga antennen är därför matarkabeln. Genom att göra matarkabeln t ex en kvarts våglängd och i övrigt använda radialer i nederänden så fås en precis lika effektiv antenn som en vanlig bottenmatad GP. Kopplingsanordningen (den som av krämarna kallas EH-antenn) som till sin storlek är en försumbar del av våglängden står därför också för en försumbar del av utstrålningen. Ungefär -30 dB ner vilket kan visas genom att minimera matarkabelns längd till någon cm och mata antennen från en fysiskt liten batteridriven sändare. Plötsligt fungerar inte EH-antennen. Konstigt eller hur? Så om man vet vad man gör så går det ju att få en strålande antenn även om EH-antennen i toppen inte bidrar direkt till strålningen. Tanken med en sådan kopplingsanordning är ju god om man vill toppmata t ex en fackverksamast som är jordad i botten. Men utan mast blir det skit av allt sammans. :D
 
Åh vad härligt det är att läsa era inlägg! Man kastar ut en fråga och får svar på den, men också en massa annan intressant kunskap! Så gör riktiga amatörer; det finns ingen begränsning hur man kan "sväva" ut! Toppen! Allt jag kan lära mig är underbart!
Visst är det så att det som en person inte får att fungera, triggar en annan att försöka få det att fungera....så går utvecklingen framåt!
Tack Roy, för tipset med att byta ut porslinsisolatorn mot en koax-kontakt! Det kliar i fingrarna att börja mecka med antenner och att förbereda för portabelkörning i vår! Hur har jag kunnat vara borta från den här hobbyn i 25 år??
 
Back
Top