Kan man skada stationerna med antennväxel?

SM7UZY

Well-Known Member
Har nu äntligen rivit alla stationer, dragit om kablar etc. satt upp en ny longwire i lägenheten (17.67m) + en counterpoise med samma längd där jag har satt upp allt permanent.

Nu till frågan. Jag gjorde det bekvämt med att sätta en antennswitch (av bra märke) mellan två HF stationer som går till ATUn, där jag även kan växla antenner. Om jag sänder med den ena stationen, kan den andra förstöras? De är ju ihopkopplade med ANT GND, men inte med HOT, samt att den andra stationen alltid kommer vara avslagen när den andra används. 135an har riktig brytare, medan 450n har strömkrets, vilket betyder att det alltid går ström i radion, den är dock ej påslagen.
De använder samma agg.

Man kan ju förstöra RX-trissan om den är en stark signal i närheten. Men här är stationen avstängd (dock med 450 bakgrundsspänning vid avstängt läge).

Kan jag ha switchen eller är det säkrast att koppla om?


Kan ju också säga att jag nog har en och annan RF ”läcka” i knappen till vridkondensatorn ATUn.. :) Testade den nya longwiren med olika effekter och ställde in ATUn samtidigt som jag kom år (den temporära) kontakten till fotpedalen (PTTn). Satan vad jag fick mig en jäkel! :D Och det var ”bara” 50w då. Testade upp till 100w (för skoj skull), och det funkade finit, mer vågade jag dra på mer. Max 1,3 i SWR från 80-10, 100w. Men jag kommer ju bara ligga med max 20-25w, men intressant test.
 
Du nämner en antennswitch, sv. antennomkopplare, av bra märke. Då borde man kunna tänka sig att den kortsluter den ingång, (utgång) som inte är inkopplad, dvs den radiostation som inte får antenn har kortsluten mottagare. Har omkopplaren ingen bortslutande funktion på den passiva ingången, eller utgången så finns risk att RF effekt kan läcka till mottagaren. Min erfarenhet är att det är extremt sällsynt att en mottagare gått sönder av detta. Men det kan vara bundet till olika fabrikat. Huruvida den för tillfället inte använda stationen är på eller av, spelar nog mindre roll. Skall systemet baseras på att du kommer ihåg att stänga av den eller ej, så lär du förr eller senare göra misstag, människan glömmer....... Du kan ju börja med att kolla upp hur din antennomkopplare av god fabrikat beter sig först.
Jag är ganska säker på att väldigt många radioamatörer, och säker på att jag gör det, dvs har en icke kortslutande, hembygd omkopplare för att byta station. Utan att något har hänt.
Riggarna idag tål ganska mycket RF-effekt in i mottagaren, skillnad var det i transistorernas barndom då det var bipolära, ofta Ge-transistorer i ingången.
På en fråga kollade jag med ICOM en gång hur mycket en IC-756PROall tål i RX ingången, fick beskedet att den tål 12 W. Frågeställaren hade mätt upp 15 W och radion höll. Bättre är dock att få effekten att komma till antennen i hela sin dyra storhet, dvs 100 W.
Du kan således med en vanlig effektmätare riktad mot den passiva mottagaren mäta upp effekten som går dit.

Många radioamatörer har två antenner ute i träden, och två riggar. Ofta sitter antennerna bara 10 - 20 meter isär, (kanske ännu tätare) då talar vi om att effekt kan komma in i mottagaren på den för tillfället ej brukade stationen.
Själv har jag en IC-706MKIIG med en dipol för 5 MHz sittande 2 m över taknocken, samt en långdipol, 2 x 40 m, sittande 10 m högre upp för stora riggen. Dvs en höjdskillnad på c:a 10 m. Inget har någonsin gått sönder. Det går till och med att lyssna på 5 MHz medan jag sänder på 3,6 MHz, 7 MHz eller 1,9 MHz.

Men han som blåste sin IC-7800 och totalrensade den invändigt, hade två antenner ute som hade blåst ner och snöat över, antennomkopplaren är ju inbyggd i den radion, han körde dessutom PA med 1 kW, och antennerna låg ihop...där ute under snön. Inte ens försäkringsbolaget ville befatta sig med saken, jo han hade ingen hemförsäkring ens. Och en ny IC-7800 kostade många fina skjortor. (detta utspelade sig i ett grannland). Jo det kan löna sig att först kolla att antennerna är uppe.......

Hoppas du får en snygg och lätthanterlig radioanläggning att njuta av!!

de
SM4FPD
 
Tackar för svaret! Hade ingen aning om att vissa switchar kortslöt den onyttjade kontakten. Kollade på alla switchar jag har, och alla kortsluter HOT och GND på de icke använda kontakterna. Så då är detta lugnt. :)

Jag har bara hört att man kunde smälla stationer med hög input. Och 13-15 w in.. det är en del!

Ville bara kolla så man inte gör nått dumt. Är ju fösta gången jag kopplar in två stationer till ATUn på detta sätt.
Och jaa... man (även jag) är lite dålig på att kolla om antennen är ok innan man kör igång.
 
En annan sak..

Varför blir det högre SWR om man mixar RG8 kabel med RG58? Gäller 2m, andra band vet jag inte. Blir 0,3 mer.

Har några meter RG58 från antennerna till mätare. Tänkte "spara" mina korta RG58or till fältväskan och bytte till RG8 som jag hade liggande. Men samtliga RG8or höjer SWRn. Varför?
 
Om det finns missanpassning reflekterad effekt i systemet, då kommer varje skillnad i koaxens längd att ändra det SWR du mäter upp.
Om lasten vore ett perfekt 50 Ohms motstånd bör SWR mätaren visa lika vid alla kabellängder.
En annan orsak är att dämpningen i den stora sladden är lägre, och reflekterad effekt dämpas ju oxo på väg ner i sladden.
Sen kan det ju vara olika kvalitet, läs olika impedans i de olika kabeltyperna, detta är dock mer sällsynt.

På VHF kan små kabellängdskillander ge mycket olika SWR avläsningar.

Fint att dina koaxialomkopplare kortsluter, bra även att du lärde dig något nytt....
Då platsar de under god kvalitet. Och bör funka som du avser även om du kör slutsteg.

de
SM4FPD
 
Ok.. där ser man.. Tvivlar kraftigt på att det är rätt impedans som den är placerad. Är en hembyggd 5/8 som sitter högt upp (står till mot taket), 1 meter från väggen. Den är OK utomhus, körde med den i 1 år innan jag fick upp de stora. Men tog med den till lägenheten som "main" 2meters antenn. Den ligger på 1,2-1,3, men med med en bit RG8 går är det 1.5. Är ju OK, men irriterande.

Har man lärt sig två nya saker idag.. switcharna och kablar.. :)
 
Det enda rätta sättet att mäta SWR på en antenn är att sätta mätaren direkt på antennen. Med kabeln efter mätaren ner till radion. Då först mäter man antennen.
Vi har många som satt in flera SWR mätare nere vid stationen exvis tre stycken för att testa dem så de visar "rätt" eller lika. Gör man å kommer alla att visa olika om det finns SWR på systemet. Många sådana "felaktiga" mätare skickade sin till SRS för reparation och kalibrering, men var felfria.....
Vid VHF kan så korta bitar av RG-8 , som 15 - 30 cm betyda mycket.
Skall man göra en så bra VHF anläggning som möjligt bör man således trimma antennen först med mätaren vid antennen, det kan behöva lång stege......eller kikare för att se den.
För att kolla mätaren krävs en precisionslast.
Många är de som klättrat i sin mast och trimmat sin QUAD för fyra kortvågsband. Då inser man att en bärbar antennanalysator är en bra grej... man slipper ha nån som sköter sändaren på ropavstånd.
Man måste tänka på att antennen kan uppvisa annan SWR om man flyttar den efter uppmätning och trimning.

De
Roy
 
Back
Top