SM4FPD
Well-Known Member
Jag fick för mig att försöka lyssna på någon SSA bulletin idag söndag.
Hittade en lista på SSA hemsida, och ser att det sänds en och annan. på 3,7 MHz bandet, bl.a SK3SSA nu kl 10 på 3750 kHz.
Men 145 MHz där var frekvenserna angivna med kanalbeteckningar, RVxx resp RUxx .
Minns att man för länge sen hade kanalbeteckningar, men att de fortfarande finns kvar var en nyhet. (för mig)
Nå vilken frekvens är de då?
Letade på SSA hemsida och kom till exempel till VHF kanalplan, och repeaterkartan. Men där stod frekvenserna i MHz, inget om kanalbeteckningar.
Tydligen är kanalbeteckningar på väg ut. eller?
Nå för mig är radiostationerna jag använder för amatörradio bestyckade med skala som visar frekvens.
Har för mig det talades om kanalbeteckningar för HF en kort tid, men kanske det finns på 28 och 50 MHz
Finns det ett enda skäl att översätta frekvens till en konstig beteckning?
Blir något enklare av det?
Snart är vi väl tillbaka till meter igen....
Några frågor ifall någon har något bra svar
SM4FPD
Hittade en lista på SSA hemsida, och ser att det sänds en och annan. på 3,7 MHz bandet, bl.a SK3SSA nu kl 10 på 3750 kHz.
Men 145 MHz där var frekvenserna angivna med kanalbeteckningar, RVxx resp RUxx .
Minns att man för länge sen hade kanalbeteckningar, men att de fortfarande finns kvar var en nyhet. (för mig)
Nå vilken frekvens är de då?
Letade på SSA hemsida och kom till exempel till VHF kanalplan, och repeaterkartan. Men där stod frekvenserna i MHz, inget om kanalbeteckningar.
Tydligen är kanalbeteckningar på väg ut. eller?
Nå för mig är radiostationerna jag använder för amatörradio bestyckade med skala som visar frekvens.
Har för mig det talades om kanalbeteckningar för HF en kort tid, men kanske det finns på 28 och 50 MHz
Finns det ett enda skäl att översätta frekvens till en konstig beteckning?
Blir något enklare av det?
Snart är vi väl tillbaka till meter igen....
Några frågor ifall någon har något bra svar
SM4FPD