Kan man förbättra en multibandsvertikal GP-2500?

Hejsan alla i höstmörkret ...
Jag har skaffat mig en multibandsvertikal av modell GP-2500 som jag framför allt skall använda på 40 respektive 80 meter (inte tänkt som en dx-antenn utan för "normal" radiokörning). Jag har antennen monterad på ett aluminiumrör som sitter på min balkong ca 11 meter över marken. Jag vet att detta inte är på något sätt den bästa tänkbara utan en "nödlösning" då man inte har möjlighet att spänna upp en longwire, dipol eller annat. Antennen saknar helt jordplan och enligt monteringsanvisningar skall det ej heller behövas ... MEN nu undrar jag ifall någon har förslag på om (och i sådana fall) hur denna antenn kan bli en värdig antenn på de låga frekvenserna. Problemet som jag idag har på framför allt 80 meter är att jag hör mina motstationer väldigt bra men jag hörs väldigt dåligt (för att inte säga extremt dåligt).

Kan man komplettera antennen med jordplan och skulle detta då göra antennen bättre i sändning? Om det fungerar att montera jordplan - hur kraftig bör/skall tråden vara (räcker 0,75 eller skall man upp på kraftigare kabel?)

Då antennen är bredbandig från 3.5-50 MHz - skall längden på jordplanen då vara 1/4 våglängd på 40- respektive 80-metersbandet?

Är inte så kunnig på antenner men vet att det finns riktigt kunniga personer här ute på forumet och jag hoppas på hjälp i denna fråga :)

Hälsningar
Micke (SM0LPO/SB0A)

Med en avstämmare (AH-4) i botten på antennen och ett gäng eleverade jodplan så kan du nog komma ut bättre på banden.

En tråd av samma längd är ju billigare och fungerar minst lika bra ( med AH-4:a nertill) Det blir såklart en kompromiss. Det finns inga multibandantenner som är bättre än en optimerad enbandsantenn.

Skall du köra inomlands kontakter på t.ex. 80m så blir det inte särskilt bra med en vertikal oavsett
om du monterar radioaler eller inte. Samma sak gäller för 40m.

Inlandskontakterna bygger på att strålningen går i det närmaste rakt uppåt (NVIS) och sedan
reflekteras ned tillbaks i ett område som täcker en stor del av sverige och ditt närområde.

En vertikalantenn har helt enkelt fel polarisation och strålar i princip inte ett dugg uppåt,
utan siktar med låg strålningsvinkel mot horisonten.

Däremot kan DU höra DOM bra, som du beskrev själv ovan.

Det är det snabba och enkla svaret :)

Jordplan gör möjligen* antennen bättre för DX men inget mer. Den gör definitivt INTE om din
antenn till att bli horisontellt polariserad !

*) Jag har fiberglasversionen av din typ av antenn från samma tillverkare, och jag använder den
mestadels från 30-6m, något enstaka DX på 40, och loggade 1344 (!) QSO:n på den under 2012
och hittils 724 under 2013. Allt detta på just den antennen.

Detta har jag gjort UTAN jordplan (vilket är specat från tillverkaren att man ej behöver) utan att
ha haft problem med RFI / TVI eller ens fått något som helst klagomål från någon störd granne.

Vad beror det på att vertikalantennerna (i detta fall) uppvisar denna skillnad (bra mottagning, dålig sändning)? Låt vara att verkningsgraden blir usel, men strålningsdiagrammet borde väl ändå vara detsamma för mottagning som för sändning, och därmed de riktningar i vilka antennen både plockar upp och skickar iväg signalerna.

De flesta antenner är åtminstone i teorin reciproka,
man kan förstås uppleva att man hörs dåligt om motstationen har ett högt brusgolv och likadant att du upplever en god mottagning då du har lågt brusgolv.

Ett bekymmer med GPM-1500, GPA-80, BB-7 och liknande antenner är att en ansenlig mängd effekt försvinner i "anpassningsdelen" på antennen i rena förluster.
Beroende på arbetsfrekvens kommer då antennen att stråla ut olika mycket,
arbetsfrekvensen kommer också att kraftigt påverka hur E-fältet ser ut och därmed antennens "takeoff-vinkel"

För ring-QSO på 80m inom riket är det en lågt hängande dipol som är det enklaste och oftast bästa,
med dina balkongbegränsningar så kan en V-dipol med FK-tråd och fiskespön i glasfiber tas i beaktande.

edit:
Du frågar vad det bästa man kan göra med en GP-2500 är? - fragmentera är inget bra alternativ men SM7FBJ föreslår en AH-4 (eller liknande avstämmare typ SGC) vilket är toppen, förutsatt att du avlägsnar balunklumpen och matar direkt i botten och ansluter radialer i tunerns jordskruv.

Last edited:
Håller med om att en vertikal antenn för 40 & 80 meter inte är den bästa för skandinaviska kontakter.
På 40m kan man dock bli överraskad om man har tur med kondsen, men på 80m är det svårt. Jag har haft en 6 meter lång aluminiumpinne på marken sedan 1996, mest för att slippa vara helt QRT efter flytt från eget hus, till en marklägenhet utan möjligheter till takmonterad antenn.

Min antenn var således en nödlösning. Om du har möjligheter att få upp en horisontell trådantenn får du bättre resultat på närtrafik på 40 & 80 meter.

Last edited:
Du har råkat på ett fundamentalt problem med antenner av denna typ.
Detta består av två delar; dels att antennen är vertikalpolariserad med en djup "nolla" rakt upp som gör
att utbredningen inom c:a 500 km radie vilken använder sig av NVIS blir väldigt dålig,
och dels att anpassningsnätet vid antennens fot medför höga förluster på de lägsta banden.

Radialer kan inte påverkan detta uppträdande alls, möjligen kan de flytta antennens matningsimpedans åt
ett håll där den blir lättare att anpassa, och att HF-strömmar hindras att flyta längs masten och matarledningen.

Tyvärr så säljs många "multibandantenner" av detta och liknande slag med en flat SWR-kurva som enda argument.
Denna har man erhållit genom att ha stora förluster i anpassningsnäten, vilket är enda sättet när saken ska klaras med ett nät
som innehåller ett rimligt antal komponenter.

Ska man använda antennen på de lägre banden med någorlunda resultat så är en automatisk ATU och några radialer med ganska okritisk längd den bästa lösningen sedan man tagit bort "klumpen" vid antennfoten.

Dock gör detta inte antennen bättre för närdistanstrafik på 80 och 40 m.

73/
Karl-Arne
G3/SM0AOM

Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet av olika vertikalstående antennkonstruktioner. Jag har haft en GPM 1500 och var mycket nöjd med den, dock var den något bräcklig vilket fick mig att leta efter andra lite mera stabilare konstruktioner.

Jag har också provat en GAP Titan DX vertikal dipol och den går hyfsat, men är ett hiskeligt mekande för att få till bra kurvor på samtliga band antennen sägs kunna arbeta på. Det läge för placering som jag har att tillgå för vertikalantenner var inte det bästa för en Gap med tanke på "rockringen", dvs counterpoisen för 10 och 40 meter så istället för att använda den klippte jag till två kabellängder och la ut längs husväggen. Det fungerade fint.

Numera kör jag med en Zero Five 29 fot vertikal och jag är mycket nöjd med den. Jag har kört länder som jag inte ens hörde med vare sig GPM-1500 eller GAP Titan. Stabil konstruktion och endast en transformer i botten, eller snarare i en liten låda vid basen på antennen.

29 FOOT BROADBAND 6 - 80 METER STEALTH HOA MULTIBAND VERTICAL ANTENNA | ZEROFIVE-ANTENNAS

Med tanke på att antennen står inklämd mellan ett syrénträd och en husvägg är jag mycket nöjd med resultaten jag har fått.

Ett utdrag ur min logg finns att se på SM7I shack on the internet

Ska tillägga att jag har ett ganska omfattande radialnät också.....

Back